Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 02:31

8
اسفند
واقعیاتی درباره پسرها و دخترها (1)

واقعیاتی درباره پسرها و دخترها (1)

پسرها تحرکشان بیشتر است. حتما شما هم این مثل قدیمی ‌را شنیده‌اید که دخترها بیشتر حرف می‌زنند؛ در حالی که پسرها راه می‌روند. البته این تصور کاملا هم درست نیست. این تصور نیمه غلط از آن جا نشات می‌گیرد که پسرها بیش از دخترها جنب و جوش دارند.

سعیده نوباوه وطن

 

من، به عنوان یک مادر روشنفکر، هیچ گاه پسرم را مجبور نکردم با ماشین‌ها بازی کند. هیچ وقت عروسکی را به زور دست دخترم ندادم. همیشه سعی می‌کردم برای اسباب بازی‌ها مرز جنسیتی قائل نشوم. به پسرم عروسک می‌دادم و به دخترم قطار، اما فایده‌ای نداشت.

پسرم تخت عروسک را به ماشین تبدیل می‌کرد و دخترم هم عاشق لباس‌های مختلف، به خصوص کفش بود. با وجود اینکه من یک روانشناس و متخصص تعلیم و تربیت کودکان هستم، تا خودم بچه‌دار نشدم نفهمیدم که تفاوت‌های جنسیتی اکتسابی نیستند. طی تحقیقاتی که بر دخترها و پسرهای 18 ماهه صورت گرفت، مشاهده شد که وقتی عکس عروسک و ماشینی به دخترها و پسرها نشان داده می‌شود، دخترها عروسک و پسرها ماشین را انتخاب می‌کنند.

18 ماهگی سنی است که کودکان می‌توانند تحت تاثیر محیط خارج قرار بگیرند، اما دانشمندان ثابت کرده‌اند که بسیاری از تفاوت‌هایی که در دخترها و پسرها مشاهده می‌شود از هنگام تولد شکل می‌گیرد. و این فقط بخش کوچکی از واقعیات مربوط به دخترها و پسرهاست. آیا دوست دارید بدانید چه چیزهای دیگری فهمیدم؟ پس ادامه مطلب را بخوانید. آیا می‌توانید جایگاه دختر و پسر کوچک‌تان را در علم بشناسید؟ 

پسر است!
اگر بچه‌های قبلی‌تان پسر بوده‌اند، پس حتما به خوبی می‌دانید که پسرها عاشق هیجان‌اند! صحنه‌های هیجان‌انگیز را می‌بینند و درباره آن خیال‌پردازی و خودشان را در آن صحنه‌ها تصور می‌کنند (بهترین نشانه آن چسب زخم‌هایی است که بر دست و پایشان دیده می‌شود!).

اما جالب اینجاست که آنها بسیار بیشتر از آنچه ما فکر می‌کنیم احساساتی هستند. در اینجا چند ویژگی که باید منتظر بروزشان باشید را به شما معرفی می‌کنیم: آنها حرکت را دوست دارند. به گفته یكی از پژوهشگران دانشگاه کمبریج انگلستان، پسرها از دیدن حرکت مکانیکی بیشتر از حرکت انسانی لذت می‌برند. وقتی به پسر 12 ماهه‌ای حق انتخاب دادند تا بین صحنه گفت وگو بین دو نفر و حرکت برف پاک کن ماشین یكی را انتخاب کند، او دومی را انتخاب کرد.

همچنین ثابت شده است که پسرها در تمرکز بر اشیا متحرک ماهرترند. پسرها دو ماه زودتر از دخترها قانون اشیا متحرک را درک می‌کنند (مثلا اینکه اگر توپی را زیر صندلی بیاندازیم، چند ثانیه بعد از آن طرف بیرون می‌آید). 

پسرها از لحاظ فیزیكی قوی‌ترند
پسرها تحرکشان بیشتر است. حتما شما هم این مثل قدیمی ‌را شنیده‌اید که دخترها بیشتر حرف می‌زنند؛ در حالی که پسرها راه می‌روند. البته این تصور کاملا هم درست نیست. این تصور نیمه غلط از آن جا نشات می‌گیرد که پسرها بیش از دخترها جنب و جوش دارند، ورجه وورجه می‌کنند و وول می‌خورند.

 

معمولا شوخی‌های پسرها خطرناک‌اند و منجر به بیمارستان رفتن آنها می‌شود. اما همه این فعالیت‌ها باعث نمی‌شود پسرها از مرحله کودکی زودتر گذر کنند. به تدریج از این جنب و جوش در سنین پیش دبستانی کاسته می‌شود. البته پسرها در این سن همچنان از نظر فیزیکی از دخترها قویتر هستند.  

پسرها احساساتی‌تر هستند
پسرها از آنچه ما فکر می‌کنیم احساساتی‌تر هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند پسرها زودتر از دخترها ناراحت و پریشان میشوند و دیرتر از دخترها آرام می‌شوند. طی تحقیقاتی که بر پسر بچه‌ها و دختر بچه‌ها انجام گرفت، مشاهده شد در مواقع بحران، پسر بچه‌ها با وجود اینکه در ظاهر تفاوتی با دخترها نداشتند، اما ضربان قلبشان تندتر از آنها میزد. همچنان ریتم نفس‌هایشان تغییر کرده بود که همین مسئله نشان می‌دهد استرس آنها افزایش یافته است.

پسرها از شلوغی و جمعیت زیاد خوششان می‌آید. پسرها ترجیح می‌دهند به جای یک چهره، به چند چهره نگاه کنند. حتی در نوزادی هم ترجیح می‌دهند به جای اینکه به یک چهره ثابت نگاه کنند، به اشیا متحرک اطراف نگاه کنند. پسرها نسبت به دخترها شجاع‌ترند. آنها کمتر و دیرتر از دخترها اظهار ترس و وحشت می‌کنند.

براساس پژوهش‌های اخیر، والدین پسرهای 3 تا 12 ماهه بسیار کمتر از والدین دخترهایی به همین سن اظهار داشتند که فرزندشان از صداهای بلند از جا پریده‌ یا ترسیده است. تحقیقی دیگر نشان داد وقتی پسری به وسیله خطرناکی نزدیک می‌شد و مادرش او را نهی می‌کرد، پسر بدون توجه به راهش ادامه می‌داد اما دخترها در شرایط مشابه از سرعتشان می‌کاستند و از مادرشان حرف شنوی بیشتری داشتند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -واقعیاتی درباره پسرها و دخترها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تربیت کودک، کودک و والدین، بازی کودک، تفاوت دختر و پسر، جنسیت کودک تعداد بازديد: 884 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز