Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 04:23

6
مرداد
دكوراسيون اتاق كودك (قانون خطوط)

دكوراسيون اتاق كودك (قانون خطوط)

با انتخاب یک کاغذ دیواری که دارای خطوط عمودی است یا یک وسیله اتاق که بلند است، می‌توانید ارتفاع اتاق را بیشتر نشان دهید.

تحریریه ماهنامه كودك سالم


قانون خطوط
طراحان معمولا برای توصیف یک فضا از خطوط استفاده می‌کنند. برای مثال خطوط عمودی، در قالب ستون‌ها، سقف‌های بلند و یا پنجره‌های بلند ارتفاع اتاق را بیشتر نشان می‌دهند. آنها همچنین در خطوط افقی وسایل اتاق نوعی تعادل و توازن‌‌ایجاد می‌کنند. خطوط افقی حس امنیت و آرامش در افراد اتاق ‌‌ایجاد می‌کنند، در حالی‌که خطوط مورب حس تحرک را افزایش می‌دهند و چشم را به سمت هدف مورد نظر هدایت می‌کند. خطوط قوس‌دار طاق برخی پنجره‌ها، یک میز بیضی و یک صندلی راحتی باعث می‌شوند افراد داخل اتاق احساس آزادی، نشاط و آسایش کنند.

با در نظر داشتن قوانین مربوط به مقیاس و تناسب، سعی کنید در اتاق نوزاد خطوط زیادی ‌‌ایجاد کنید. با اضافه کردن خطوط مورب یا قوس‌دار از طریق انتخاب وسایل مناسب، کمی جذابیت اتاق را افزایش دهید. در اتاق‌های کوچک، می‌توانید با انتخاب کاغذ دیواری که دارای خطوط افقی است، اتاق را بزرگ‌تر جلوه دهید.

با انتخاب یک کاغذ دیواری که دارای خطوط عمودی است یا یک وسیله اتاق که بلند است، می‌توانید ارتفاع اتاق را بیشتر نشان دهید. خطوط عمودی در اتاق‌‌ این کودک، ارتفاع اتاق را بیشتر نشان می‌دهد. یک دراور رنگی، آینه تزئین شده با موزائیک و پرتره‌های زیبا و قدیمی، جذابیت اتاق را افزایش می‌دهند.

نكته: هنگام خرید کاغذ دیواری، وسایل بزرگ اتاق و پرده‌ها، به دنبال مدل‌های خیلی بچه گانه نباشید. نوزاد شما خیلی زود بزرگ می‌شود و به احتمال زیاد به دنبال اتاقی خواهد بود که او را بزرگ نشان دهد.

ریتم و ‌هارمونی

با‌ هارمونی، عناصر اتاق برای ‌‌ایجاد انسجام با یکدیگر همکاری می‌کنند. لازم نیست رنگ‌ها و طرح‌ها دقیقاً مثل هم باشند. اتفاقا چنین چیزی اتاق را خسته کننده می‌کند. رنگ‌ها و طرح‌ها باید به یکدیگر مربوط و یا دارای کنتراستی زیبا باشند. در حالیکه‌ هارمونی در عناصر اتاق نوعی همبستگی ‌‌ایجاد می‌کند، ریتم باعث می‌شود چشمان بیننده در اتاق به دنبال رنگ‌ها، طرح‌ها و سایر اجزا بگردد و اتاق بزرگتر جلوه کند. مانند سایر قواعد طراحی داخلی،‌ هارمونی و ریتم نوعی صحنه دلپذیر در اتاق ‌‌ایجاد می‌کنند.

وقتی چشمان شما مدام در گردش باشند، نوعی لذت بصری برای شما ‌‌ایجاد می‌شود. استفاده از تعداد زیادی از رنگ‌ها یا رنگ‌هایی که با یکدیگر کنتراست خیلی زیادی دارند می‌تواند برای بیننده اذیت کننده باشد. حتی وجود یک وسیله خیلی بزرگ در اتاق که با اندازه سایر اجزا هماهنگی نداشته باشد می‌تواند ‌هارمونی را از بین ببرد.

برای دستیابی به تعادل در طراحی اتاق، به محل قرارگیری وسایل اتاق و تاثیر بصری آنها توجه کنید. وقتی تعادل وجود داشته باشد، رابطه بین وسایل اتاق در چشم بیننده راحت و طبیعی به نظر خواهد رسید.

یک اتاق متعادل می‌تواند آرامش را افزایش دهد

برای ‌‌ایجاد تعادل در‌‌این اتاق، طراح بر تعداد رنگ تمرکز کرده است و آنها را با یکدیگر به شکل موثری ترکیب کرده است. حروف غیر قرینه بالای تخت ریتم و جذابیت اتاق را افزایش داده است.

ترفندهای بصری
به غیر از‌‌ ایجاد تغییرات ساختاری، شما با اتاقی که شکل غیر عادی دارد چگونه کنار می‌آیید؟ طراحان داخلی راه‌های خاصی برای مواجهه با اتاق‌های ناقص و پوشاندن‌‌ ایرادات آنها ارائه کرده‌اند.

دراز: اگر اتاق کودک دراز است، فضا را با استفاده از وسایل اتاق به دو قسمت تقسیم کنید. برای مثال، تخت را در مرکز اتاق قرار دهید، و کمد، صندلی، میز و آباژور را در قسمت دیگری از اتاق قرار دهید.

باریک: برای ‌‌اینکه یک اتاق باریک پهن‌تر به نظر رسد، بهتر است تخت را به صورت مورب در اتاق قرار دهید. همچنین بهتر است سایر وسایل اتاق نیز تا جایی‌که می‌شود مربع، مستطیل و مکعب باشد. در عین حال، نصب یک آینه بزرگ بر یکی از دیوارهای بزرگ اتاق می‌تواند در پهن‌تر به نظر رسیدن اتاق موثر باشد.

سقف کوتاه: اگر سقف اتاقی بیش از اندازه کوتاه باشد، فضا ممکن است بیش از حد بسته و دلگیر به نظر رسد. به طور کلی، در چنین اتاق‌هایی باید تا جایی‌که می‌شود از خطوط عمودی استفاده کرد تا ارتفاع اتاق بیشتر به نظر رسد. برای مثال، یک کتابخانه بلند یا پرده‌های بلند که تا زمین ادامه داشته باشند می‌تواند موثر باشد. بهتر است خطوط روی پرده‌ها نیز عمودی باشند.

سقف بلند: اگر سقف بیش از حد بلند است، بهتر است با استفاده از خطوط افقی، ارتفاع اتاق را کمی تعدیل کنید. برای مثال، اگر بر دیوار یک حاشیه نصب کنید، سقف اتاق کوتاه‌تر به نظر خواهد رسید. همچنین نصب چند قاب عکس بر نیمه پایینی دیوار نیز موثر خواهد بود.

زاویه دار: برخی اتاق‌ها، مانند اتاق‌های زیر شیروانی، ممکن است بیش از اندازه زاویه‌دار به نظر رسند. برای تعدیل ‌‌این‌گونه اتاق‌ها، بهتر است برای رنگ کردن دیوارها و سقف، از یک رنگ واحد استفاده کنید. اما اگر دوست دارید یک زاویه بیش از سایر زوایا به چشم بیاید، بهتر است برای رنگ کردن آن از یک رنگ دیگر استفاده کنید.

کمبود بودجه: اگر بودجه کافی برای تزئین اتاق فرزندتان را ندارید، می‌توانید از وسایل کارکرده استفاده کنید. کافیست آنها را رنگ بزنید تا مثل روز اول نو شوند. همچنین می‌توانید از اسباب بازی‌ها، پتوها، و سایر وسایل کودکان اعضای فامیل که دیگر مورد استفاده آنها نیست، استفاده کنید.

استفاده هوشمندانه از کاغذ دیواری‌های طرح‌دار و حاشیه‌های زیبا می‌تواند بر جذابیت یک اتاق بیفزاید و باعث شود اندازه آن هم از نظر عمودی و هم از نظر افقی بزرگ‌تر به نظر رسد.

برچسب ها: چیدمان اتاق کودک، کاغذ دیواری اتاق کودک، دکوراسیون اتاق خواب کودک، خطوط در دکوراسیون اتاق کودک، هارمونی اتاق کودک تعداد بازديد: 1500 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز