Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 09:07

28
تیر
آموزش مهارت زندگی به كودك (1)

آموزش مهارت زندگی به كودك (1)

بخش اول- همه ما می‌دانیم كه در مدرسه به كودكان، مهارت‌های علمی و خواندن و نوشتن آموزش می‌دهند؛ اما كودك به مهارت‌های بیشتری در طول زندگی نیاز دارد كه هیچ گاه مدرسه آنها را آموزش نمی‌دهد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

همه ما می‌دانیم كه در مدرسه به كودكان، مهارت‌های علمی و خواندن و نوشتن آموزش می‌دهند؛ اما كودك به مهارت‌های بیشتری در طول زندگی نیاز دارد كه هیچ گاه مدرسه آنها را آموزش نمی‌دهد و خود والدین باید در نقش یك معلم استثنایی چیزهای مهم زندگی را به او بیاموزند.

زندگی چیزی بیش از این مهارت‌های ابتدایی است كه كودك در مدرسه می‌آموزد. كمی فكر كنید و به تجربه خودتان در زندگی باز گردید. آیا زمانی كه از دبیرستان فارغ التحصیل شدید، تمامی مهارت‌های خوب زندگی كردن و موفقیت را یاد گرفته بودید؟ اگر خوش شانس بوده باشید، توانسته‌اید چگونه خواندن و پایه و اساس ریاضی را یاد بگیرید و اگر خیلی خوش شانس بوده باشید و مطالعه به عنوان یك عادت خوب در شما باقی مانده باشد، می‌توانید وارد دانشگاه شوید و به تحصیل ادامه دهید.

اما آیا برای زندگی كردن آماده بودید؟ به احتمال زیاد خیر. مگر اینكه پدر و مادر دلسوز و فهمیده‌ای داشته‌اید كه این مهارت‌ها را به شما آموزش داده باشند. بیشتر افراد به دلیل ندانستن این مهارت‌ها با مشكلات فراوانی در طول زندگی مواجه شده و متحمل خسارت‌های زیادی می‌شوند.

این مهارت‌ها بخشش اساسی از زندگی هستند كه باید به آنها به عنوان یك برنامه آموزشی نگاه شود و والدین موظفند قبل از رسیدن كودكان به سن بزرگسالی، این مهارت‌ها را به آنها آموزش دهند. در این مقاله به برخی از این مهارت‌ها اشاره شده است؛ اما حتماً مهارت‌‌های دیگری نیز وجود دارند كه شما می‌توانید به این فهرست اضافه كنید و این فقط یك نقطه شروع است.

در مورد نحوه تدریس این مهارت‌ها به این موضوع توجه داشته باشید كه نباید آنها را به صورت سخنرانی و یا كتاب درسی آموزش داد؛ بلكه بهتر است با نشان دادن مثال یا گفت وگو باشد. به كودك اجازه دهید خودش این مهارت‌ها را انجام دهد؛ حتی اگر مرتكب اشتباه شود. البته روی عملكرد آنها نظارت داشته باشید و به مرور نظارت خود را كاهش دهید. برخی از این مهارت‌ها عبارتند از:

 پس‌انداز كردن: كمتر از درآمد خود خرج كنید. این موضوع بسیار ساده است؛ ولی همین موضوع ساده برای بسیاری از بزرگسالان قابل درك نیست و یا نمی‌توانند آن را اجرا كنند. از همان كودكی به فرزندان خود آموزش دهید كه قسمتی از پولشان را در بانك پس‌انداز كنند. برای او یك هدف تعیین كنید و به او بیاموزید كه چگونه برای رسیدن به آن هدف پس‌انداز كند.

 بودجه‌بندی: بسیاری از ما بزرگسالان نیز از این موضوع هراس داریم و از آن رنج می‌بریم؛ چرا كه درك و مهارت های لازم برای بودجه‌بندی نداریم. اجازه ندهید كودكان بزرگ شوند و در بزرگسالی با مشكل روبه‌رو گردند، بلكه از همان سنین كودكی این كار را به آنها آموزش دهید و بگویید، به همین دلیل است كه دانستن ریاضیات پایه در زندگی اهمیت دارد.

 پرداخت قبوض: گاهی اوقات پرداخت صورتحساب‌ها را به صورت آنلاین و یا در دنیای واقعی به فرزند خود بسپارید و به او یاد دهید كه چگونه قبض و یا چك‌های بانكی را باید پر كند و تذكر دهید كه حتماً آن قبوض را بموقع و سروقت پرداخت كند.

 سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری چیست و انجام آن چه ضرورتی دارد؟ چگونه باید آن را انجام دهید و روش‌های آن چگونه است؟ وظیفه یك سرمایه‌گذار چیست؟ تمامی این پرسش‌ها، بحث‌های خوبی هستند كه می‌توانید در مورد آنها با نوجوانان به گفت‌وگو بپردازید.

امور مالی

  خیریه و صدقه: به فرزندان تان یاد دهید كه چگونه از پول خود استفاده و چگونه به موقع و داوطلبانه در مسائل اجتماعی و امور خیریه و كمك به دیگران، آن را خرج كنند.

  صرفه‌جویی: این موضوع را باید از سنین بسیار پایین به كودكان آموزش داد.

اینكه چگونه یك خرید موفق داشته باشید و چگونه كیفیت و قیمت محصولات مختلف را با یكدیگر مقایسه كنید، چگونه از لوازم خود نهایت استفاده را بكنید و چگونه از خرید لوازم به درد نخور و بلااستفاده خودداری كرده و به جای اینكه پول خود را در رستوران‌ها خرج كنید یك غذای سالم و مقوی در منزل بخورید، تمامی اینها موضوعاتی است كه باید از كودكی به فرزندان‌تان آموزش دهید.

مثلا می‌توانید وقتی برای خرید عید بیرون می‌روید، به آنها آموزش دهید كه فقط چیزهای ضروری را خریداری كنند.

  اعتبار: این موضوع یكی از مشكلات بسیاری از بزرگسالان است كه بدون اینكه اعتبار داشته باشند، بی‌اندازه خرید می‌كنند و بدهكار می‌شوند. به كودكان خود آموزش دهید كه از بدهی دوری كنند و در برابر خرید و پرداخت پول مسئول باشند.

  بازنشستگی: در مورد بازنشستگی همیشه این سوال مطرح است كه آیا بهترین روش برای زندگی این است كه آهسته آهسته و در تمام زندگی كار كنید و یا یك دوره سخت كار كنید و یك دوره در آرامش و بازنشستگی به سر ببرید؟...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- آموزش مهارت زندگی به كودك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مهارت در کودکان، آموزش مهارت به کودکان، مهارت علمی در کودکان، یادگیری مهارت کودکان، کودکان و پس انداز، کودکان و مهارت زندگی تعداد بازديد: 655 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز