Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06:01

6
دی
دعواهای كودكانه - بخش دوم

دعواهای كودكانه - بخش دوم

دختران و پسران به یك اندازه دعوا می‌كنند اما روش‌های متفاوتی را برای دعوا كردن انتخاب می‌كنند. اختلاف سنی كم، خواهر و برادرهایی كه اختلاف سنی كمتری با هم دارند، بیشتر با هم دعوا می‌كنند.

چطور سن و سال و مهارت‌ها روی دعوا كردن كودكان تأثیر می‌گذارد؟

روش كنار آمدن با اختلافات و ناسازگاری‌ها تا حد زیادی به سن و سال و میزان مهارت‌ها بستگی دارد. رفتارهای تهاجمی در میان كودكان كم‌سن و سال متداول است. این مسأله با بزرگ شدن كودك و یادگیری روش‌ها و شیوه‌های بهتر كنار آمدن با اختلافات، حل می‌شود. كودكان تا قبل از دو سالگی به خاطر وسایل خود، مثل اسباب‌بازی‌های‌شان سریع شروع به دعوا می‌كنند و به محض اینكه چیزی را كه دوستش دارند از آنها بگیرند، عصبانی می‌شوند. آنها هیچ درك و فهمی از قوانین بزرگ‌ترها و توانایی لازم برای بیان احساس خود را ندارند؛ بنابراین بیشتر واكنش‌های فیزیكی دارند تا از این راه خشم خود را نشان دهند.

كودكان در سنین 3-4 سالگی

آنها كم‌كم با همكاری و شراكت آشنا می‌شوند و همین مسأله باعث می‌شود كمتر دعوا كنند؛ اما همچنان نیاز به حمایت بیشتر و تذكر و یادآوری دارند.

كودكان در سنین 5-7 سالگی

آنها كم‌كم در مهارت‌هایی مثل قسمت كردن، مصالحه و صحبت كردن، استاد می‌شوند و بدون نیاز به وساطت بزرگ‌ترها، راه حل مسائل و اختلافات خود را پیدا می‌كنند؛ اما همچنان نیاز به تشویق بیشتری دارند.

كودكان در سنین 8-12 سالگی

در این سنین كودكان اعتراض و شكایت كردن كلامی را یاد می‌گیرند و این كار را زیاد انجام می‌دهند. بیش از قبل اجتماعی می‌شوند، با دوستان مدرسه روابط صمیمانه‌تری برقرار می‌كنند، در كارهای گروهی بیشتر شركت می‌كنند و معنای همكاری، مذاكره و مصالحه را درك كرده و  عملاً آنها را به كار می‌گیرند.

احساس پدر و مادرها

دعوای كودكان می‌تواند در سنین بسیار پایین (وقتی كه كودك تازه شروع به راه رفتن می‌كند) اتفاق بیفتد. اگر كودك‌تان با بچه‌های دیگر زیاد دعوا می‌كند و این مسأله موجب ناراحتی‌تان شده است، باید بدانید كه شما در این مورد استثنا نیستید. گاهی اوقات حتی جر و بحث‌های كوچك كودكان نیز می‌تواند در والدین ایجاد استرس و نگرانی كند.

پدر و مادر برای مدیریت دعواهای كودكان خود می‌توانند از راهكارهای زیر استفاده كنند:

 كمك به یادگیری و رشد مهارت‌های اجتماعی در كودكان ‌ كمك به خوب بازی كردن آنها ‌ حمایت بیشتر از كودكان كم‌سن و سال‌تر  كنترل حسادت كودكان اگر دعوا كردن كودك شما همیشگی نیست و فقط گاهی اوقات با سایر كودكان دعوا می‌كند، بهتر است از یك روانشناس كودك كمك بگیرید. تحقیقات به عمل آمده چه چیزی راجع به دعوا كردن كودكان نشان می‌دهند؟

دختران و پسران به یك اندازه دعوا می‌كنند اما روش‌های متفاوتی را برای دعوا كردن انتخاب می‌كنند. اختلاف سنی كم، خواهر و برادرهایی كه اختلاف سنی كمتری با هم دارند، بیشتر با هم دعوا می‌كنند. تأثیر پدر و مادرها در رفتارهای كودكان خود. نوع رفتاری كه پدر و مادرها با یكدیگر و با فرزندان خود دارند، اثر مستقیمی روی رفتارهای كودكانشان دارد.

دعوا كردن وقتی پیش می‌آید كه كودكان احساس می‌كنند با آنها به خوبی رفتار نمی‌شود. وقتی كه زیاد سرزنش شوند، رفتارهای تهاجمانه‌تری از خود نشان خواهند داد. گاهی اوقات بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به دعواهای كودكان، عكس‌العمل مناسبی نیست، اما اغلب، توجه زیادی والدین به فرزندانشان به این مسأله دامن می‌زند. اگر بیش از حد به دعوای كودكان اهمیت دهید، در واقع این نوع از رفتار فرزندتان پرورش می‌دهد و این مسأله روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

 

برچسب ها: دعواهای کودکان، دعوای دختر و پسر، جلوگیری از دعوای بچه ها، کنترل دعوا در کودکان، برخورد با کودکان تعداد بازديد: 549 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز