Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 23:24

29
آذر
آیا رشد حرکتی و ذهنی کودک من طبیعی است؟ - بخش دوم

آیا رشد حرکتی و ذهنی کودک من طبیعی است؟ - بخش دوم

تولد نوزاد، خانواده را با چالش روبرو می‌كند. تغییر در اولویت‌ها و برنامه‌های زندگی، تهیه لباس، خوراك، مراقبت بهداشتی از نوزاد، نیاز به دارو، صرف وقت برای مراجعات پزشكی، استرس عاطفی برای نیاز به انجام اقدامات جهت تامین تكامل طبیعی كودك، همه و همه استرس جدی

تحریریه ماهنامه کودک سالم

 

 

مراقبت از شیرخوار و كودك

 آموزش و آگاه‌سازی خانواده در مورد اهمیت برخی علائم غیرطبیعی در نوزاد و شیرخوار شامل: زردی، بی‌حالی، خواب آلودگی، شیر نخوردن، تب و...

آموزش به خانواده در مورد ضرورت مراقبت از رشد، تكامل و سلامت كودك با مراجعه منظم به مراكز بهداشتی درمانی

پیشگیری از عوارض نارسی، كم وزنی و نوزادان تحت مراقبت‌های ویژه (NICU)؛ چرا كه آنها در معرض خطرات مختلفی از جمله اختلالات تكاملی هستند.

در پیشگیری ثانویه هم بعد از ارزیابی و تشخیص به‌موقع باید خدمات زودهنگام و به‌موقع ارائه شود.

اقدام زود هنگام

تولد نوزاد، خانواده را با چالش روبرو می‌كند. تغییر در اولویت‌ها و برنامه‌های زندگی، تهیه لباس، خوراك، مراقبت بهداشتی از نوزاد، نیاز به دارو، صرف وقت برای مراجعات پزشكی، استرس عاطفی برای نیاز به انجام اقدامات جهت تامین تكامل طبیعی كودك، همه و همه استرس جدیدی به خانواده وارد می‌كند. به منظور افزایش ظرفیت خانواده برای مواجهه با این نیازهای ویژه باید از خدمات مداخله زودهنگام استفاده نمود.

اقدام زودهنگام به برنامه‌ها و خدمات مختلفی اطلاق می‌شود كه به منظور پیشگیری ثانویه و اصلاح تاخیر و اختلالات تكاملی ضعیف و اولیه عمدتا در نوزادان، شیرخواران، نوپایان و حتی تا سنین پیش دبستانی انجام می‌شود. این خدمات به صورت تیمی ارائه می‌شود و شامل تحریكات حسی، حركتی و شناختی از سنین بسیار كم می‌باشد.

این مداخلات بر مبنای علوم روانشناسی، رشد بالینی، كاردرمانی، آسیب شناسی گفتار و زبان و اختلالات ارتباطی، روانپزشكی اطفال، مددكاری و آموزش‌های خاص پیش دبستانی است. كودكان تا سن دو سالگی در صورت تاخیر در تحولات رشدی، ناتوانی حركتی و كودكانی كه با علل خاص جزء كودكان در ریسك هستند، باید از همان سنین اولیه یا بهتر بگوییم ماه‌های اولیه خدمات كاردرمانی را دریافت كنند. این مداخلات در كشور‌های توسعه‌یافته به دلیل تاثیر بسیار روی پیشرفت كودك، جلوگیری از ناتوانایی‌های بعدی و كاهش هزینه‌های آتی برای خانواده و جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است. در برنامه‌های تنظیمی برای این‌گونه كودكان، تراپیست كاردرمانی اولین كسی از گروه توانبخشی است كه خدمات درمانی را برای كودك در ماه‌های اولیه شروع كرده و زمینه تحولات رشدی بهتر كودك را فراهم می‌آورد.

مواردی كه كودك نیاز به كاردرمانی دارد

1- نوزاد نارس (نوزادی که قبل از 32 هفتگی به دنیا آمده)

2. نوزاد كم وزن در زمان تولد (وزن 1500 گرم)

3. ناهنجاری‌های مادرزادی

4. مشكلات ژنتیكی

5. اتفاقات و مشكلات پیش‌آمده در زمان حاملگی، حین و یا بعد از تولد که منجر به ضایعه عصبی شده است.

6. تاخیر در تحولات و مهارت‌های حسی و حركتی

7. بیماری‌های خاص عضلانی در كودك

8. سابقه تاخیر در تحولات رشدی پدر و مادر

کاردرمانی

تراپیست كاردرمانی به نوزاد كمك می‌كند تا توانایی خود را بیشتر كند و در دخل و تصرف اشیا و اطراف خود فعال باشد. این روش كودك را درگیر فعالیت‌های خاصی می‌كند كه برای افزایش سطح فعالیت‌های او مناسب است. در نتیجه فعالیت بازی و مهارت‌های حركتی كودك افزایش می‌یابد. این روش همچنین امكان دریافت محرك‌های مناسب را برای كودك فراهم می‌آورد تا باعث تسهیل حركات مناسب و رفتارهای پسندیده تر از او شود.

خدمات كاردرمانی 

 ارزیابی توانایی‌های ذهنی و حرکتی کودک

 کمک به کودک جهت افزایش مهارت و تحولات رشدی او

 کنترل دوره ای به صورت مراجعه ماهانه کودک به کلینیک

 تجویز و ساخت وسایل كمكی

 گزارش منظم از پیشرفت كودك به خانواده و سایر اعضای تیم 

خدمات كاردرمانی در محل‌هایی چون بیمارستان‌ها، مراکز توانبخشی، كلینیك‌های خصوصی كاردرمانی و در برخی موارد در منزل ارائه می‌شود.

 

برچسب ها: نوزاد، غربالگری، معلولیت ذهنی، سلامت روانی نوزاد، درمان معلو ذهنی، جلوگیری از معلولیت ذهنی تعداد بازديد: 1014 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز