Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 16:32

27
شهریور
تفکر خلاق در کودکان معجزه عشق‌ورزی ‌در تکامل کودک

تفکر خلاق در کودکان معجزه عشق‌ورزی ‌در تکامل  کودک

نگوییم وقتش نیست و درست نیست! دانستن و فهمیدن عشق برای کودکان، محیط زندگی آنها را امن می‌کند. روح آنها را تلطیف داده و نگاه آنها را به دنیای صنعتی و بی‌روح امروز، ارزشمندتر می‌کند. اگر دنیای کودک‌مان مهم جلوه کند، قطعا خلاقیت درونش رشد خواهد کرد.

عاطفه باقری : کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان ؛ دکتری تخصصی زبان و ادبیات فارسی

 

تحریریه زندگی آنلاین : هر کودکی باید با عشق به دنیا بیاید و با عشق بزرگ شود. این حق همه کودکان است که آگاهانه و با محبت قدم به این دنیا بگذارند.

نگوییم وقتش نیست و درست نیست! دانستن و فهمیدن عشق برای کودکان، محیط زندگی آنها را امن می‌کند. روح آنها را تلطیف داده و نگاه آنها را به دنیای صنعتی و بی‌روح امروز، ارزشمندتر می‌کند. اگر دنیای کودک‌مان مهم جلوه کند، قطعا خلاقیت درونش رشد خواهد کرد. اینکه جملات را چند بار با تأکید برایتان می‌گویم نشان‌دهنده اهمیت موضوع عشق است. دقت داشته باشید دنیای عاری از عشق، یعنی همه چیز را برنامه‌ریزی کرده‌اید و مشخص است! این خیلی بد است. جریان سیال زندگی نمودارِ عشق است. اگر همه چیز یک معادله با جواب و یک ماتریکس باشد، تصادفی، انحنایی، عشق و خلاقیتی وجود نخواهد داشت. خلاقیت محصول آبستره است، تغییر در لحظه! مسیری که ناگهانی عوض می‌شود. والدین خوب، والدینی هستند که کودک‌شان را سرشار از عشق می‌کنند.

 

تفکر خلاق ۴ اصل مهم دارد:

سیالی با عشق

سیالی شامل توانایی ارائه پاسخ‌های متعدد به یک موقعیت معین است که می‌تواند تفکر خلاق را در کودک تشویق کند و تکرار آن برایش علاقه‌ای فراوان نسبت به ارتباطی جدید با موضوع شکل دهد. برای مثال به کودکان بگویید که با ذکر هر واژه مثلا «قرمز»، هر چیزی که به ذهن‌شان خطور می‌کند را نام ببرند. کودک می‌تواند جواب‌هایی مانند سیب، گوجه‌فرنگی، گیلاس و گل رز بدهد. سیالی باعث ارائه ایده‌های مختلف می‌شود و یکی از اجزای تفکر خلاق و حل مسئله محسوب می‌شود. رها شدن و سیال بودن به کودک شما قدرت مواجهه با مسائل عاطفی‌اش را می‌دهد.

 بیشتربخوانید:

مزایای عشق ورزی والدین برای کودک

 

انعطاف‌پذیری یعنی

 با عشق اظهار نظر کردن و پذیرفتن

انعطاف‌پذیری عبارت است از توانایی ارزیابی یک موضوع از زوایا یا دیدگاه‌های دیگر. این موضوع نیز در تقویت تفکر خلاق مهم است. به عنوان مثال از کودک بپرسید که از وسایل مورد استفاده روزمره، چه استفاده‌های دیگری می‌توان کرد. برای مثال ما به طور معمول از لیوان برای آب خوردن استفاده می‌کنیم، اما می‌توان از آن به عنوان جامدادی لیوانی هم استفاده کرد. ارزیابی موقعیت‌های جدید از جوانب و زوایای مختلف به کودک کمک می‌کند که با کشف روش‌های دیگر، سریع‌تر بر مشکلات غلبه کند. نگاه کودک نسبت به داشته‌هایش با قدردانی و عشق خواهد بود.

 

ابتکار، برای عشق: اگر در دیده مجنون نشینی، به غیر از خوبی لیلی نبینی!

ابتکار یعنی توانایی ایجاد ایده‌ای خاص، بدیع و منحصر به فرد. به عنوان مثال هر اثر هنری، شعر یا داستان منحصر به فردی که کودک خلق کند، نوعی ابتکار است و می‌تواند به شکوفایی خلاقیت او کمک می‌کند. به نقاشی‌هایش نگاه عاشقانه و مجنون‌وار داشته باشید، و همینطور نقاشی‌های دیگران! کودکان یاد می‌گیرند که برابرند و مورد علاقه همه. اگر تختش را طور عجیبی مرتب می‌کند، آن را ستایش کنید و بگویید تو بی‌نظیری.

 بیشتر بخوانید:

پدران دختران‌ را از عشق و عاطفه لبریز کنند

 

 

تخیل با عشق:

تو مو بینی و من پیچش مو!

تخیل عبارت است از امکان افزودن جزئیات برای گسترش ایده‌ها و توانایی به ذهن آوردن پدیده‌ها، اشیاء، روابط، عقاید یا تصاویری که در گذشته دیده است. به عنوان مثال، افزودن جزئیات به اشکال هندسی ساده و ایجاد شکل‌های پیچیده‌تر، راهی برای تقویت تخیلات کودک است. چند بالشت وسط اتاق بچینید و با راکت بدمینتون روی آنها پارو بزنید و وانمود کنید دریا طوفانی است. خسته نشوید! با این کارها هم جوان‌تر می‌مانید هم شادتر.

آگاهی ۴ اصل عشق برای کودکان، به شما کمک می‌کنند تا به توسعه تفکر خلاق در کودکان کمک کنید. علاوه بر این کودک درون‌تان نفس می‌کشد و دنیا جای قشنگ‌تری برای همه ما می‌شود.

 

عشق یک پدیده شگفت‌انگیز است!

با قلبی پر از عشق،از طرف یک بچه بزرگ؛ عاطفه باقری

 بیشتربخوانید:

بوسیدن کودکان چه مزایایی دارد؟

 

 

برچسب ها: عشق ورزیدن، عشق، محبت تعداد بازديد: 255 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز