Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 07:57

18
مهر
زنگ مدرسه ديرتر؛ يادگيری بهتر

زنگ مدرسه ديرتر؛ يادگيری بهتر

مطالعات اخیر در مدارس آمریکا نشان داده است که آغاز به کار مدرسه‌ها در ساعاتی دیرتر از صبح باعث بهبود آموزش و سلامت دانش آموزان می‌‌شود.

ترجمه نیکی پاک بین؛ گروه ترجمه دنیای سلامت

 

یک مطالعه در حال بررسی بر این موضوع دلالت دارد که آیا شروع دیرتر مدارس در صبح می‌‌تواند باعث پیشرفت تحصیلی نوجوانان شود؟ این بررسی بخشی از یک پروژه مربوط به علم اعصاب و روان در انگلیس است که نتایج آن می‌‌تواند در بهبود یادگیری، آموزش وامتحانات نوجوانان نقش بسزایی داشته باشد. در این مطالعه هزاران نفر از دانش آموزان سراسر انگلستان مورد بررسی قرار خواهند گرفت. مطالعات اخیر در مدارس آمریکا نشان داده است که آغاز به کار مدرسه‌ها در ساعاتی دیرتر از صبح باعث بهبود آموزش و سلامت دانش آموزان می‌‌شود.

 

 بهبود آموزش

در انگلیس هم یک بررسی آزمایشی در یک دبیرستان در شمال آن کشور نشان داد که ورود به مدرسه در ساعت 10 صبح، بهبود حضور بچه‌‌ها در مدرسه را به دنبال داشته است و بخصوص در مورد دانش‌آموزانی که قبل از آن بازخورد خوبی در مدرسه نداشتند، این حضور بیشتر نمایان  بود. آخرین مطالعه در مقیاسی وسیع‌تر بر روی 31800 دانش‌آموز در 106 مدرسه و طی 2 سال در کشور انگلیس انجام خواهد گردید. در این مطالعه گروهی از دانشگاه آکسفورد، بررسی خواهند کرد که آیا شروع به کار مدارس در ساعت 10 صبح برای دانش‌آموزان مفید خواهد بود یا خیر؟ عده‌ای از دانش‌آموزان به عنوان گروه شاهد با همان روند سابق مدرسه و شروع کلاسها در ساعات قبلی صبح را خواهند داشت و عده‌ای دیگر کلاس‌های خود را ساعت 10 آغاز می‌نمایند و ساعات بیشتری می‌‌توانند صبح‌‌ها در رختخواب بمانند. همچنین آموزگاران  آموزش دیده و مجرب به عنوان بخش کلیدی در این پروژه آموزش خواب را به عنوان بخشی از آموزش‌های سلامت و علوم اجتماعی به نوجوانان ارائه خواهند نمود و نمرات آزمون پایان سال دانش آموزان هم به عنوان نتایج این بررسی ملاک قرار خواهد گرفت.

 

الگوی خواب نوجوانان

این بررسی ادعا می‌‌کند که الگوی خواب نوجوانان متفاوت از بزرگسالان و بچه‌‌های کوچکتر می‌‌باشد. کارشناسان می‌‌گویند نوجوانان دوست دارند بعد از کودکان و بزرگسالان به رختخواب بروند و زود بیدار کردن آنها در صبح ، آنهم به اجبار، آنها را مستعد ضعف تمرکز، وقت گذرانی در روز و حتی ابتلا به افسردگی می‌‌نماید.

 

محرومیت از خواب

پروفسور راشل فاستر، مدیر موسسه علوم اعصاب خواب و ریتم آن در دانشگاه آکسفورد و مدیر پروژه مطالعاتی فوق‌الذکر می‌‌گوید: «نوجوانان به طور متوسط تمایل دارند 2 ساعت دیرتر از افرادی که در دهه 60 زندگی خود  هستند به رختخواب بروند و اینکه از آنها بخواهیم ساعت 7 صبح بیدار شوند، مانند این است که از یک فرد 55 ساله بخواهیم ساعت 5 صبح از خواب بیدار شود». وی می‌‌افزاید: مشکل اینجاست که در حال حاضر ساعت صبح نوجوانان همان 7 صبح زنگ می‌‌زند و این در حالی است که بسیاری از  آنها با مشکل کمبود خوابی مواجه هستند که اولین تاثیرش بر روی عملکرد مغز و پردازش اطلاعات می‌‌باشد. این ایده که اینگونه نوجوانان را بسته‌بندی شده به سوی مدرسه بفرستیم، تبعیض قائل شدن در یادگیری برای آنهاست و نظر جدیدی نیست چراکه قبلا هم در سال 2007 توسط پروفسور فاستر مطرح گردیده بود. اما آنچه جدید است این است که خوشبختانه این مساله در مقیاس بسیار وسیع و با هزینه‌ای چشمگیر در دست بررسی قرار گرفته است که نشانه مقبول افتادن اهمیت آن است. و تمام پیش فرض‌‌ها بر این است که دیرتر آغاز شدن مدارس در صبح همراه با آموزش خواب با هم مفید خواهد بود.

 

برچسب ها: مدارس، آموزش کودک در مدرسه، سیستم آموزشی مناسب، یادگیری کودک در مدرسه، شروع کلاس صبح زود، انتخاب مدرسه تعداد بازديد: 585 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز