Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 06:39

21
تیر
عادت‌های ناپسند در كودكان (2)

عادت‌های ناپسند در كودكان (2)

بعضی از كودكان انگشت شست خود را به سمت دهان می‌برند و شروع به مكیدن آن می‌كنند. این مسأله در كودكان خردسال به صورت كاملاً تصادفی رخ می‌دهد.

 

 به او جایزه بدهید و تشویق كنید

اجازه دهید دختر كوچك‌تان به ناخن‌هایش لاك بزند و برای آنكه ناخن‌هایش با لاك زیباتر به نظر برسند، كمی آنها را بلند كند تا مرتباً با دندان‌هایش آنها را نكند. یا اینكه وقتی پسرتان بسیار كمتر از گذشته انگشت شست خود را می‌‌مكد و سعی دارد این عادت خود را ترك كند، به او یك جایزه كوچك بدهید تا تشویق شود عادتش را زودتر ترك كند.

 مكیدن انگشت شست 

بعضی از كودكان انگشت شست خود را به سمت دهان می‌برند و شروع به مكیدن آن می‌كنند. این مسأله در كودكان خردسال به صورت كاملاً تصادفی رخ می‌دهد. برخی از آنها دست‌ها و انگشتان خود را می‌مكند و برخی فقط انگشت شست خود را.

نوزادان با مكیدن انگشت شست خود احساس راحتی و آرامش می‌كنند؛ ولی اگر كودكی در سن چهار یا پنج سالگی شروع به انجام این كار كند، می‌‌تواند علامت یك مشكل و بیماری باشد؛ مثل مشكلات دندانی (پیشامدگی دندان‌های زبرین)، عفونت‌های انگشت شست و مورد آزار و اذیت قرار گرفتن.

 با برخی كارها، حواس او را پرت كنید

مثلاً وقتی كه كودك شما عادت به جویدن ناخن دارد، به جای آنكه به او بگویید ناخن‌هایت را نكن، به او بگویید «بیا با هم انگشت‌هایمان را تكان بدهیم». این كار باعث می‌شود تا آگاهی و هشیاری آنها نسبت به آن عادت بیشتر شود و یادشان بیاید كه نباید این كار را انجام دهند.

برای به كار گرفتن توجه كودك‌تان، سعی كنید او را مشغول كار دیگری كنید تا یادش برود ناخن‌هایش را به سمت دهان ببرد. مثلاً سعی كنید در كارهای آشپزخانه او را دخالت دهید تا حواسش پرت شود و عادتش را تكرار نكند و یا حداقل كمتر این كار را انجام دهد.

 انگشت در بینی كردن 

این عادت در میان مردم بسیار دیده می‌شود و بعضی از دوران كودكی تا بزرگسالی همیشه آن را با خود دارند. حدود 91 درصد از مردم عادت دارند این كار را به طور مرتب انجام دهند و 8 درصد آنها چیزی را كه از بینی خارج كرده‌اند، می‌خورند!

 ناخن جویدن 

اگر عادت ناخن جویدن و كندن ناخن برای شما آشناست، بدانید كه تنها نیستید. یكی از شایع‌ترین رفتارها، عادت ناخن جویدن است. بر اساس پژوهش‌ها، 30-60 درصد از كودكان و نوجوانان عادت به جویدن یك ناخن یا همه ناخن‌های دست خود دارند. حتی برخی از كودكان ناخن شست پای خود را نیز می‌جوند! دخترها و پسرها به یك اندازه مستعد ناخن جویدن هستند؛ اما وقتی بزرگ‌تر می‌شوند، پسرها بیشتر به سمت این عادت كشیده می‌شوند.

صبور باشید

اگر متوجه رفتارهای خوب كودك خود نباشید، با گذشت زمان آن رفتار خوب كمرنگ می‌شود و از بین می‌رود. یك رفتار خوب و جدید، درست همان زمان كه یك عادت ناخوشایند و قدیمی از بین می‌رود، به وجود می‌آید. به همان اندازه كه به ترك آن رفتار ناخوشایند اهمیت می‌دهید، به شروع رفتار خوب و جدید در كودك‌تان نیز اهمیت دهید. برای رسیدن به موفقیت، بهتر است كودك‌تان انگیزه ترك عادت را داشته باشد.

همان طور كه مدتی طول می‌كشد تا رفتاری به عادت تبدیل شود، ترك آن هم نیاز به زمان دارد و باید صبور باشید. در برخی موارد، یك رفتار ناخوشایند ممکن است به دلیل برخی مشكلات فیزیكی یا روانی بروز كند. مثلاً كسی كه عادت دارد همیشه انگشتش را وارد بینی‌اش كند، امكان دارد چیزی در بینی‌اش گیر كرده باشد. این رفتارها ممكن است باعث ایجاد برخی مشكلات و دردسرهای دیگر شوند؛ مثلا:

 كسی كه مرتباً انگشتش را وارد بینی می‌كند، می‌تواند دچار خونریزی بینی شود.

 كودكی كه عادت به جویدن ناخن دارد، دچار عفونت ناخن و رشد بدفرم و نامناسب آنها می‌شود.

 برخی مشكلات دندانی برای كسی كه انگشت شست خود را می‌مكد ایجاد می‌شود و یا انگشت شست او ممکن است عفونت کند.

وقتی رفتار یا عادتی روی رفتارهای اجتماعی کودک و روابطش با دیگران اثر می‌گذارد، دیگر نمی‌تواند یك عادت ساده و معمولی باشد. مثلاً كودكی كه مرتباً انگشت شست خود را به سمت دهان می‌برد، نمی‌تواند به خوبی حرف بزند و یا كودكانی كه موهایشان را می‌پیچانند و می‌كشند، دچار ریزش مو می‌شوند.

در عین حال بسیاری از عادات نیز با پایان دوران كودكی برطرف می‌شوند. در هر صورت، اگر این عادت‌ها شما را نگران كرده است، به پزشك مراجعه كنید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- عادت‌های ناپسند در كودكان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تشویق کودکان، مکیدن انگشت در کودکان، احساس آرامش در کودکان، ناخن جویدن در کودکان، رفتارهای خوب كودك، رفتارهای اجتماعی کودک تعداد بازديد: 608 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز