Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 13:36

3
دی
حقايقي درباره دخترها و پسرها

حقايقي درباره دخترها و پسرها

چرا وقتی كه به كودكان دختر و پسر 18 ماهه تصاویری از عروسك و ماشین نشان می‌دهیم، دخترها به‌طور طبیعی به سمت عكس عروسك‌ و پسرها به سمت عكس ماشین جذب می‌شوند؟

اعظم اسلامی مجد 

 

عروسك برای دخترتان، توپ برای پسرتان! پژوهش‌ها در این زمینه چه حقایقی را در مورد واقعیت‌های جنسیتی كودكان و وسایل بازی آنها نشان می‌دهند؟

چرا وقتی كه به كودكان دختر و پسر 18 ماهه تصاویری از عروسك و ماشین نشان می‌دهیم، دخترها به‌طور طبیعی به سمت عكس عروسك‌ و پسرها به سمت عكس ماشین جذب می‌شوند؟ 

او یك پسر است!

اگر یك فرزند پسر در خانه دارید، حتما می‌دانید كه پسرها جنب‌وجوش را دوست دارند، اما در عین حال بسیار عاطفی‌تر از آن چیزی هستند كه دیگران فكر می‌كنند. مهم‌ترین ویژگی‌های آنها به قرار زیر است: 

حركت را دوست دارند

طبق نظرات روانشناسان، پسرها ترجیح می‌دهند كه نظاره‌گر حركت‌های مكانیكی باشند. به راحتی از مشاهده رفتارهای یك كودك دوازده ماهه می‌توان جنسیت او را حدس زد.

پسرها مهارت زیادتری در دنبال كردن چیزهای متحرك دارند و در تشخیص قوانین حركتی دو ماه جلوتر از دخترها هستند. 

جنب‌وجوش را دوست دارند

همه ما این جملات قدیمی را شنیده‌ایم كه «دخترها سخنگوترند و پسرها پر جنب‌وجوش‌تر»، ولی این جمله و جملات مشابه تا پنجاه درصد صحت دارد؛ زیرا دخترها و پسرها تقریباً در یك مرحله رشد به مهارت‌های اصلی حركتی دست می‌یابند، ولی در عین حال در زمان حركت پیچ‌و‌تاب و جنب‌وجوش بیشتری دارند. 

بسیار عاطفی‌تر از آن چیزی هستند كه نشان می‌دهند

برخی شواهد و تحقیقات نشان می‌دهند كه پسرها نسبت به آن چیزی كه اغلب مردم تصور می‌كنند، بسیار عاطفی‌تر و احساساتی‌ترند. 

جمعیت را دوست دارند

پسرها دوست دارند به چهره افراد نگاه كنند.آنها جمع را به فرد ترجیح می‌دهند. 

نترس هستند

پسرها در مقایسه با دخترها ترس را دیرتر ابراز می‌كنند. براساس پژوهش‌های به عمل آمده از كودكان 12-13 ماهه، پسرها نسبت به دخترها در برابر عوامل تحریك كننده و صداهای بلند واكنش و ترس كمتری از خود نشان می‌دهند.

وقتی مادر هنگام نزدیك شدن پسر دوازده‌ماهه خود به یك اسباب بازی، چهره‌اش را تغییر داده و ترسناك‌ نشان می‌دهد، توجهی به مادر نمی‌كند و آن اسباب‌بازی را برمی‌دارد، ولی با تكرار همین موقعیت در برابر دخترها، حركت آنها برای برداشتن اسباب‌بازی كندتر می‌شود. 

او یك دختر است!

تربیت یك بانوی كوچك! برای این منظور باید از هم‌اكنون با نوزادتان گپ بزنید. نوزادان دختر سریع‌تر از نوزادان پسر با شما تماس چشمی برقرار می‌كنند.

آنها نخستین كلمات را سریع‌تر بیان می‌دارند و زودتر با شما ارتباط برقرار می‌كنند. مهم‌ترین ویژگی‌های آنها به قرار زیر است: 

برای تقلید كردن ساخته شده‌اند

در سه سال نخست زندگی، دخترها بسیار تقلید می‌كنند. براساس پژوهشی كه‌ سال گذشته در این زمینه به عمل آمده كودكان دختر در مقایسه با كودكان پسر در تقلید از حركت دادن انگشتان بسیار موفق‌ترند. 

در تكان دادن دست‌ها و استفاده از آنها مهارت بیشتری دارند

كودكان دختر، در انجام كارهای حركتی نسبت به پسرها، زودتر پیشرفت می‌كنند. این مهارت تا دوران پیش‌دبستانی ادامه دارد و آنها همچنان از پسرها در این زمینه سبقت می‌گیرند.

دخترها به سرعت اسباب‌بازی‌ها و وسایل‌شان را با هم قاطی كرده و آنها را دستكاری می‌كنند. همچنین نوشتن و نقاشی كشیدن را سریع‌تر شروع می‌كنند و لوازم آشپزخانه مثل قاشق و چنگال را راحت‌تر مورد استفاده قرار می‌دهند. 

شنونده‌های بهتری هستند

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد دخترها در مقایسه‌ با پسرها بهتر می‌توانند برخی صداها را به برخی صداهای دیگر ترجیح ‌دهند.

اگر یك جغجغه را به صدا درآورید، تفاوتی بین واكنش یك دختر و یك پسر (نوزاد) نمی‌بینید، ولی وقتی كه صحبت می‌كنید، نوزادان دختر اشتیاق بیشتری به شنیدن صحبت‌ها و صدای شما نشان می‌دهند. 

ارتباط رودر رو با دیگران را دوست دارند

دخترها بیشتر از پسرها از تماس‌های چشمی لذت می‌برند و بسیار جذب چهره افراد می‌شوند، به‌خصوص خانم‌ها. آنها مهارت بیشتری در درك بیانات و جملات عاطفی و احساسی دارند. ظرفیت نوزادان دختر در تشخیص آنچه كه چهره‌ها نشان می‌دهند، بالاتر است. 

سریع‌تر به حرف زدن می‌افتند

كودكان دختر خیلی زودتر از پسرها شروع به نشان دادن و انجام برخی حركات فیزیكی مثل بای‌بای كردن می‌كنند.

آنها هر آنچه را كه شما می‌گویید، سریع‌تر می‌فهمند و درك می‌كنند و زودتر شروع به حرف زدن می‌كنند (دخترها معمولا در دوازده ماهگی حرف می‌زنند و پسرها در چهارده‌ماهگی) و البته بیشتر از كودكان پسر نیز حرف می‌زنند.

دخترها در شانزده ماهگی بیشتر از 100 كلمه می‌گویند؛ در حالی‌كه كودكان پسر در شانزده‌ماهگی، كمتر از 30 كلمه می‌گویند.

این فاصله در سال‌های بعد جبران می‌شود تا جائی كه در 2/5 سالگی هر دوی آنها تقریباً قادرند تا 500 كلمه را بگویند. 

همه چیز آبی یا صورتی نیست

قبل از آنكه از خانه خارج شوید و برای كودكتان خرید كنید، به این نكات كمی فكر كنید:

یك نوزاد در ابتدا یك نوزاد است و در مرحله بعدی یك كودك دختر یا پسر است.

تمام علایق كودكان را در نظر بگیرید و بیشتر از جنسیت آنها به شخصیت‌شان اهمیت دهید.

 

برچسب ها: دختر و پسر، تربیت کودک، کودک و والدین، تربیت فرزند، تفاوت دختر و پسر، دخترها و پسرها، کودکان دختر و پسر، فرزندان دختر و پسر تعداد بازديد: 1198 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز