Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 03:08

26
تیر
علل مخفی‌کـــاری در نـــوجــوان

علل مخفی‌کـــاری در نـــوجــوان

اولین دلیل مخفی کاری این است که ارتباط صحیح بین اعضای خانواده وجود ندارد. نوجوانــان می‌دانند گفتن رازهایشان باعث عصـبانیــت والدین می‌شود و برای همین سعی می‌کنند کارهایشان را مخفیانه انجام دهند

مهسا شاه‌میلی - دانشجوی کارشناسی روانشناسی

 

تحریریه زندگی آنلاین : اولین دلیل مخفی کاری این است که ارتباط صحیح بین اعضای خانواده وجود ندارد. نوجوانــان می‌دانند گفتن رازهایشان باعث عصـبانیــت والدین می‌شود و برای همین سعی می‌کنند کارهایشان را مخفیانه انجام دهند تا هم کارشان پیش برود و هم مجبور به جواب پس دادن نباشند. همچنین آن‌ها اعتقاد دارند پدر و مادرها نمی‌توانند به خوبی درک‌شان کنند و خودشان درست فکر می‌کنند. این مسئله زمانی تشدید می‌شود که تایید همسالان و دوستان‌شان را دارند و گمان می‌کنند راه‌شان درست است.

 بیشتربخوانید:

بازی های هدفمند با کودک

 

 

 

بهترین نحوه برخورد با مخفی‌کاری و پنهان‌کاری نوجوان

به طور نامحسوس مراقب آن‌ها باشید

اکثر فعالیت‌های پنهانی نوجوانان برای مسائل کم‌اهمیت و بی‌خطر است و صرفا به دلیل احساس استقلال طلبی آن‌ها اتفاق می‌افتد. در این بین ممکن است گاهی سعی کنند مسائل مهمی را مخفی کنند. برای بهتر کنترل کردن اوضاع و شرایط باید به طور نامحسوس مراقب آن‌ها باشید، یعنی به گونه‌ای که هم فرزندتان احساس نکنند روی زندگی‌اش به طور کامل کنترل دارید و هم حواس‌تان به کارهای او باشد.

 

 به روز رسانی اطلاعات از راهکارهای برخورد با مخفی‌کاری و پنهان‌کاری نوجوان

نوجوان هر چه زمان جلوتر می‌رود، نوع ارتباطاتش پیچیده‌تر می‌شود و بیشتر در معرض بسیاری از اطلاعات جدید قرار می‌گیرد و اگر شما از آن‌ها جا بمانید، به دلیل تفاوت دنیا و دیدگاه‌هایتان نمی‌توانید با فرزندان‌تان ارتباط خوبی برقرار کنید. سعی کنید همیشه اطلاعات خودتان را به روز کنید. برای مثال استفاده کردن از شبکه‌های اجتماعی برای نظارت غیر مستقیم روی نوجوانان فکر خوبی است.

 

 نوجوانان را برای اشتباهات‌شان سرزنش نکنید

بسیاری از والدین برای جلوگیری از تکرار یک اشتباه در فرزند خود، با سرزنش شدید سعی می‌کنند او را تنبیه کنند و جلوی خطاهای بعدی را بگیرند. این رفتار باعث می‌شود نوجوانان هرکاری می‌کنند دور از چشم خانواده‌ها باشد که آن‌ها را عصبانی نکند.

 بیشتر بخوانید:

چگونه فرزندمان را با اعتماد به نفس و مستقل تربیت کنیم؟

 

 

 

 با فرزندتان صحبت کنید و به حرف‌هایش گوش دهید

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای برقراری ارتباط با نوجوانان این است که گوش شنوایی داشته باشید، یعنی بتوانید به حرف‌های فرزندتان خوب گوش کنید و او خیالش راحت باشد که نه قضاوتش می‌کنید و نه قصد نصیحت کردن او را دارید. بسیاری از نوجوانان به این دلیل از والدین‌شان فاصله می‌گیرند که اعتقاد دارند آن‌ها نمی‌توانند شنونده‌های خوبی باشند و به همین دلیل احساس تنهایی می‌کنند و در دنیای خودشان غرق می‌شوند. وقتی از کودک انتظار برود فقط بچه خوبی باشد، شلوغی نکند، به حرف بزرگ‌ترها گوش کند، مخالف حرف پدر و مادر حرفی نزند، عصبانی نشود و ... در نظر بگیرید همین کودک چند سال بعد که می‌خواهد وارد جامعه شود و با دیگران ارتباط برقرار کند چه اتفاقی خواهد افتاد، نوجوان و جوانی که توان بیان خواسته‌های خود را ندارد، نمی‌تواند نه بگوید، از دیگران خجالت می‌کشد و چنین شرایطی چقدر می‌تواند آسیب‌زا باشد. کودک و نوجوان شما باید در خانه اجازه حرف زدن و ابراز احساسات داشته باشد، در مورد کارها به خصوص مسائلی که به خودش مربوط است نظر بدهد و از پیشنهادها و مخالفت‌هایش استقبال شود. اگر کودک و نوجوان شما می‌تواند به شما «نه» بگوید، این را به عنوان یک ویژگی مثبت و سازنده در نظر بگیرید، نه اینکه سعی کنید کودکی حرف‌گوش‌کن بار بیاورید.

  بیشتر بخوانید:

با کودکان خود محور چگونه رفتار کنیم؟

نکات کلیدی در تربیت فرزندان

 

 

 

توصيه به والدين برای تربیت بهتر کودکان‌شان

به قول‌هایی که به کودک می دهید کاملا مقید باشید! چــه در تنــبیه، چه در تشویق.

به دعواهای دو کودک نباید اهمیت ویژه نشان داد، چون آن را مهم‌تر جلوه می‌دهد و آنها حساس‌تر می‌شوند.

تا می‌توانیم اشکالات و عیب‌های کودک را نبینیم! اگر قرار شد نبینیم و توجه نشان ندهیم، هیچ اهمیتی ندهیم چه با نگاه و یا حرکات صورت و ... .

کودک شما باید بچگی کند، نه اینکه به کلاس زبان برود! دقت داشته باشید که کلاس‌های اضافی و تقویتی برای بعد از 7 سالگی است.

بچه‌های بيش‌فعال و اکتیو را باید به کارهای عملی مثل بستن پیچ و مهره و یا باز کردن سرپیچ لامپ و ... مشغول کرد (البته با نظارت مداوم شما و احتیاط ).

در مراحل تربیت همیشه نباید توقع پاسخ مثبت داشت . کودک در نوسان است.

هیچ گاه بین کارتون دلخواه کودک، برنامه را قطع نکنید!

بازی‌هایی که ابهت شما را می‌شکند و برخوردهای فیزیکی دارد، با کودک انجام ندهید، اما بسیار خوش‌اخلاق باشید.

به صحبت‌های کودک گوش کنید. کودک پر حرف است!

کودک حواس‌پرت است و گاهی هم بی‌توجه. ابتدا توجهش را جلب کنید تا به شما نگاه کند، بعد با او صحبت کنید.

به کودک غرغرو باید بی‌اعتنایی کرد.

کودک را در مسائل خودش درگیر کنید، مثل: کیفش، کفشش، مدرسه‌اش و ... بازی شغل کودک است!

 برای هر رفتار بد ابتدا یک جایگزین پیدا کنید و بعد او را نهی نمایید! اول شکلات را بده، بعد چاقو را از او بگیر!

اگر کودک شب ادراری دارد، روزها قبل از رفتن به دستشویی او را به نگه داشتن چند ثانیه‌ای تـــمرین دهــیم تا مثانه‌اش تقویت شود.

برچسب ها: کودک، اعتماد به نفس، کودک آزاری، امنیت، عصبانیت، احساس امنیت، خشونت، مهسا شاه‌میلی تعداد بازديد: 258 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز