Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 19:32

17
خرداد
چه میزان از زمان خود را با فرزندتان سپری می‌کنید؟

چه میزان از زمان خود را با فرزندتان سپری می‌کنید؟

والدین از زمانی که با فرزندان‌شان سپری می‌کنند لذت می‌برند اما شما می‌توانید در این امر افراط کنید و این خود می‌تواند برای شما و فرزندتان، هر دو، مضر باشد.

نیلوفر انصاری

 

مدت زمان مشخصی برای گذراندن وقت با فرزندتان وجود ندارد. به برنامه روزانه خود دقت کنید.

آیا تقریبا تمام مدت زمان بیداری خود را در کنار کودکتان سپری می‌کنید؟ یا تمام مدت زمانی را که سر کار نیستید؟

آیا او برای انجام تمام کارهایش از جمله تفریح و بازی کردن به شما متکی است؟ اگر پاسخ شما به تمام این سوال‌ها مثبت است ، بیش از اندازه زمان خود را با فرزندتان می‌گذرانید.

چگونه در سپری کردن زمان با فرزندتان تغییر ایجاد کنید؟

به فرزندتان اجازه دهید بعضی از فعالیت‌ها را به تنهایی و بدون دخالت شما انجام دهد. از این طریق او فرد مستقل‌تری خواهد بود.

زمانی را در کنار فرزندتان اما با انجام عمل متفاوتی سپری کنید. برای مثال در حالی که شما در اتاق پذیرایی در حال خواندن روزنامه و یا کتابی هستید از فرزندتان بخواهید در همان اتاق نقاشی بکشد و یا به کار دیگری بپردازد.

گذراندن بخشی از زمان خود به تنهایی و بدون دخالت والدین برای سلامت روحی کودکان ضروری است.

همان‌گونه که کودکان از گذراندن وقت با والدین‌شان احساس امنیت می‌کنند، با سپری کردن مدت زمان مشخصی تنها نیز احساس امنیت می‌کنند. برای رسیدن به بالانس مورد نظر می‌توانید به موارد زیر دقت کنید.

محدودیت‌هایی را در نظر بگیرید

از فرزندتان بخواهید در زمان مشخصی به تخت خواب برود. در این صورت شما و فرزندتان هر دو زمان کافی برای استراحت و کسب انرژی کافی را بدست خواهید آورد.

در صورتی که کودک ۶ ساله شما ساعت ۱۰:۳۰ بخوابد، شما زمان کافی برای رسیدگی خود و استراحت کردن نخواهید داشت.

برای یک بازی به توافق برسید

والدینی که ساعت‌های زیادی را صرف بازی کردن با فرزندان‌شان می‌کنند، در بازی نکردن با کودک خود و انجام کار‌های دیگر دچار مشکل می‌شوند.

به فرزندتان بیاموزید شما علاوه بر بازی کردن و مراقبت از او مسولیت‌های دیگری نیز دارید.

با خود و فرزندتان در رابطه با خواسته‌ها و انتظارات معقول با صراحت برخورد کنید.

برای مثال هنگامی که پسرتان از شما می‌خواهد با او بازی کنید به او یادآور شوید که شما باید ظرف‌ها را شسته، پیام‌هایتان را چک کرده و غذا را آماده کنید.

سپس از او سوال کنید که ترجیح می‌دهد ابتدا با او بازی کرده و سپس به کارهایتان برسید و یا بعد از اتمام کارهای‌تان با او بازی کنید.

به برنامه‌های شخصی خود برسید

شرکت کردن در برنامه‌های شخصی خود و متعلق به بزرگسالان، انرژی شما را بیشتر کرده و احساس‌تان را نسبت به خود بهتر می‌کند.

به سینما بروید، با دوستانتان ارتباط داشته باشید، به گرم بودن رابطه خود با همسرتان توجه کنید و در مواقعی، زمانی را تنها در خانه سپری کنید.

اگر امکان کمک گرفتن از پرستار کودک را ندارید از والدین خود بخواهید در مواقعی از فرزندان‌تان نگهداری کنند و یا از دوستانی که موقعیت مشابهی دارند بخواهید از فرزندتان مراقبت کرده و شما نیز در مواقعی فرزندان او نگهداری کنید تا به این طریق هردو زمانی را برای خود داشته باشید.

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، کودک و والدین، رفتار با کودک، نگهداری از کودک، تربیت فرزند، مراقبت از فرزند، رسیدگی به فرزند تعداد بازديد: 959 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز