Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 16:17

8
اسفند
واقعیاتی درباره پسرها و دخترها (2)

واقعیاتی درباره پسرها و دخترها (2)

دخترها زودتر حرف می‌زنند. در نهایت آن همه نگاه کردن و گوش کردن نتیجه می‌دهد. دخترها حرکاتی مانند اشاره کردن و بای بای کردن را زودتر از پسرها یاد می‌گیرند. همچنین برخی بازی‌ها را زودتر از پسرها فرا می‌گیرند.

دختر است!

آیا شما یک خانم کوچولو را بزرگ می‌کنید؟ پس خودتان را برای گپ و گفت وگو آماده کنید؛ چه زمانی که از همان نوزادی سعی می‌کند با شما ارتباط چشمی برقرار کند (تحقیقات نشان می‌دهند دخترها در این زمینه از پسرها قوی‌تر هستند)، و چه زمانی که اولین کلمات را زودتر از پسرها بیان می‌کند، دخترها در برقراری ارتباط موفق‌ترند. اگر دختردار هستید، باید منتظر چنین ویژگی‌هایی باشید: 

دخترها تقلید می‌كنند

گویی دخترها برای تقلید کردن به دنیا آمده‌اند. حتی در همان ساعات اولیه زندگی شان، دخترها در تقلید کردن بسیار موفق هستند. آنها پیشرو تعامل دو طرفه‌اند. در تحقیقی که سال گذشته صورت گرفت، مشاهده شد که دخترها در تقلید حرکات دست از پسرها بهتر عمل می‌کنند. از همان دوران کودکی دخترها در تقلید پیشرو پسرها هستند.

برای مثال دخترها بهتر از پسرها خاله بازی می‌کنند و ادای مادرها را در می‌آورند. اما وقتی قرار باشد ماشین بازی کنند گلدان‌ها را آب بدهند، تفاوت چندانی با پسرها ندارند. در واقع می‌توان گفت دخترها در بازی‌هایی که اجتماعی‌ترند و مستلزم تعاملات انسانی‌اند موفق‌ترند.

دخترها با دستهای‌شان بهتر کار می‌کنند. دخترها در انجام کارهای ظریف موفق‌ترند. این برتری تا سنین پیش دبستانی با دخترهاست. دخترها کار کردن با اسباب بازی‌ها، قاشق و چنگال را زودتر یاد می‌گیرند. همچنین زودتر و تمیزتر از پسرها می‌نویسند. 

دخترها زودتر حرف می‌زنند

دخترها زودتر حرف می‌زنند. در نهایت آن همه نگاه کردن و گوش کردن نتیجه می‌دهد. دخترها حرکاتی مانند اشاره کردن و بای بای کردن را زودتر از پسرها یاد می‌گیرند. همچنین برخی بازی‌ها را زودتر از پسرها فرا می‌گیرند. دخترها زودتر از پسرها می‌فهمند شما چه می‌گویید و زودتر از پسرها حرف می‌زنند (تقریبا در 12 ماهگی در مقابل پسرها که یک الی دو ماه تاخیر دارند).

در طول سال‌های کودکی نیز بیشتر از پسرها حرف می‌زنند. در 16 ماهگی دخترها روزی 100 کلمه بیان می‌کنند؛ در حالی که این میزان در پسرها حدوداً 30 كلمه است. با اینکه دخترها در این سنین از پسرها جلوتر هستند، اما تا دو و نیم سالگی هم دخترها و هم پسرها حدودا روزی 500 کلمه بیان می‌کنند.

اولین کلماتی را که دخترم بیان کرد، به خوبی به یاد دارم. اعتماد به نفس عجیب دخترم، که گاهی او را از برادرانش مقاوم‌تر می‌کرد، همیشه باعث شگفتی من می‌شد و گاهی احساساتی شدن پسرهایم برایم بسیار جالب بود. واقعیت این است که جنسیت فقط بخش کوچکی است از آنچه آنها را می‌سازد. واقعیاتی که نه من و نه علم نمی‌توانیم به این زودی آنها را درک کنیم. 

همه چیز نباید صورتی و آبی باشد!

فراموش نکنید مطالبی که گفته شد، راجع به عموم بچه‌هاست؛ ممکن است فرزند شما در وجوهی متفاوت باشد. اما می‌خواهم نکاتی کلیدی را به شما بگویم تا ویژگی‌های مشترک همه بچه‌ها را بشناسید. بچه قبل از اینکه دختر یا پسر باشد، یک بچه است. بخشی از شخصیت کودک شما جدای از جنسیت اوست. پس کودکتان را در هر زمینه‌ای که مستعد است، تشویق کنید؛ حتی اگر کمی غیر طبیعی باشد.

هیچ بازی اشتباهی برای بچه‌ها وجود ندارد. اگر دخترتان از عروسک بازی خوشش نمی‌آید و پسرتان نقاشی کشیدن را به کوهنوردی ترجیح می‌دهد، ناراحت نشوید. هیچ دلیلی وجود ندارد بچه‌هایی که در کودکی به اسباب بازی‌های جنس مخالف علاقه دارند، در بزرگسالی هم غیر طبیعی شوند. نادیده گرفتن کلیشه‌ها کار ساده‌ای نیست.

حتی مادرانی که سعی می‌کنند در مورد جنسیت بی‌طرف باشند، گاهی نمی‌توانند این بیطرفی را رعایت کنند. برای مثال وقتی برای بچه‌های‌شان کتاب می‌خوانند، اگر قهرمان داستان زن باشد، مادران احساس غرور و شعف‌شان را نمی‌توانند پنهان کنند. ضعف‌ها نباید نادیده گرفته شوند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند بچه‌ها در حوزه‌ای که به دلیل جنسیت‌شان ضعف دارند، به کمک نیاز دارند. برای مثال مهارت صحبت و سخنرانی کردن که ممکن است در بعضی پسرها وجود نداشته باشد،  به کمک پدر و مادر به دست می‌آید. پس حتی اگر فکر می‌کنید پسرتان در این زمینه مشتاق و مستعد نیست، دست از خواندن و صحبت کردن با او بر ندارید. همچنین با توپ بازی کردن با دخترتان، به او کمک کنید قوانین مربوط به حرکت اشیا را درک کند. 

دختران شنونده‌های خوبی هستند

دخترها شنونده‌های بهتری هستند. پژوهش‌ها نشان میدهند دخترها نسبت به صدای انسان‌ها بیشتر واکنش نشان داده و در واقع صدای انسانی را به صداهای دیگر ترجیح می‌دهند. یک جغجغه را بالای سر یک نوزاد دختر و پسر تکان دهید. احتمالا هیچ کدام واکنشی نشان نخواهند داد؛ اما اگر صدای شما را بشنوند، دخترها عکس‌العمل نشان می‌دهند.

دخترها به حالت صورت توجه بیشتری دارند. دخترها بهتر می‌توانند ارتباطی چشمی برقرار کنند و آن را حفظ کنند. همچنین آنان دوست دارند به صورت نگاه کنند نه چندین صورت مخصوصا صورت خانم‌ها همچنین حالات صورت را زودتر درک می کنند. مثلا اگر یک صورت وحشت‌زده ببینند، می‌ترسند و به مادرشان نگاه می‌کنند اما اگر یک صورت خوشحال ببینند، عکس‌العمل بدی نشان نمی‌دهند؛ اما پسرها دیرتر متوجه این تغییرات می‌شوند.

 

 

برای خواندن بخش اول -واقعیاتی درباره پسرها و دخترها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تربیت کودک، کودک و والدین، بازی کودک، تفاوت دختر و پسر، جنسیت کودک تعداد بازديد: 3898 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز