Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 17:54

30
خرداد
بينايی سنجی در كودكان

بينايی سنجی در كودكان

از آنجایی كه بینایی نقش مهمی در فرآیند یادگیری كودكان دارد اهمیت معاینات دوره‌ای در كودكان دو چندان است. مشكل بینایی كودك گاهی خود را به صورت افت تحصیلی و مشكل در انجام تكالیف مدرسه نشان می‌دهد.

تحریریه مجله کودک سالم

 

از آنجا كه قسمت اعظم اطلاعات از طریق بینایی به كودك می‌رسد و دستگاه بینایی كودكان نقش مهمی در تكامل فردی و اجتماعی و گسترش قابلیت‌های نهفته ذهنی و علمی كودك دارد، اگر طی این سال‌ها به دلایلی مثل كدورت عدسی چشم یا قرنیه، انحراف چشم و عیوب انكساری، مشكلی در بینایی ایجاد شود به تدریج توانایی دید كاهش می‌یابد، پس از دهه اول زندگی رشد سیستم بینایی كامل و معمولاً غیرقابل تغییر می‌شود. برای زندگی كاملاً طبیعی، تكامل برابر بینایی در دو چشم ضروری است و در بسیاری از حرفه‌ها برای افرادی كه بینایی خوب یك چشمی دارند محدودیت وجود دارد، زیرا دید دو چشمی توانایی درك عمیق را نیز به همراه دارد. به علاوه اگر بینایی یكی از چشم‌ها در آینده به دلیل بیماری یا تصادفات از دست برود بینایی طبیعی چشم دیگر حیاتی خواهد بود. 

 

با انجام معاینات دوره‌ای منظم دید عمیق و تیزبینی را به كودك خود هدیه كنیم 

از آنجایی كه بینایی نقش مهمی در فرآیند یادگیری كودكان دارد اهمیت معاینات دوره‌ای در كودكان دو چندان است. مشكل بینایی كودك گاهی خود را به صورت افت تحصیلی و مشكل در انجام تكالیف مدرسه نشان می‌دهد. در بسیاری از موارد كودكان به دلیل اینكه نمی‌دانند دید طبیعی چگونه باید باشد شكایتی از دید خود ندارند. اگر كودك شما از نظر درسی در مدرسه مشكل دارد و یا در خواندن و یادگیری دچار مشكل است باید جهت اطمینان از عدم مشكلات چشمی معاینه شود. یكی از اختلالات نسبتا شایع چشمی تنبلی چشم است كه عبارت است از دید كم در یك یا هر دو چشم كه با اختلالات عضوی و یا بیماری‌های ساختمانی چشم همراه نیست. این عیب در دوران كودكی ایجاد می‌شود. این سخن معنی‌اش این است كه ممكن است چشم ظاهری كاملاً طبیعی داشته باشد اما از بینایی خوب برخوردار نباشد. محرومیت چشم از دیدن تصاویر دارای طرح و شكل در طی سه ماه اول بعد از تولد باعث كاهش شدید، عمیق و دایمی در میزان دید سه‌بعدی و تیزبینی در چشم مربوطه خواهد شد. بدیهی است كه طفل شیرخوار از علامت خاصی از قبیل دید كم یا دوبینی شكایت نمی‌كند و در ظاهر بدون علامت جلوه می‌كند. به همین دلیل پایش سلامت برای تمام بچه‌ها توصیه می‌شود كه از دوره نوزادی شروع شده و تا سال‌های نخست دوره دبستان ادامه یابد و بعد از آن هم می‌تواند ادامه داشته باشد. بهترین زمان اصلاح تنبلی چشم دوره قبل از رشد تكاملی چشم یا اوایل دوره كودكی است. چشم همه كودكان باید قبل از چهارسالگی به طور مرتب معاینه شود كه اگر مشكلی از لحاظ عیب انكساری، انحراف و مشكلات دیگر داشته باشد درمان به راحتی صورت گیرد و كودك از بینایی سالم برخوردار شود.

 

برچسب ها: بينايی سنجی، بينايی سنجی در كودكان، چشم کودک، معاینات چشم کودک، سلامت چشم کودک تعداد بازديد: 1869 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز