Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 19:46

13
خرداد
بهترین حالت خواباندن شیرخوار

بهترین حالت خواباندن شیرخوار

شاید تا به حال در مورد سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار شنیده باشید. این سندرم در میان شیرخواران بسیار شایع است و کودکان زیر یکسال در اثر آن جان خود را از دست می‌دهند. در این سندرم که به آن SIDS گفته می‌شود

تحریریه زندگی آنلاین : شاید تا به حال در مورد سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار شنیده باشید. این سندرم در میان شیرخواران بسیار شایع است و کودکان زیر یکسال در اثر آن جان خود را از دست می‌دهند. در این سندرم که به آن SIDS گفته می‌شود، شیرخوار روی شکم یا روی سطوح بسیار نرم می‌خوابد و به دلیل پوشیده شدن سر و صورت او، امکان نفس کشیدن در او از بین می‌رود. یک شیرخوار زیر یک سال را نباید به پهلو یا شکم خواباند و قطعا بهترین حالت خواب برای او، به پشت است. تنها با همین شکل و حالت می‌توانید مطمئن شوید که خطری او را تهدید نمی‌کند. شیرخوار شما حدود 10 تا 18 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد. آنها تفاوت بین شب و روز را درک نمی‌کنند. در 3 تا 6 ماهگی خواب شیرخوار کمی شکل منظم‌تری پیدا می‌کند. تا زمانی که شیرخوار نمی‌تواند بدنش را بچرخاند و قِل بزند، او را به پشت بخوابانید، ولی زمانی که توانست به پهلوها بچرخد، خودش حالت خوابش را پیدا می‌کند. دفعات اولی که می‌چرخد و از پشت به شکم می‌شود، او را به نرمی به حالت قبل برگردانید. این اتفاق در طول شب نمی‌‌افتد و شما نمی‌توانید تمام شبانه‌روز مراقب حالت خواب او باشید. فقط روزها این شرایط را برای او فراهم کنید که بتواند به پهلو بچرخد و بعد به شکم شود، البته با نظارت دقیق خودتان. در واقع شب‌ها حتما باید به پشت بخوابد. طبق تحقیقات به عمل آمده، خطر سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار، در نوزادان نارس بیشتر است، بنابراین این نوزادان لازم است که حتما به پشت بخوابند. در طول شبانه‌روز برای کاهش بروز بیماری‌های تنفسی می‌توانید با نظارت و توجه گاهی آنها را به پهلو و یا به شکم بخوابانید.

 

بالا آوردن شیر

برخی از والدین بر این باورند که به پشت خوابیدن کودکان باعث بروز استفراغ و بالا آوردن شیر در آنها می‌شود و همین موضوع باعث نگرانی آنها شده و سعی می‌کنند شیرخوارشان را به پشت نخوابانند، در حالی که امن‌ترین و سالم‌ترین حالت خواب برای شیرخواران به پشت خوابیدن است. پس اگر تاکنون هم این کار را نکرده‌‌اید، بهتر است شروع کنید و عادت او را تغییر دهید. توصیه پزشکان این است که تمام شیرخواران شب‌ها و حتی روزها در حال خواب، به پشت باشند، مگر اینکه شیرخوار در شرایط خاصی باشد. اگر شیرخوار شما رفلکس شدید معده دارد، با راهنمایی و مشورت پزشک و البته بیشتر از آن مراقبت و نظارت خودتان می‌توانید حالت او را به جلو تغییر دهید، یعنی او را به شکم بخوابانید. نیازی به استفاده از هیچ وسیله و شیء اضافی برای عادت دادن شیرخوارتان به پشت خوابیدن نیست. یک پتوی نرم رُل شده و یا یک بالش اضافی می‌تواند برای فرزندتان خطرناک باشد. ممکن است به طور تصادفی جلوی صورت و راه تنفس او را بگیرد.

 

 بیشتر بخوانید:

بهترین روش آروغ گرفتن نوزاد

پیشنهادهایی برای پرپشت شدن موهای کودک

چرا بچه ها برای خوابیدن مقاومت می کنند؟

 

 

 

وسایل خواب

فضایی که نوزاد روی آن به شکم دراز می‌کشد، حتما تمیز باشد، زیرا ممکن است میکروب‌ها به راحتی از این طریق وارد دهان او شوند. خواباندن شیرخوار به پهلو باعث قل خوردن او وقتی که خواب است و بروز خطر مرگ ناگهانی شیرخوار (SIDS)  می‌شود.

بهتر است تشک و بالش شیرخوار خیلی نرم نباشد و برعکس کمی سفت باشد. در واقع ادوات مربوط به خواب شیرخوار نباید آنقدر نرم باشند که سر او در آنها فرو برود و باعث خفگی او شود. علاوه بر این موارد، دست‌های شیرخوار را زیر پتو قرار دهید و اجازه ندهید دست‌ها خارج باشند. در چنین حالتی امکان غلتیدن او کمتر می‌شود.

 

بد فُرم شدن سر

گاهی خوابیدن طولانی‌مدت شیرخوار به پشت ممکن است منجر به برخی مشکلات موضعی مثل بد فُرم شدن سر شیرخوار شود. این مشکل نیاز به درمان ندارد و خود به خود حدود یکسال بعد برطرف می‌شود، اما می‌توانید با خواباندن شیرخوار به شکم آن هم فقط گاهی اوقات و با توجه و نظارت خودتان، مخصوصا زمانی که بیدار است و یا در آغوش گرفتن او، از بروز این مساله تا حدود زیادی جلوگیری نمایید. دقت کنید که اگر گاهی شیرخوار را به شکم می‌خوابانید، به فک او فشار وارد نشود و شرایط را به گونه‌‌ای مهیا کنید که خوابیدن در آن حالت باعث خفگی او نشود.

خواب نزدیک والدین روی تخت جداگانه!

بهتر است اصلا شیرخوار را روی تخت خواب خودتان قرار ندهید و از همان ابتدا او را به تخت یا گهواره خودش عادت بدهید. در شرایطی که شیرخوار روی تختخواب والدینش است، احتمال بروز این سندرم خطرناک بیشتر می‌شود. بهتر است که شیرخوار نزدیک والدینش بخوابد، ولی در تختخواب جداگانه. از پتوها، ملحفه‌ها و روتختی‌‌های چند‌تایی استفاده نکنید. یک لایه پتو مناسب با فصل و دمای هوای اتاق کافی است و کمتر دردسر درست می‌کند. طبق آمار و تحقیقات به عمل آمده از سال 1992 که به خانواده‌ها درباره به پشت خواباندن شیرخواران اطلاع‌رسانی شد، میزان مرگ و میر در اثر SIDS تا پنجاه درصد کاهش یافت. در مورد حالت‌‌های خواب شیرخوار، بهترین حالت به پشت خوابیدن و بدترین حالت به پهلو خوابیدن است.

 

چند نکته برای خواب راحت شیرخوار

از رختخواب نرم استفاده نکنید. بالش و تشک نیمه‌نرم و یا حتی کمی سفت مناسب‌تر است.

 از ملحفه‌‌های زیاد و چندین پتو استفاده نکنید. یک لا پتو برای شیرخوار کافی است.

اتاق شیرخوار را زیاد گرم نکنید.

 سر شیرخوار را زیاد گرم نکنید و خیلی نپوشانید.

سعی کنید با شیرخوار خود در یک اتاق بخوابید.

با شیرخوارتان روی یک تختخواب نخوابید.

 

بیشتر بخوانید:

10 توصیه روانشناسان برای تربیت فرزند وسط

تربیت پسر سخت تر است یا دختر؟

چرا بازی در فضای باز برای کودکان مفید است؟

 

 

 

برچسب ها: کودک، نوزاد، خواب تعداد بازديد: 304 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز