تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای زنان
پژوهشگران یکی از شرکتهای مستقر در شهرک علمی – تحقیقاتی اصفهان، اسباب بازیها و مکانهای بازی ویژهای برای کودکان ساختهاند که با استفاده از آنها میتوان ضعفها و کمبودهای خاص هر کودک را از طریق بازی رفع کند.امیر صدیقین، مدیر عامل شرکت ارائه دهنده طرح آموزش و درمان از طریق بازی گفت: ایده این پروژه مبتنی بر آموزش و درمان از طریق بازی است.
بدین صورت که کودکان توسط بازیها و اسباب بازیها نقاط ضعف خود را بروز میدهند و سپس کارشناسان و روانشناسان با تجزیه و تحلیل این رفتارها، توسط همان بازیها و اسباب بازیها آموزشهایی را در جهت درمان و بهبود کودک هم به خود وی و هم به خانواده ارائه میکنند.
وی در این خصوص افزود: ما با ایجاد فضایی به نام «جزیره بازی» به عنوان اولین مرکز تخصصی بازی در ایران که برای کودکان پیش دبستانی ساخته شده است، مجموعه بازیهایی را بر اساس مشکلات و کمبودهای آنان مثل اضطراب، افسردگی، ترس و نداشتن مهارتهای اجتماعی طراحی کردهایم که کمک زیادی به رفع مشکلات آنان میکند.
به عنوان مثال در جزیره بازی، اسباب بازی وجود ندارد بلکه همه چیز به صورت بازی است، مانند غرفه «از هیچی نترس» که در آن ترس بچهها از حیوانات را از بین میبرد.وی افزود: در این غرفه مجموعهای از حیوانات زنده از خرگوش و موش و طوطی گرفته تا مار و مارمولکهای بزرگ قرار داده شده است که کودکان کم کم از حیوانات دوست داشتنی تر مثل خرگوش و موش شروع به نوازش کردن میکنند تا ترسشان از حیوان از بین برود ...
غرفه دیگر به عنوان مثال غرفه شخصیت پردازی با هدف افزایش اعتماد به نفس و مهارتهای اجتماعی است. در این غرفه کودکان همراه با مربیان و کارشناسان با لباسهای مختلفی از مشاغل گوناگون مانند پلیس، پزشک، مهندس، خلبان و … نمایشهایی به صورت خلاق اجرا میکنند.
وی خاطرنشان کرد: طرح جزیره بازی به مدت پنج ماه توسط شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان اجرا شد و به علت مشکلات به وجود آمده به سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری واگذار شد.صدیقین، پارک علمی کودکان را از دیگر طرحهای اجرا شده در این خصوص عنوان و اظهار کرد: این پارک حدود یک سال و سه ماه است که در شهرک علمی – تحقیقاتی اصفهان به بهرهبرداری رسیده و تا به حال حدود ۲۳ هزار دانشآموز از این مجموعه بازدید کردهاند.
وی خاطرنشان کرد: پارک علمی کودکان که در دنیا بیشتر به عنوان «موزه علوم و فنون» معروف است و نمونههای آن در دنیا به صورت گسترده موجود میباشد، علوم مختلف را به وسیله دستگاههایی که حالت تفریحی دارند برای کودکان به نمایش میگذارند.صدیقین ادامه داد: کودکان با بازی کردن با تجهیزات و دستگاههای تعبیه شده در پارک علمی با مفاهیم و قوانین علوم مختلف از جمله شیمی، ریاضی و فیزیک آشنا میشوند که البته تاکنون تنها بخش فیزیک این مجموعه راهاندازی شده که امسال در صدد گسترش و توسعه آن هستیم.
در همين حال نتایج یک پایان نامه پرستاری نيزنشان داد که بازی درمانی به عنوان یک مداخله پرستاری در کاهش شدت درد بعد از عمل جراحی در کودکان سن مدرسه تاثیر مثبتی دارد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری کشور، اکثر کودکان درد متوسط تا شدیدی را بعد از عمل جراحی تجربه می کنند برای اطمینان از تسکین موثر درد در بیماران خردسال استفاده از روش های غیردارویی به همراه درمانهای دارویی ضروری است.
بازی درمانی به عنوان یکی از شیوه های انحراف فکر می تواند توسط افراد مختلف تیم درمان خصوصاً پرستار و در هر مکانی حتی در تخت کودک اجرا شود.هدف از این پژوهش تعیین تاثیر بازی درمانی بر درد بعد از عمل جراحی در کودکان سن مدرسه بستری در بخش جراحی بیمارستان فوق تخصصی کودکان دکتر شیخ وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 88-89 بود.
نمونه پژوهش شامل 40 کودک 8 تا 12 سال بستری در بخش جراحی بود و به طور تصادفی در 2 گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند.پژوهش در 6 تا 24 ساعت نخست بعد از عمل جراحی انجام شد. مداخله شامل یک جلسه 30 تا 45 دقیقه ای بازی مگ مغناطیسی بود.
در گروه شاهد هیچ مداخله ای انجام نشد و کودک مراقبت های معمول بخش را دریافت کرد. شدت درد در هر 2 گروه قبل، بالافاصله و 15 دقیقه بعد از مداخله یا مراقبت به طور هم زمان بررسی شد.نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین شدت درد کودکان بلافاصله و 15 دقیقه بعد از مداخله در گروه مداخله کاهش یافت در حالی که میانگین شدت درد در گروه شاهد بلافاصله و 15 دقیقه بعد از مراقبت های معمول افزایش یافت.