Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 16:36

30
فروردین
اختلال عدم تحمل لاکتوز در کودکان

اختلال عدم تحمل لاکتوز در کودکان

تشخیص اینکه آیا نوزاد یا کودک شما علائم عدم تحمل لاکتوز را دارد یا ممکن است به شیر حساسیت داشته باشد، امکان دارد دشوار باشد.

آزاده دهقانی کری‌بزرگ - کاندید دکتری تخصصی سیاست‌های غذا و تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : تشخیص اینکه آیا نوزاد یا کودک شما علائم عدم تحمل لاکتوز را دارد یا ممکن است به شیر حساسیت داشته باشد، امکان دارد دشوار باشد.

 

آیا عدم تحمل لاکتوز همان حساسیت به شیر است؟

بسیاری از والدین اصطلاحات عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به شیر را اشتباه می‌گیرند. در حالی که ممکن است علائم مشابهی داشته باشند، اما شرایط کاملا متفاوتی هستند. عدم تحمل لاکتوز یک مشکل گوارشی است، در حالی که آلرژی به شیر سیستم ایمنی را درگیر می‌کند، بنابراین در حالی که عدم تحمل لاکتوز می‌تواند باعث ناراحتی زیادی شود، واکنش تهدید کننده زندگی مانند آنافیلاکسی ایجاد نمی‌کند. آلرژی به شیر معمولا در سال اول زندگی ظاهر می‌شود، در حالی که سیستم گوارشی نوزاد هنوز کاملا نابالغ است. عدم تحمل لاکتوز می‌تواند از کودکی تا نوجوانی شروع شود و در بزرگسالی بیشتر قابل توجه باشد.

بیشتربخوانید:

آشنایی با عدم تحمل لاکتوز

 

 

 

لاکتوز چیست؟

لاکتوز قندی است که در غذاهایی که بسیاری از کودکان عاشق آن هستند یافت می‌شود - شیر و محصولات لبنی مانند ماست منجمد و پنیر. لیست سایر غذاهای حاوی لاکتوز طولانی است و شامل برخی از نان‌ها، غلات و غذاهای منجمد یا کنسرو شده است. لاکتوز توسط آنزیم لاکتاز واقع در روده کوچک شکسته می‌شود - اندامی که اکثر هضم غذا و جذب مواد مغذی در آن انجام می‌شود. هنگامی که ما لاکتوز می‌خوریم، لاکتاز لاکتوز را به دو قند ساده تجزیه می‌کند: گلوکز و گالاکتوز. سپس بدن این قندهای ساده را وارد روده ما می‌کند. هنگامی که آنزیم لاکتاز کاهش یافته یا از دست می‌رود، ما نمی‌توانیم لاکتوز را تجزیه یا جذب کنیم. لاکتوز جذب نشده می‌تواند منجر به علائمی شود که به آن عدم تحمل می‌گویند.

 

علاوه بر شیر، چه محصولات غذایی دیگری حاوی لاکتوز هستند؟

لاکتوز در بسیاری از محصولات غذایی و در برخی داروها وجود دارد. تولیدکنندگان همچنین اغلب شیر و فرآورده‌های شیر را به غذاهای بسته‌بندی شده، کنسرو شده، منجمد، بسته‌بندی و آماده اضافه می‌کنند.

افرادی که پس از مصرف مقدار کمی لاکتوز علائم گوارشی دارند، باید از بسیاری از محصولات غذایی که ممکن است حاوی مقادیر کمی لاکتوز باشند، آگاه باشند.

برای یافتن منابع احتمالی لاکتوز در محصولات غذایی، می‌توانید مواد تشکیل‌دهنده روی برچسب مواد غذایی و حقایق تغذیه ای را بررسی کنید. اگر برچسب غذایی حاوی هر یک از کلمات زیر باشد، محصول حاوی لاکتوز است:

 شیر

 لاکتوز

 کشک

 سرشیر

 فرآورده‌های جانبی شیر

 مواد جامد شیر خشک

 شیر خشک بدون چربی

 بیشتربخوانید:

اختلالی به نام عدم تحمل لاکتوز

 

 

 

برخی از علائم اصلی عدم تحمل لاکتوز چیست؟

علائم عدم تحمل لاکتوز به میزان لاکتوز مصرفی بستگی دارد. هر چه کودک شما لاکتوز بیشتری مصرف کند، علائم بیشتری را تجربه خواهد کرد. علائم عدم تحمل لاکتوز می‌تواند در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از نوشیدن شیر یا خوردن محصولات لبنی رخ دهد و بر اساس میزان مصرف و مقدار قابل تحمل از خفیف تا شدید متغیر است. در اینجا علائمی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

حالت تهوع

درد شکم، گرفتگی و نفخ

مدفوع شل و گاز

اسهال آبکی همراه با گاز

 

فرزندم ممکن است عدم تحمل لاکتوز داشته باشد. چگونه می‌توانم بگویم؟

یکی از راه‌های بررسی اینکه آیا کودک شما در هضم لاکتوز مشکل دارد یا نه، این است که تمام محصولات شیر را به مدت دو هفته از رژیم غذایی کودک خود حذف کنید و سپس ببینید که آیا علائم او بهبود می‌یابد. پس از دو هفته، به آرامی محصولات را در مقادیر کم هر روز دوباره وارد کنید تا ببینید آیا علائم عود می‌کنند یا خیر. پزشک کودک شما همچنین می‌تواند او را از نظر عدم تحمل لاکتوز با آزمایش تنفس هیدروژن آزمایش کند.

عدم تحمل لاکتوز گاهی اوقات می‌تواند یک عارضه جانبی موقتی باشد که بچه‌ها بیمار هستند. آیا این درست است؟

بله. عدم تحمل لاکتوز می‌تواند به طور موقت در کودکان پس از یک عفونت ویروسی رخ دهد (به همین دلیل ممکن است به شما گفته شود که از شیر حاوی لاکتوز در هنگام مشکلات گوارشی خودداری کنید) یا ممکن است در شرایطی دیده شود که منجر به التهاب روده می‌شود، مانند بیماری سلیاک.

 

آیا نوزادان می‌توانند عدم تحمل لاکتوز داشته باشند؟

عدم تحمل لاکتوز در واقع در نوزادان بسیار رایج نیست و معمولا فقط پس از سه سالگی در کودکانی که تمام ترم به دنیا آمده‌اند، ظاهر می‌شود. همه نوزادان با لاکتاز در روده به دنیا می‌آیند. با افزایش سن، آنزیم لاکتاز کاهش می‌یابد. نوزادانی که نارس به دنیا می‌آیند، بیشتر در معرض نوعی عدم تحمل لاکتوز به نام کمبود لاکتاز رشدی هستند. این وضعیت معمولا فقط برای مدت کوتاهی پس از تولد ادامه می‌یابد. با این حال، اکثر نوزادان نارس می‌توانند شیر خشک حاوی لاکتوز و شیر مادر را مصرف کنند. کمبود مادرزادی لاکتاز یک اختلال بسیار نادر است که در آن نوزادان نمی‌توانند لاکتوز موجود در شیر مادر یا شیر خشک را تجزیه کنند. ژن‌های به ارث رسیده از والدین باعث این اختلال می‌شوند. این نوع عدم تحمل منجر به اسهال شدید می‌شود و اگر با شیر خشک بدون لاکتوز تغذیه نشوند، آن نوزادان ممکن است دچار کم‌آبی شدید و کاهش وزن شوند.

 بیشتربخوانید:

عدم تحمل لاکتوز چه علائمی دارد؟

 

 

 

 

اگر مادری عدم تحمل لاکتوز داشته باشد، آیا شیر دادن به نوزادش برای او بی‌خطر است؟

در صورت عدم تحمل لاکتوز، شیر دادن به فرزندتان کاملا بی‌خطر است. شیردهی کودک شما را در معرض خطر بیشتر عدم تحمل لاکتوز قرار نمی‌دهد و فواید سلامتی مهمی برای کودک شما دارد.

 

اگر شیر یا لاکتوز کاهش یابد، کودک چگونه می‌تواند کلسیم کافی را در رژیم غذایی خود دریافت کند؟

اگر کودک شما به عدم تحمل لاکتوز مبتلا باشد، همچنان می‌تواند لبنیات بدون لاکتوز از جمله شیر، پنیر و ماست بدون لاکتوز بخورد که همگی منابع خوبی از کلسیم هستند. علاوه بر این، کودک شما می‌تواند کلسیم را از سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج، کلم بروکلی و کلم‌پیچ، آجیل (بادام)، لوبیا (لوبیا سفید)، ماهی (ساردین و سالمون) و آب پرتقال غنی شده با کلسیم دریافت کند. اگر احساس می‌کنید فرزندتان کلسیم کافی دریافت نمی‌کند، با پزشک کودک خود در مورد شروع مکمل کلسیم صحبت کنید.

 

عدم تحمل لاکتوز چگونه درمان می‌شود؟

نحوه درمان عدم تحمل لاکتوز به میزان علائم کودک شما بستگی دارد. برخی از کودکان مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ممکن است بتوانند مقادیر کمی لبنیات را بدون داشتن علائم مصرف کنند. برای کمک به کاهش علائم اگر / زمانی که کودک شما غذای حاوی لاکتوز مصرف می‌کند، پزشک کودکان ممکن است مکمل آنزیم لاکتاز بدون نسخه را توصیه کند. اگر علائم کودک شما شدید است و نیاز به حذف تمام لاکتوز از رژیم غذایی او دارد، متخصص کودکان ممکن است او را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد. از آنجایی که لبنیات منبع خوبی از کلسیم و ویتامین D است - که همه بچه‌ها به آن نیاز دارند - یک متخصص تغذیه می‌تواند غذاهای دیگری را برای تامین این مواد مغذی پیشنهاد کند و ممکن است مکمل‌های ویتامین را به شما پیشنهاد دهد.

 

آیا عدم تحمل لاکتوز یک بیماری مادام‌العمر است؟

در برخی موارد، عدم تحمل لاکتوز موقتی است - اگر عدم تحمل لاکتوز پس از یک بیماری ویروسی ایجاد شود یا اگر با شرایط دیگری مانند بیماری سلیاک همراه باشد، به عنوان مثال، پس از درمان بیماری سلیاک، سطح لاکتاز می‌تواند در محدوده طبیعی باشد و لاکتوز ممکن است در رژیم غذایی قابل تحمل باشد. با این حال، بیش‌تر مواقع، عدم تحمل لاکتوز طولانی‌مدت است و بسیاری از کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان را ملزم می‌کند که رژیم غذایی خود را برای جلوگیری از علائم تغییر دهند.

برچسب ها: نوزاد، رژیم غذایی، شیر، مشکلات گوارشی، عدم تحمل لاکتوز، لبنیات، کلسیم، حساسیت به شیر، دل درد، نفخ، سلیاک، آزاده دهقانی کری‌بزرگ تعداد بازديد: 287 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز