Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 14:25

19
بهمن
فرزندم چه مي‌بيند و مي‌شنود

فرزندم چه مي‌بيند و مي‌شنود

درتمامي ادوار تاريخ همه دغدغه والدين تربيت فرزنداني سالم و موفق بوده است...

فرزندم چه مي‌بيند و مي‌شنود

 

 

درتمامی ادوار تاریخ همه دغدغه والدین تربیت فرزندانی سالم و موفق بوده است. فرزندانی كه بتوانند برای خود و خانواده شان افتخار افرین باشند. آینده فرزندان از اولویت‌های پدران و مادران موفق است ، در دنیای امروز زوجین قبل از تصمیم گیری برای والد شدن پیش بینی‌های فراوانی در مورد تربیت و پرورش فرزندانشان در ذهن می‌پروارنند و برنامه ریزی‌های دقیقی می‌كنند.

مشخص كردن بهترین محصولات بهترین مدارس و آموزشگاهها، توجه به رشد جسمی ، غذایی و روحی و روانی از موارد بسیار مهمی است كه والدین در دنیای امروز بر آن تمركز می‌كننــد. هـــمانطور كــه تــمامی روانشناسان بر آن اتفاق نظر دارند رشد شخصیت روحی و روانی فرزندان در سال‌های دوران كودكی شكل گرفته و این دوران تاثیر بسزایی در رشد و پیشرفت اجتماعی و شخصی كودك دارد. برای داشتن فرزندی سالم و سازگار با اجتماع و خانواده والدین نیاز دارند اطلاعات دقیقی از مراحل رشدی كودك و هر آنچه كودك در محیط با آن در ارتباط است داشته باشند. همان طور كه مشخص است مسائل محیطی تاثیرات بسزایی در شكل‌گیری روحی و شخصیتی كودكان می‌گذارد تاثیراتی كه زندگی آینده آنان را رنگ می‌دهد و مسیرشان را مشخص می‌كند.

 

تربیت كودك از دید والدین

تربیت كودك در دید برخی از والدین این است كه چه خدماتی ارائه دهند و فرزندشان رفتاری مودبانه و مورد پذیرش اجتماع قرار گیرد. چنانچه فرزند خوب درس بخواند و موفقیت كسب كند و وجه اجتماعی موقری در جامعه داشته باشد والدین گمان می‌كنند به هدف نهایی دست یافته‌اند، متاسفانه گاهی والدین در كنار تمامی مراقبت‌ها غفلت‌هایی می‌كنند كه تاثیرات جبران ناپذیرای بر سرنوشت كودكان می‌گذارد. اصول اخلاقی كه به كودك آموزش داده می‌شود و بیشتر این آموزش به شكل شنیداری و یا نصیحت و پند و اندرز است فارغ از این كه كودكان در جامعه چیزهایی می‌بینند كه ممكن است حتی قادر به بیان احساس‌شان به آن موضوع نباشند.

 

الگوبرداری

والدین در كنار دغدغه‌های تربیتی باید مراقب دیده‌های كودكان نیز باشند الگوبرداری یكی از مهمترین ابزار كودكان است. متاسفانه موارد زیادی درجامعه وجود دارد كه كودكان نباید تا رسیدن به سن مشخصی آنها را مشاهده كنند، همانند رفتارهای پرخاشگرانه، متكدیان و خیابان گردهایی كه رفتارهای جنسی ناخوشایند از خود بروز می‌دهند، اقوام و آشنایانی كه مبادرت به جامعه ستیزی و هنجار شكنی می‌كنند، دیده‌ها به اندازه شنیده‌ها تاثیرگذار است.

بسیاری از اختلالات روانی و شخصیتی ناشی از آن اتفاقاتی است كه در دوران كودكی فرزندان مشاهده كرده و یا مكالماتی است كه شنیده‌اند و نتوانسته‌اند به نسبت سن‌شان آن را تجزیه و تحلیل كنند. همین اتفاقات سبب بروز رفتارهای پرخاشگرانه، اضطراب پنهان و یا حتی گوشه‌گیری و..... می‌شود. به عنوان مثال كودكی كه شاهد خشونت در خانواده و یا اطرافیان است رفتارهای پرخاشگری را از همان افراد الگوبرداری می‌كند و یا چنانچه خردسالان درخیابان شاهد صحنه‌های ناخوشایند باشند این دیده‌ها، شبانگاه به صورت كابوس‌ زندگی‌شان را تحت‌تاثیر قرار داده و به مرور زمان در ناخودآگاه آنان جای می‌گیرد و در دروان بزرگسالی به صورت فوبیا نسبت به مسائل متعددی خود را نشان خواهد داد.

 

توجه به دیده‌ها و شنیده‌های كودك

روانشناسان معتقدند توجه به دیده‌ها و شنیده‌های كودك امری ضروری است و به خانواده‌ها توصیه می‌كنند زمانی كه تصمیم می‌گیرند فرزندشان را به شخصی بسپارند و یا وی را به مكان جدیدی ببرند تمامی جوانب را سنجیده و مراقب دیده‌های فرزندانشان باشند. یك دعوای خیابانی در نگاه بزرگسالان بسیار عادی به نظر می‌رسد ولی برای یك كودك آسیب‌های روانی جدی در پی خواهد داشت. طبیعی است نمی‌توان بر تمامی امور محیطی كنترل داشت اما می‌توان هنگام بروز این مسائل كودكان را از محیط دور كرد.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، فرزندم چه مي‌بيند و مي‌شنود تعداد بازديد: 624 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز