Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:17

24
آبان
چالش‌های تحصیلی کودکان در دوران کرونا

چالش‌های تحصیلی کودکان در دوران  کرونا

هر ساله با آغاز سال تحصیلی شور و شوق همه دانش‌آموزان و حتی پدر و مادرها را فرا می‌گیرد. شوق روزهای مدرسه، دیدن دوستان قدیمی و پیداکردن دوستان جدید، شوق بازی‌ها و جمع‌های کودکانه، درس و مدرسه و کتاب‌های نو

ساناز حشمتی‌پور : کارشناس علوم تربیتی ، نویسنده کودک و نوجوان ، مربی مهارت های زندگی

 

تحریریه زندگی آنلاین : هر ساله با آغاز سال تحصیلی شور و شوق همه دانش‌آموزان و حتی پدر و مادرها را فرا می‌گیرد. شوق روزهای مدرسه، دیدن دوستان قدیمی و پیداکردن دوستان جدید، شوق بازی‌ها و جمع‌های کودکانه، درس و مدرسه و کتاب‌های نو ... . در چند سال اخیر با توجه به شرایط بیماری کرونا و مجازی شدن کلاس‌های مدرسه، نگرانی‌هایی در والدین به وجود آمده که علاوه بر حفظ سلامت خانواده، والدین دغدغه درس و فراگیری علم و مهارت برای فرزندانشان را نیز دارند.

  بیشتر بخوانید:

توصیه‌های مهم کرونایی برای زنان باردار در دوران قرنطینه

مادران باردار در شرایط کرونایی چگونه مراقب خود باشند؟

آیا زدن واکسن کودکان در زمان شیوع کرونا برای آن‌ها خطر دارد؟

 

 

 

نگرانی‌هایی که گاهی اوضاع را سخت‌تر و سردرگم‌کننده‌تر می‌کند

ما در این مقاله در مورد آغاز سال تحصیلی و مدیریت والدین بر درس خواندن دانش‌آموزان می‌پردازیم و با هم از نگرانی‌ها و راهکارهای برطرف کردن این دغدغه‌ها صحبت می‌کنیم.

 

طرح مساله

همانطور که جسم و سلامت فرزندانمان برای ما بسیار مساله مهمی است، ما باید به بعد روانی و روحی فرزندانمان نیز به همان اندازه توجه کنیم. باید بدانیم که جسم و روح سالم، مکمل هم هستند و سلامت یا آزردگی روح یا جسم بر دیگری تاثیر مستقیم دارد، بنابراین باید سعی کنیم قبل از هر چیز موجبات سلامتی جسم و روح فرزندانمان را به عنوان والدین در نظر داشته باشیم.

 

برای آرامش فرزندان‌مان چه کنیم؟

تاثیر آرامش محیط بر روی هر انسانی موثر است. کودکان و نوجوانان هم از این مساله مبرا نیستند و بلکه به آرامش بیشتر و پایدار نیازمندند.

 سعی کنید فضای منزل را تا حد امکان آرام و دور از عوامل بیرونی نگه دارید. سعی کنید نگرانی‌ها و ناراحتی‌هایتان را در حضور بچه‌ها عنوان نکنید.

 مشکلات خانوادگی، دغدغه‌های شغلی، مسائل نگران‌کننده مالی و هر آن چیزی که بر روح فرزندانمان تاثیر بد می‌گذارد را در خلوت و دور از چشم و گوش فرزندانمان حل کنیم.

 گاهی فکر می‌کنیم که بچه‌ها سرگرم بازی هسنتند یا حرف‌های مارا نمی‌شنوند یا متوجه نیستند، اما من می‌خواهم امروز به شما بگویم که دقت کودکان و نوجوانان بر صحبت‌هایی که شما با دیگران می‌زنید، بیشتر از خود شنونده است. کودکان حتی در حین بازی حرف‌های شما را می‌شنوند و در مورد آن فکر می‌کنند و اگر نتوانند آن‌ها را در ذهن‌شان حل کنند، دچار استرس و نگرانی می‌شوند.

 کودکان را از اخبار، مخصوصا اخبار بد دور نگه دارید. شرایط سنی کودکان ما طوری است که قادر به درک و حل مسائل مطرح شده در اخبار نیستند.

 بیشتربخوانید:

آیا زنان در دوران بارداری و شیردهی می‌توانند خون اهدا کنند؟

 

 

اولین گام: خواب

لطفا کودکان را از اخبار، مسائل و بحث‌ها دور نگه دارید. روح فرزندان ما لطیف و شکننده است. موجبات خواب منظم، کافی و سر وقت را برایشان فراهم کنید. خواب کافی و منظم تاثیر زیادی بر سلامت جسم و روح دارد. برای خواب لباس‌های نخی، رختخواب تمیز، نور کافی و هر چیزی که باعث آرامش فرزندان‌تان می‌شود را فراهم کنید.

 

دومین گام: تغذیه

تغذیه درست و به موقع همراه با وعده‌ها و میان‌وعده‌های مورد نیاز، کافی و در برگیرنده هر گروه سنی را در نظر بگیرید و از قرار دادن بیش از اندازه تنقلات غیر مفید، خوراکی‌های سرد و شیرینی‌جات کاذب در برنامه غذایی دوری کنید.

 

سومین گام: برنامه‌ریزی

تاثیر برنامه‌ریزی در هر کاری واضح است. همه می‌دانیم هرکاری که با برنامه‌ریزی دقیق باشد، مثمر‌ثمر است و آن کار را برای رسیدن به هدف نزدیک‌تر می‌کند. برنامه زمانی دقیق و کامل برای زندگی در نظر بگیرید. برنامه کامل، برنامه‌ریزی است که در آن، زمان مطالعه، زمان تفریح، زمان دورهمی اهل خانه و گردهم آمدن بر سر میز شام، نهار و سایر موارد را در برگیرد. برنامه‌ریزی‌هایی که خشک و بدون انعطاف باشند یا شکننده و بی‌انضباط اجرا شوند، به زودی فرزندانمان را خسته می‌کنند و مسلما نمی‌توان آن را به خوبی اجرا کرد.

 

چهارمین گام: نظم

نظم، جزء لاینفک زندگی هر انسانی است. برنامه‌ای که با نظم دنبال شود، مسیر هموار رسیدن به اهداف است. نظم رسیدن به اهدافمان را راحت‌تر و کوتاه‌تر می‌کند. به عنوان مثال برای یک دانش‌آموز، نظم به اندازه علم‌آموزی اهمیت دارد، یعنی فرزند دانش‌آموز شما باید بداند که چه زمانی باید سر کلاس حاضر شود و چه زمانی باید تکالیف را انجام دهد. اگر قرار باشد دانش‌آموزان در هر ساعتی که خودشان خواستند سراغ درس و مشقشان بروند یا اینکه بعضی روزها چندین ساعت و در روز دیگر چند دقیقه درس بخوانند یا درس‌ها و تکالیفشان را برای آخر هفته تلمبار کنند، مسلما راه به جایی نخواهند برد.

 

پنجمین گام: مکان امن

برای انجام هر کاری در منزل باید مکانی مخصوص نسبت به شرایط آن امر وجود داشته باشد، به عنوان مثال غذا باید بر روی میز یا مکان مشخص سرو شود. مکان خواب والدین و فرزندان جدا باشد. مکان درس خواندن مجازی در اتاقی آرام با دمای متعادل و نور کافی باشد. اجازه ندهید فرزند شما در وسط‌ هال منزل جلوی تلویزیون، در مسیر رفت و آمد اعضا و جایی که تلفن زنگ می‌خورد یا سایر مسائلی که باعث می‌شود حواس او پرت شود، درس بخواند، زیرا در این صورت درس خواندن برای او و تمرکز حواس، امکان‌پذیر نیست.

 

نتیجه‌گیری

برای شروع سال تحصیلی همراه با علم‌اندوزی و آرامش باید نظم در امور و برنامه‌ریزی زمانی دقیق در هر خانواده صورت گیرد تا علاوه بر رسیدن به هدف و موفقیت، دغدغه و نگرانی‌های مسیر نیز کاهش یابد.

برچسب ها: کودکان، شیردهی، بارداری، ویروس کرونا تعداد بازديد: 390 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز