Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:13

29
آذر
سوپر مارکت رفتن با بچه ها - بخش سوم

سوپر مارکت رفتن با بچه ها - بخش سوم

از نظر تئوری، افزودنی‌ها باید اصولا بی خطر باشند. اما ممکن است برخی از آنها موجب واکنش‌های آلرژیک در برخی کودکان شوند. افزودنی‌ها در حدود سه چهارم محصولات غذایی تولید شده برای کودکان وجود دارند.

در مقابل چربی‌های هیدروژنه هوشیار باشید

این چربی فراوری شده حاوی چربی اشباع شده مصنوعی است و دارای چربی‌ترانس است. این نوع چربی خطری جدی برای سلامت قلب محسوب می‌شود زیرا موجب افزایش میزان کلسترول LDL ( یا همان کلسترول بد) می‌شود و احتمال سکته قلبی، مغزی، دیابت و برخی انواع سرطان را افزایش می‌دهد. موسسات تغذیه‌اي توصیه می‌کنند افراد تا جاییکه می‌توانند از این نوع چربی استفاده نکنند. به دلیل فشار برخی نهادها، برخی شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی اقدام به حذف این نوع چربی از محصولات خود و جایگزین کردن آن کرده‌اند. ممکن است شما دیگر نام چربی‌ترانس را بر بسته محصول نبینید اما احتمالا آن را با نام روغن هیدروژنه جایگزین کرده‌اند.

به این موارد توجه ویژه داشته باشید

 نان‌های آماده که با روغن هیدروژنه تهیه شده‌اند. به دنبال نان‌هایی باشید که با روغن‌های طبیعی، نظیر روغن زیتون تهیه شده باشند.

 فست فود. فست فودها، خصوصا آنهایی که سرخ می‌شوند، با روغن هیدروژنه تهیه می‌شوند.

 کیک‌ها و بیسکویت‌ها. میزان روغن هیدروژنه در این دو محصول بیش از سایر محصولات است.

 چیپس و سایر تنقلات مشابه.

 شکلات. بر بسته شکلات‌ها می‌نویسند روغن گیاهی، اما این روغن در واقع همان روغن هیدروژنه است.

به افزودنی‌ها توجه کنید

از نظر تئوری، افزودنی‌ها باید اصولا بی خطر باشند. اما ممکن است برخی از آنها موجب واکنش‌های آلرژیک در برخی کودکان شوند. افزودنی‌ها در حدود سه چهارم محصولات غذایی تولید شده برای کودکان وجود دارند. به همین دلیل است که ممکن است میزان مصرف این افزودنی‌ها توسط برخی کودکان زیاد باشد. شیرینی جات، تنقلات و دسرها از جمله جدی‌ترین موارد مشکل‌زا هستند.

تحقیقاتی که اخیرا در کشور انگلستان صورت گرفته است نشان می‌دهد که برخی رنگ‌ها و افزودنی‌های خوراکی می‌توانند موجب بروز بیش فعالی در کودکان شوند. به همین دلیل هم به همه کودکان پیشنهاد می‌شود تا می‌توانند از مصرف مواد غذایی دارای رنگ‌های خوراکی و افزودنی‌ها خودداری کنند. رنگ‌هایی که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از: زرد روشن (E102)، زرد تیره (E110)، نارنجی (E122) و قرمز (E124). همچنین سدیم بنزوات نیز مشهور‌ترین افزودنی است که می‌تواند برای سلامت کودکان خطرناک باشد.

خلاصه

از خرید در زمانیکه شما و فرزندتان خسته هستید پرهیز کنید.

 یک لیست خرید تهیه کنید – و تنها موارد موجود در لیست را خریداری کنید. به یاد داشته باشید که شما اختیار دار هستيد و کودکان نمی‌توانند شما را مجبور به خرید محصولی خاص کنند.

 منطقی باشید. فرزندتان را به خرید محصولی که شما‌ ترجیح می‌دهید فرزندتان آن را مصرف نکند تشویق نکنید.

 حیله‌هایی که برای جذب کودکان توسط تولید کنندگان به کار گرفته می‌شود را شناسایی کنید.

 اطلاعات مندرج بر محصول را بخوانید و به فرزندتان توضیح دهید چرا آن محصول گزینه مناسبی نیست.

 در اطلاعات مندرج بر محصول به دنبال قند مخفی، چربی هیدروژنه و افزودنی‌های مصنوعی باشید.

 حیله‌هایی را که تولید کنندگان برای جذب کودکان از آنها استفاده می‌کنند بشناسید. استفاده از شخصیت‌های کارتونی بر بسته بندی محصولات روشی است که تولید کنندگان برای جلب توجه کودکان و اجبار شما به خرید محصول از آن استفاده می‌کنند.

کاری که شما می‌توانید انجام دهید: اطلاعات مندرج بر محصول را بخوانید و به کودک توضیح دهید که چرا آن محصول برای او مناسب نیست. برای مثال به او بگویید که نمک یا شکر محصول بیش از حد است. اگر فرزندتان بزرگتر است، او را نیز در این فرایند درگیر کنید. آنها از این چالش خوششان خواهد آمد و خودشان می‌توانند به مرور به نتیجه گیری برسند.

 در رابطه با پیشنهاد‌هایی که با خرید هر محصول می‌شود، مانند جایزه ویژه یا اسباب بازی و ... نیز سختگیر باشید.

اینگونه پیشنهاد‌ها برای کودکان جذاب هستند.

کاری که شما می‌توانید انجام دهید: پیش از راضی شدن برای خرید محصول، از اینکه چه چیزی همراه آن داده می‌شود اطمینان حاصل کنید. اگر این محصولی است که شما‌ترجیح می‌دهید آن را نخرید، به هیچ عنوان در مقابل فرزندتان تسلیم نشوید. 

 کودکان عاشق مواد غذایی هستند که شکل، اندازه و جنس آنها منحصر به فرد است. هر چه غذا را جذاب و ساده کند برای آنها فریبنده است. این امر برای مواد غذایی سالم خیلی هم مثبت است، مانند پنیرهای شکل‌دار و ماست‌های متنوع. اما در بسیاری موارد، این محصولات مضر و پرشکر یا پرنمک هستند که دارای چنین ویژگی‌هایی هستند.

کاری که شما می‌توانید انجام دهید: شکل مواد غذایی سالم را خودتان تغییر دهید. سبزیجات یا سیب‌زمینی را به شکل‌های جالب و هیجان انگیز درآورید. پنیر را مکعبی ببرید. از بشقاب‌های زیبا استفاده کنید و تنقلات سالم مانند مغزها را در کاسه‌های کوچک اما رنگی بریزید.

 

برچسب ها: تغذیه مناسب، مواد غذایی، تغذیه و مواد غذایی، افزودنی ها، افزودنی مجاز برای کودک تعداد بازديد: 863 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز