Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:57

19
مهر
جویدن ناخن در کودک و راهکارهای درمان

جویدن ناخن در کودک و راهکارهای درمان

جویدن یا تمیز کردن زیر ناخن عادت بسیاری از مردم از کودکان گرفته تا بزرگسالان است. از میان عادت‌های عصبی، ناخن جویدن معمول‌ترین آنهاست که در صورت عدم درمان، احتمال ادامه آن از کودکی به دوران نوجوانی و بزرگسالی نیز وجود دارد.

طناز تنکمانی

 

 

جویدن یا تمیز کردن زیر ناخن عادت بسیاری از مردم از کودکان گرفته تا بزرگسالان است. از میان عادت‌های عصبی، ناخن جویدن معمول‌ترین آنهاست که در صورت عدم درمان، احتمال ادامه آن از کودکی به دوران نوجوانی و بزرگسالی نیز وجود دارد. تخمین زده‌اند که تا یک سوم کودکان دبستانی و حدود نیمی از نوجوانان ناخن می‌جوند.

طبق آمار حدود یک چهارم دانش‌آموزان دبیرستانی نیز گرفتار این عادت ناپسند هستند. نوع دیگری از رفتار که کمتر جلب توجه می‌‌کند، پاک کردن زیر ناخن‌‌ها با دندان یا با سایرناخن‌‌ها است. این رفتار می‌‌تواند پشت سر شما و حتی در هنگامی که کودک روی پای شما نشسته است رخ بدهد و به اندازه ناخن جویدن آشکار نباشد.

ولی در هر دو نوع، نتیجه یکسان است و بدشکلی دست را به دنبال دارد. برای ترک این عادت در کودکان‌تان (و حتی خودتان، اگر هنوز به این کار عادت دارید) از مراحل زیر پیروی کنید.

کسب آرامش تدریجی

اولین گام، آموزش کسب آرامش تدریجی به کودک است. شل کردن دست‌ها: از کودک بخواهید دست هایش را مشت کند و تا پانزده شماره محکم نگه دارد سپس به‌طور ناگهانی انقباض را قطع کند او باید در ماهیچه‌هایش گرمی و سوزش حس کند. تمرین را آنقدر تکرار کنید تا دست‌‌ها شل، گرم و سنگین شوند.

 کودک را آگاه كنید

آگاه کردن کودک از سیمای زشت ناخن جویدن، بسیار مهم است. از مقایسه استفاده کنید. از کودک بخواهید دستش را با دست یکی از والدین که چنین عادتی ندارد، مقایسه کند. از او بخواهید به دنبال عکس دست‌های جذابی که در مجله‌‌ها چاپ شده‌اند بگردد و آنها را قیچی کند و در یک دفتر بچسباند یا به آینه متصل کند.

در حضور کودک وقتی کسانی را با دست‌های زیبا می‌‌بینید تعریف و تحسین کنید. کودک را به آگاهی از وضعیت ظاهری‌اش تشویق کنید. او را مجبور کنید جلوی آینه بنشیند و خود را در حال ناخن جویدن نگاه کند. از تاثیر این روش بر روی برخی کودکان متعجب خواهید شد.

 موقعیت را عوض کنید

تا اینجا کودک شما باید از عادتش کاملا آگاه باشد اکنون تغییرها را آغاز کنید. یک مشغولیت فرعی برای کودک مهیا کنید. بسیاری  از کودکان هنگامی که دست‌های‌شان بیکار هستند به جویدن و کندن ناخن‌های‌شان می‌‌پردازند. برای نمونه یک سنگ گرد، یک توپ پلاستیكی، کیف یا یک تکه خمیر در اختیارش بگذارید. کودکان بزرگ‌تر از اموختن مهارت‌هایی که به دو دست احتیاج دارند، لذت می‌‌برند.

موقعیت‌هایی را که با این عادت در ارتباط هستند را عوض کنید و یا از آنها  دوری کنید. اگر کودک هنگام تماشای تلویزیون، ناخن می‌‌جود، اکنون قانون این است که فقط در صورتی می‌‌تواند به تماشای تلویزیون بپردازد که دست‌هایش مشغول کاری باشند. بتدریج می‌‌توانید با ترک عادتش، فرصت بیشتری برای تماشای تلویزیون به او بدهید.

 

برچسب ها: ناخن، ناخن جویدن، جویدن ناخن، تمیز کردن ناخن، ناخن ها، ناخن های کودکان، عادت جویدن ناخن تعداد بازديد: 1100 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز