Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:55

1
مهر
الزامات تکامل کودک در چهار سالگی

الزامات تکامل کودک در چهار سالگی

یک ورقه کاغذی بزرگ را بردارید و یک مسیر صاف که به چندین خانه مربع شکل تقسیم شده است، روی آن بکشید. تاس بیندازید و بر اساس شماره‌ای که روی آن مشخص شده است، مهره خود را روی خانه‌های مربعی حرکت دهید.

د‌کتر ریحانه برکتین - متخصص نوزاد‌ان و کود‌کان

 

تحریریه زندگی آنلاین : کودک‌تان را به انجام یک بازی شمارش اعداد تشویق کنید

یک ورقه کاغذی بزرگ را بردارید و یک مسیر صاف که به چندین خانه مربع شکل تقسیم شده است، روی آن بکشید. تاس بیندازید و بر اساس شماره‌ای که روی آن مشخص شده است، مهره خود را روی خانه‌های مربعی حرکت دهید. دفعاتی که مهره با خانه‌های مربعی روی جدول تماس پیدا می‌کند را با کودک خود به آهستگی بشمارید.

 

بازی حدس بزن چی شده را انجام دهید

این بازی باعث افزایش مهارت کودک شما در حل مسئله و بهبود مهارت فکر کردن در او می‌شود، مثلا در طی حمام کردن کودک‌تان از او بپرسید اگر آب داغ یا سرد را باز کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ یا اینکه اگر هر دو را با هم باز کنیم، فکر می‌کنی چه می‌شود؟

 بیشتربخوانید:

ضرورت آموزش مهربانی و صلح دوستی در کودکان

یک کیسه پر از حبوبات برای پرتاب کردن و گرفتن تهیه کنید

برای این کار از یک جوراب کهنه یا یک جوراب شلواری استفاده کنید و سه چهارم آن را با حبوبات مختلف پر کنید. حالا قسمتی که باز است را به دقت بدوزید و پس از آن بازی ساده «این را بگیر» را انجام دهید. کودک را برای پرتاب کردن توپی که درست کرده‌ایم تشویق کنید و از او بخواهید توپ را به پایین و بالا پرتاب کند.

 

با کودک‌تان بازی نشانه‌گیری انجام دهید

برای این کار یک سطل بزرگ را حدود یک و نیم تا دو متر دورتر از جایی که کودک‌تان ایستاده است، قرار دهید و از او بخواهید یک توپ با اندازه متوسط را داخل سطل پرتاب کند. همین کار را می‌توانید در یک روز تابستانی در محوطه بیرون ساختمان در یک سطل پر از آب انجام دهید.

 

 موقع پیاده‌روی...

در حین پیاده‌روی، با کودک‌تان اجسامی که در پیاده‌رو پیدا می‌کنید را جمع‌آوری کرده و به منزل بیاورید. آنها را به دقت شسته و از کودک خود بخواهید در گروه برگ‌ها و یا سنگ‌ها قرار دهد.

 

 با کودک‌تان نامه بنویسید و آن را پست کنید

برای این کار یک کاغذ، پاکت نامه، مداد و مداد رنگی آماده کنید و از او بخواهید برای یک دوست یا آشنا یک نامه بنویسد. اجازه دهید آن را به صورت چند خط یا یک نوشته کوتاه تهیه کند یا می‌توانید به او بگویید آنچه می‌خواهد را بگوید تا شما بنویسید. بعد از نوشتن نامه به او یاد دهید آن را تا کند و در پاکت نامه قرار دهد در پایان، لبه پاکت را به هم بچسبانید و جلوی کودک‌تان آدرس گیرنده را روی پاکت نامه بنویسید. مطمئن شوید کودک‌تان پاکت نامه را با مداد رنگی تزئین می‌کند. در پایان با کمک یکدیگر، تمبر را روی پاکت نامه چسبانده و آن را پست نمایید.

 بیشتربخوانید:

 با کودک‌تان سیرک‌بازی نمایید

برای این کار لباس‌های قدیمی رنگارنگ پیدا کنید و به او کمک کنید که یک نمایش سیرک راه بیندازد. یک طناب روی زمین قرار دهید و به کودک‌تان کمک کنید تا روی آن راه برود، یک جعبه بزرگ و سنگین پیدا کنید و به کودک‌تان اجازه بدهید روی آن ایستاده و مانند مجری برنامه‌ها را اعلام کند. حالا وسایلی به او بدهید که با آن شعبده‌بازی انجام دهد و با استفاده از حیوانات پارچه‌ای، نمایش حیوانات را اجرا کند. سعی کنید قوه تخیل و خلاقیت کودک‌تان را برای اجرای این بازی‌ها برانگیخته نمایید. یادتان باشد در پایان هر قسمت، کودک‌تان را با دست زدن تشویق کنید.

 

 او را به انجام فعالیت‌هایی تشویق کنید که در آنها شریک شدن را به او بیاموزید

مثلاًلگو بازی کردن، نقاشی و رنگ‌آمیزی با مداد شمعی و لباس پوشیدن‌. به کودک خود آموزش دهید چگونه برای بازی کردن، باید نوبت بگیرد. به کودک خود زمان زیادی برای بازی کردن با کودکان دیگر بدهید.

 

 کودک خود را برای کتاب خواندن به کتابخانه ببرید

او می‌تواند نشستن گروهی و داستان خواندن گروهی را بیاموزد.

 عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی بسازید

با چسب و کاغذ، عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی بسازید و به عنوان مو روی سر آنها کاموا بچسبانید. با عروسک‌ها برنامه‌ای در مورد دو کودک که به تازگی یکدیگر را دیده‌اند و با هم دوست شده‌اند، بسازید و اجرا کنید.

 بیشتربخوانید:

با لجبازی کودک چگونه رفتار کنیم؟

 

 

 

 

 استفاده از حیوانات پارچه‌ای

از حیوانات پارچه‌ای برای نقش بازی کردن استفاده کنید، به طوری که با یکدیگر بحث کنند. سپس در مورد احساسات مختلف آنها صحبت کنید و بعد در مورد راه‌های مختلف به توافق رسیدن صحبت نمایید.

 

 کودک خود را به مغازه، رستوران، فروشگاه و کتابخانه ببرید

مکان‌های جدید را به او آموزش دهید. با او در مورد اینکه آدم‌ها با یکدیگر شبیه هستند یا متفاوتند، صحبت نمایید.

 

فرصت‌هایی برای خلاق بودن کودک خود فراهم نمایید

قوطی‌های خالی، چسب، نوار چسب، روزنامه و مجلات قدیمی می‌توانند ابزار مناسبی برای نوآوری کودک باشند.

 بیشتر بخوانید:

زبان باز کردن کودکان

 

 

 

 هر روز یک احساس جدید را به او معرفی کنید

مثلا در مورد بی‌حوصلگی، برای نشان دادن این احساس از تصاویر، کلمات و حالت‌های مختلف صورت استفاده کنید. کودک خود را تشویق کنید از کلمات مختلف برای بیان احساسات خود استفاده نماید.

 

 گاهی به او اجازه دهید به تنهایی کار انجام دهد

وقتی در حال انجام کارهای خانه یا حیاط هستید، به کودک خود اجازه دهید قسمت‌هایی از کار را به تنهایی انجام دهد. اجازه دهید سطل زباله را به تنهایی خالی کرده و یا خرده نان‌ها را از روی میز پاک کند.

 

برگرفته از آموزه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

برچسب ها: کودکان، بازی، اسباب بازی، کتاب، کتابخوانی، هوش، آموزش، د‌کتر ریحانه برکتین، تشویق تعداد بازديد: 138 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز