Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:59

7
خرداد
فوايد لالايی خواندن برای كودك

فوايد لالايی خواندن برای كودك

بسیاری از مواقع، ما بزرگترها خودمان را از تمام آن چیزهای خوبی كه می‌توانند به ما احساس نشاط و شادابی دهند، محروم می‌كنیم و مهمترین آنها داشتن یك خواب راحت و آرام است. ...

فوايد لالايی خواندن برای كودك

 

 

بسیاری از مواقع، ما بزرگترها خودمان را از تمام آن چیزهای خوبی كه می‌توانند به ما احساس نشاط و شادابی دهند، محروم می‌كنیم و مهمترین آنها داشتن یك خواب راحت و آرام است. اما آیا كودكان‌‌مان نیز برای خواب و مدت زمان آن، حق انتخاب دارند؟ و آیا وظیفه ما نیست كه به آنها كمك كنیم به عادت خواب سالم و راحت برسند؟ تا بتوانند شاد، پرانرژی و سالم بزرگ شوند. از آنجائی‌كه بدن كودكان در حال رشد است، آنها نیاز به خواب بیشتر دارند. داشتن یك برنامه منظم خواب، یك بخش مهم از زندگی یك كودك سالم است و یكی از بهترین روش‌ها برای برطرف كردن مشكلات خواب در كودكان و نوجوانان (هم برای ذهن و هم برای جسم‌شان) یك برنامه منظم‌ برای خواب شبانه است. چرخه طبیعی بدن از خواب و بیداری با نور و تاریكی تنظیم می‌شود. كودكان در سنین تقریباً 6 هفته‌ای شروع به رشد این چرخه می‌كنند. تحقیقات نشان می‌دهند كه حدود 69 درصد از كودكان 10 سال و كوچكتر از آن حتماً برای یكبار هم كه شده مشكلات مربوط به خواب را تجربه كرده‌اند.

 

كم‌خوابی و مشكلات مربوط به سلامت

كم‌خوابی در كودكان گاهی اوقات مشكلات و مسائل جدی برای كودكان و خانواده‌ها به وجود می‌آورد مثلاً:

 

نگرانی و افسردگی

كم‌خوابی و یا بدخوابی باعث افزایش ترشح هـورمون كورتیـــزول (هورمون استرس) می‌شود و در برخی مواقع باعث تشدید علائم افسردگی می‌گردد. به‌طور كلی افرادی كه به بدخوابی دچارند بیشتر از سایرین دچار افسردگی می‌شوند.

 

چاقی

حدود دوسوم از كودكانی كه به مشكلات مربوط به خواب دچارند، چاق هستند و یا اینكه اضافه وزن دارند. كودكان چاق بافت چربی بیشتری در اطراف گردن دارند كه باعث می‌شود به مجاری هوا به هنگام تنفس فشار بیشتری وارد شود.

 

دیابت

تحقیقات نشان می‌دهند كه خواب نامناسب و ناكافی باعث افزایش مقاومت انسولین می‌شود كه عامل اصلی و شناخته شده دیابت است.

 

مشكلات ایمنی

چند شب محرومیت از خواب كافی باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن می‌شود.

 

ADHD( اختلال بیش فعالی و عدم تمركز)

طبق تحقیقات به عمل آمده، كودكانی كه به مشكلات خواب دچارند، 2برابر بیشتر از سایر كودكان به ADHD دچار می‌شوند.

 

لالایی گفتن

كودكان به‌طور طبیعی از همان لحظه تولد با برخی صداها و موزیك‌ها آرام می‌شوند. لالایی باعث آرام شدن و به خواب رفتن نوزادان و كودكان می‌شود. در تمام فرهنگ‌ها و ملل، برخی از انواع لالایی‌ها به صورت سنتی همواره در میان مردم رواج دارند. صدای نرم و لطیف در كنار ملودی‌های ریتم‌دار، به نوزادان حس امنیت و آرامش می‌دهد مخصوصاً نوزادان و كودكان حساس.

 

نكاتی در مورد لالایی گفتن

لالایی خواندن برای كودكان مزایای زیادی دارد كه یكی از آنها ایجاد رابطه بهتر بین والدین و كودك است نوزادان نیز به‌طور مستقیم به لالایی خواندن واكنش نشان می‌دهند و این اتفاق باعث رشد مهارت كلامی در آنها می‌شود. در دنیای تكنولوژیكی ما، مردم گوش خود را به شنیدن انواع موزیك‌ها و صداهایی كه از وسایل پیشرفته تولید می‌شوند، عادت می‌دهند. كودكان و نوزادان به دنیای صداها علاقه زیادی دارند. آنها صداهای متفاوت با كیفیت‌های مختلف را دوست دارند. لالایی‌ها برای كودكان آشنا هستند و تقریباً اغلب والدین لااقل برای یكبار هم كه شده از آنها برای آرام كردن و از بین رفتن نگرانی‌های كودك خود استفاده كرده‌اند بخش عاطفی مغز به هنگام شنیدن موسیقی و ترانه‌های ریتم‌دار و موزون تحت تأثیر قرار می‌گیرد و تحریك می‌شود. در واقع مغز یك نوع رابطه پیچیده با موسیقی و ریتم دارد. یكی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار به هنگام لالایی گفتن، فركانس صداست. فركانس صدا باعث تأثیرگذاری لالایی می‌شود. معمولا فركانس‌های پایین‌تر بسیار مناسب‌تر از فركانس‌های بالا هستند. در واقع به هنگام لالایی گفتن برای كودكان نباید از فركانس بالا استفاده كرد. معمولاً موزیك‌ها و ریتم‌های آرام و كند بسیار موثرتر و بهتر از موسیقی‌های تند و سریع‌اند. ریتم انتخابی باید خواب‌آور باشد و حالت تكراری داشته باشد.

مزایای لالایی گفتن

دانشمندان معتقدند كه لالایی گفتن مخصوصاً روی نوزادانی كه به صورت نارس (زود هنگام) متولد شده‌اند، تاثیر بیشتری دارد. اینكار باعث آرامش یافتن قلب آنها، بهبود عملكرد سیستم تنفسی‌شان و حتی تشویق آنها به خوردن شیر بیشتر می‌شود. این نتایج حاصل تحقیقات و بررسی‌های گروهی از پزشكان نیویوركی روی 272 نوزاد نارس از 11 بیمارستان مختلف است. پزشكان از والدین این نوزادان خواستند كه به مدت دو هفته برای آنها یك لالایی آرام‌بخش بخوانند و در همان زمان شروع به نوازش پوست بدن فرزند خود كنند بعد نتایج اینكار را با نوزادانی كه والدین‌شان در هفته‌های نخست پس از تولد برای آنها لالایی نخوانده بودند، مقایسه كردند و نتیجه گرفتند كه گروه اول از سلامت بیشتر، خواب بهتر، تغذیه بهتر، كاهش ضربان قلب (یكی از نشانه‌های ریلكس بودن و آرامش داشتن) و اكسیژن رسانی بهتر از طریق خون به سایر بافت‌ها و اندام‌ها و... برخوردار بودند.

پزشكان در این زمینه می‌گویند: نیازی نیست كه حتماً والدین از لالایی‌های قدیمی (سنتی) یا لالایی‌هایی كه ریتم و قالب منظم دارند استفاده كنند. برای نوزادان تنها شنیدن صدای والدین یا صدایی ملایم‌تر كافی است و والدین می‌توانند به صورت فی‌البداهه برای نوزادان خود لالایی بخوانند. گروهی از دانشمندان و پزشكان ثابت كرده‌اند كه لالایی گفتن برای كودكان باعث جلوگیری از به وجود آمدن مشكلات زبانی در آنها می‌شود به همین دلیل والدین باید هر شب برای كودكان خود لالایی بخوانند. این مسئله مخصوصاً در دوران قبل از حرف زدن در كودكان خردسال، تاثیر بیشتری دارد و باعث ایجاد موفقیت‌های تحصیلی و خوشبختی عاطفی در زندگی آینده كودكان می‌شود. آواز خواندن و لالایی گفتن نیز یك نوع از صحبت كردن است كه به آن ریتم و وزن داده‌اید ولی همین‌‌كار ساده باعث می‌شود گوش‌های كودكان آماده شود و مغز عملكرد بهتری در یادگیری زبان داشته باشد چرا كه هر دو نیمكره مغز با هم رشد می‌كنند.

كودكانی كه در مرحله پیش‌دبستانی و مدرسه مهارت‌های زبانی و ارتباطی كافی و مناسب ندارند، اغلب والدینی دارند كه در رشد مهارت‌های ارتباطی به آنها كمك نكرده‌اند. واكنش كودكان به موسیقی كه به‌طور زنده برای آنها اجرا می‌شود با موزیكی كه قبلا ضبط شده و پخش می‌شود، متفاوت است مخصوصاً اگر این موسیقی (آواز لالایی) از طرف والدین‌شان باشد. لالایی گفتن و آواز خواندن برای كودكان بهتر است كه سال‌ها قبل یعنی زمانی كه به صورت جنین در شكم مادر بودند، شروع شود و در سال‌های رشد كودكان نیز ادامه یابد اینكار نه تنها از نظر فیزیكی و جسمانی باعث بهبود رشد و عملكرد سیستم‌های بدن كودك می‌شود بلكه به رشد مهارت‌های كلامی و عاطفی كودك نیز كمك می‌كند.

برچسب ها: زندگی آنلاین، فوايد لالايی خواندن برای كودك، خوشبختی عاطفی تعداد بازديد: 621 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز