Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 17:41

7
تیر
نقاشی کودک

نقاشی کودک

اهمیت تحلیل نقاشی کودک در شناخت نابسامانی‌های روانی او. نقاشی کردن در واقع مجسم کردن و به تصویر کشیدن رویاها و تخیلات و احساسات و حالات درونی کودک است. این نقاشی‌ها در برگیرنده فواید بسیاری است.

د‌كتر پروانه صفایی مقد‌م - متخصص رو انشناسی بالینی

 

تحریریه زندگی آنلاین : اهمیت تحلیل نقاشی کودک در شناخت نابسامانی‌های روانی او. نقاشی کردن در واقع مجسم کردن و به تصویر کشیدن رویاها و تخیلات و احساسات و حالات درونی کودک است. این نقاشی‌ها در برگیرنده فواید بسیاری است هرچند اکثر والدین به نقاشی‌های کودک شان به چشم خط خطی کردن‌های ساده و یا آثاری برای تکمیل کلکسیون یادگاری‌های کودکی می‌نگرند. بسیاری از روانشناسان و مشاوران کودک معتقدند با تحلیل نقاشی‌های کودکان می‌توان به شناخت و افزایش افزایش مهارت‌های شناختی، احساسی و فیزیکی کودک پرداخت.

 بیشتر بخوانید:

کودكان چه رنگ‌هایى را دوست دارند؟

 

 

اهمیت نقاشی در کودکان

کودکان معمولا از سن یک سالگی شروع به نقاشی کشیدن می‌کنند، اهمیت نقاشی از این جهت است که به حقیقت ذاتی اشیا از کلمات بسیار نزدیک تراست و درک آن برخلاف نوشتن به کوشش و دقت زیادی نیاز ندارد. نقاشی می‌تواند در برقراری ارتباط با دنیای بیرون، نقش مهمی ایفا کند، در این کار سه بخش یعنی دست، چشم و مغز فعالیت دارد و آگاهی فضایی آن‌ها را افزایش می‌دهد. نقاشی کشیدن پنجره‌ای به سوی خلاقیت کودکان و شکوفایی احساسات هنری کودکان است. همچنین روانشناسان قادرند تا سرنخ‌هایی  پیدا کنند.

 

 

تاثیر نقاشی بر عملکرد ذهنی و جسمی کودک

 هماهنگی حرکات چشم و دست

نقاشی کردن کودکان باعث هماهنگی حرکات چشم و دست آنان می‌شود که البته کسب این مهارت‌های حرکتی در این سنین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این مهارت‌ها در حین یادگیری نقاشی  در کودکان تقویت می‌شود و به این دلیل است که در این حالت آن‌ها سعی می‌کنند اشیایی را که با چشم می‌بینند با حرکات دستان خود هماهنگ کنند و آن‌ها را به تصویر بکشند.

 شناخت و درمان نابسامانی‌های روانی کودک

بسیاری از پژوهندگان بر این عقیده اند که نقاشی کودک دریچه‌ای است که بر اندیشه‌ها و احساسات او گشوده می‌شود و می‌توان از نقاشی‌های او در سنجش شخصیت یا تشخیص نابسامانی‌های روان شناختی او استفاده کرد و در پی درمان آن‌ها برآمد.

 

بیشتر بخوانید:

رنگ اتاق کودک از نظر روانشناسی چگونه باید باشد؟

 

 

 کشف و رشد استعدادهای کودک بر مبنای نقاشی‌های او

آموزش نقاشی به کودکان یکی از بهترین فعالیت‌هایی است که به آنان در کشف استعدادها و تخصص‌هایشان کمک می‌کند. نقاشی را می‌توان یک تریبون بزرگ در نظر گرفت که کودکان در آن به کشف و توسعه خلاقیت‌های خود می‌پردازند. در واقع نحوه مخلوط کردن رنگ‌ها و استفاده از ترکیب رنگ‌های مختلف به کودکان در این زمینه کمک می‌کند. فروبردن قلم مو در رنگ‌های گوناگون آغاز یک سفر برای خلق یک شاهکار هنری توسط کودک است، حاصل این فرایند بیشتر از کشیدن نقاشی و ایجاد یک تصویر زیبا توسط کودک است.

 

 بیشتر بخوانید:

تاثیر عجیب رنگ در خواب شب کودکان

 

 

 نقاشی عاملی برای افزایش خلاقیت و تمرکز کودک

نقاشی کردن سبب تقویت خلاقیت از طریق دست‌ها می‌گردد و همچنین باعث افزایش عملکرد ذهنی کودک می‌گردد و توانایی حل مسئله را برای او فراهم می‌آورد. نقاشی کردن باعث افزایش مهارت‌های تمرکزی آن‌ها می‌گردد و تمرکز آن‌ها را در انجام کارها افزایش می‌دهد و موجب تمرکز آن‌ها روی موارد جزئی و کوچک می‌گردد.

برچسب ها: روانشناسی کودک، نقاشی کودک، د‌كتر پروانه صفایی مقد‌م تعداد بازديد: 539 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز