Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 11:12

6
شهریور
سر فصل‌های مهم در تربیت کودک

سر فصل‌های مهم در تربیت کودک

به فرزندان‌تان توانایی نه گفتن را بیاموزید. بسیاری از کودکان در مقابل خواسته‌های هم‌سالان وسوسه شده و ترغیب می‌شوند که به دلیل ماندن در گروه دوستان یا هر گروه دیگری با خواسته‌های آنان موافقت کنند. این مسئله برای شما زنگ خطر

به قلم :سمیرا بیژنی ؛ کارشناس روانشناسی عمومی

 

تحریریه زندگی آنلاین : با سلام دوستان عزیز و همراهان گرامی، امیدوارم که عالی باشید. بار دیگر در خدمت شما هستیم با ذکر مواردی دیگر در خصوص تربیت فرزندانی با نشاط، سالم و هوشیار.

 

نه گفتن را به کودک خود بیاموزید

به فرزندان‌تان توانایی نه گفتن را بیاموزید. بسیاری از کودکان در مقابل خواسته‌های هم‌سالان وسوسه شده و ترغیب می‌شوند که به دلیل ماندن در گروه دوستان یا هر گروه دیگری با خواسته‌های آنان موافقت کنند. این مسئله برای شما زنگ خطر محسوب می‌شود. کودکانی که نتوانند سلایق خود را جسورانه و شجاعانه بیان کنند، از حق خود دفاع کنند و از ارزش‌هایی که آموخته‌اند سخن بگویند در آینده به اشخاصی سلطه‌پذیر مبدل خواهند شد. این اشخاص هر سخن یا خواسته‌ای را که به آن‌ها گفته شود، نه تنها با جان و دل می‌پذیرند، بلکه نهایت کوشش خود را در احسن انجام دادن آن فعل به ثمر می‌آوردند. این که والدین کودکانی داشته باشند که سخنان آن‌ها را بی‌چون و چرا بپذیرند، افتخار محسوب نمی‌شود. کودک باید قوه تحلیل‌گری فعالی داشته باشد. کودک باید بپرسد: چرا باید این کار را انجام دهم؟ باید به کودک‌تان بیاموزید که پس از هر درخواستی به منطقی و شدنی بودن آن فکر کند و سپس جواب دهد. این گونه کودکان شما باهوش‌تر و سالم‌تر خواهند بود و رفتار سازنده‌تری خواهند داشت. متاسفانه بسیاری از نوجوانانی که درگیر دام اعتیاد شده‌اند، نه گفتن را در کودکی نیاموخته‌اند و گروه هم‌سالان را بیش از خانواده قبول داشته‌اند و این خود موجب می‌شود تا درخواست آن‌ها را بی‌برو برگرد بپذیرند و انجام دهند.

 بیشتربخوانید:

قبل از تنبیه کردن فرزندتان این مطلب را بخوانید!

گفتن این 11 نکته به کودکان ممنوع!

 

 

 

ثبت نام در کلاس‌های ورزشی و استعدادیابی کودکان

در هر کودکی خاصیتی نهفته است. پس بکوشید تا خاصیت کودک خود را کشف کنید.

انتخاب یک ورزش مناسب (رشته ورزشی که مناسب حالات روحی و جسمی فرزندتان باشد) می‌تواند روحیه تلاش، پویا بودن، سرزندگی و تجربه کار گروهی و اجتماعی شدن را در شخصیت و رفتار فرزند شما نهادینه کرده و لذت دوران کودکی او را چند برابر کند. رشته شطرنج، ژیمناستیک، شنا و اسب‌سواری می‌‌تواند از گزینه‌های مناسب روی میز باشد. با انتخاب کلاس‌های ورزشی فرزند شما نسبت به اطراف کنجکاوتر و حساس‌تر خواهد بود، روحیه بهتری خواهد داشت و احساس برنده شدن در تیم، موفق بودن و قهرمانی می‌تواند از کودکی او را تبدیل به انسانی بزرگ در آینده کند. والدین گرامی باید توجه کنند که کودک‌شان در چه مسائلی منحصر به فرد است، یعنی می‌تواند یک سری کارها را با کیفیت بالا و زحمت کم‌تری انجام دهد؟ بله، درست است. کدام یک از شما در انجام برخی فعالیت‌ها استعداد دارد؟ استعداد یعنی توانایی بالقوه و درونی، یعنی مهارتی که کودک شما با آن مهارت متولد شده است و آن توانایی را درون خود دارد. کشف این توانایی و شکوفا کردن و حمایت کردن آن از دوران کودکی می‌تواند فرزند شما را در آینده به یک چهره خاص و موفق تبدیل کند.

بیشتربخوانید:

7اصل واجب در تربیت کودک

چگونه فرزندمان را با اعتماد به نفس و مستقل تربیت کنیم؟

 

 

 

 

زبان انگلیسی را جدی بگیرید

زبان انگلیسی را جدی بگیرید. در عصر حاضر تحول جهانی به سمتی پیش می‌رود که اگر کودک شما از علم زبان و رایانه بی‌بهره باشد، عملا بی‌سواد است. ضرورت یادگیری زبان بین‌المللی انگلیسی را از کودکی برای کودک خود در نظر بگیرید.  کودک شما می‌بایست از ابتدا با لذت از آموختن و آموزش بهره‌مند شود. در صورت تداوم آموزش زبان انگلیسی، شما کودکی خواهید داشت که مسلط بر این زبان خواهد شد و پیشرفت بسیار قابل توجهی نسبت به سایرین خواهد داشت. اکثر والدین علاوه بر زبان انگلیسی زبان‌های دیگری را نیز برای فرزندان خود در نظر می‌گیرند و به آموزش آن‌ها نیز رغبت دارند، البته این امر بسیار جذاب خواهد بود، اما در نظر داشته باشید ذهن کودک خود را با فعالیت‌های اضافی پر نکنید. این امر موجب افسردگی کودکان می‌شود. به خاطر بسپارید که کودک شما باید بازی کند، تفریح داشته باشد، شاد باشد و لبخند بزند. من صرفا زبان انگلیسی را پیشنهاد می‌دهم، زیرا زبانی بین‌المللی است و به قول معروف یک در را بگیر و محکم گیر. باید خاطر نشان شد که اگر فرزند شما در یک زبان مثل انگلیسی به تسلط بالایی برسد، بسیار زیباتر از این خواهد بود که در چند زبان سطح کارایی متوسطی را داشته باشد.

 

احترام را سر لوحه همه چیز قرار دهید

احترام گذاشتن به دیگران را باید سرلوحه تربیت کودک قرار دهید. این ویژگی مقدس زمانی که از کودکی در شخصیت فرزندتان نهادینه شود، باعث افزایش شوق و علاقه به الگوپذیری مثبت از دیگران خواهد شد. این ویژگی رشد اجتماعی فرزند شما را تقویت خواهد کرد و باعث پرش شخصیت او خواهید شد. با این ویژگی کودک شما در سن ۸ یا ۹ سالگی بسیار با وقارتر و مستعدتر و باهوش‌تر همراه با روابط صحیح و سازنده خواهد شد. این ویژگی بسیار مهم در نقش پذیری کودک شما در آینده سهم به سزایی دارد، به طور کلی هر چه فرزند شما احترام بیشتری به هم‌سالان و بزرگ‌تر‌ها بگذارد، در آینده می‌تواند به شکل مطلوب‌تری شیوه‌های اجتماعی شدن را از آن‌ها یاد بگیرد و خود را در مقابل آینده و نقش‌هایی که جامعه به او می‌سپارد، آماده‌تر می‌سازد. بسیاری از کودکان که احترام را نیاموخته‌اند، با شیوه حق‌طلبانه و خشن بزرگ می‌شوند. این روحیه باعث می‌شود تا در آینده نتوانند به خوبی نقش استاد را بپذیرند و شاگردی کردن در مکتب زندگی را نخواهند پذیرفت. آنان به شیوه پادشاه‌گونه رفتار خواهند کرد. کوچک‌ترین خطایی را با ترس و بی اعتمادی پاسخ داده و در مقابل موانع و مشکلات زود رنج خواهند بود و استوار و مقاوم به عمل نمی‌آیند.

بیشتر بخوانید:

تقویت خلاقیت با استفاده از قصه و سوال!

شنیدن یا گوش دادن؟

9 قانون مهم برای پدران خوب

اشتباهات رایج در تربیت پسران

 

 

برچسب ها: کودک، تربیت کودک، شجاعت، روانشناسی کودکان، خشونت، آموزش، تربیت، سمیرا بیژنی تعداد بازديد: 223 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز