Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 09:04

28
مهر
چگونه ناخن های نوزادمان را بگیریم؟

چگونه ناخن های نوزادمان را بگیریم؟

ناخن‌های نوزاد شما بسیار نرم و كوچك هستند اما به اندازه ناخن‌های شما می‌توانند خراش بیندازند و زخم كنند، پس لازم است كه آنها را كوتاه كنید.

تحریریه مجله کودک سالم

 

ناخن‌های نوزاد شما بسیار نرم و كوچك هستند اما به اندازه ناخن‌های شما می‌توانند خراش بیندازند و زخم كنند، پس لازم است كه آنها را كوتاه كنید. یك نوزاد معمولا كنترل و تسلط كمی روی دست‌ها و صورت خود دارد و می‌تواند خودش را با ناخن‌های انگشتانش زخمی كند و روی صورتش خراش ایجاد كند. این ناخن‌های بسیار كوچك خیلی هم سریع رشد می‌‌كنند و بلند می‌شوند به همین دلیل شاید لازم باشد در طول هفته چند بار این كار را انجام دهید.
آیا باید ناخن‌های ریز نوزادم را كوتاه كنم؟
برای آنكه از ایجاد هرگونه خراشیدگی و چنگ روی صورت نوزادتان جلوگیری كنید، لازم است كه به تمیزی و كوتاه كردن آنها اهمیت دهید. حتی می‌توانید از دستكش و جوراب‌های مخصوص دستِ نوزاد استفاده كنید. ناخن‌های نوزاد شما در ابتدا بسیار نرم و انعطاف‌پذیرند ولی كم‌كم سفت‌تر می‌شوند و شكل و حالت بهتری پیدا می‌كنند، اما به هر حال كوتاه كردن و مرتب كردن ناخن‌هایی تا این اندازه كوچك و نرم، كار ساده‌ای نیست و گاه بدون آنكه متوجه شوید باعث خونریزی در اطراف ناخن‌ها می‌شوید و حتی یك زخم بسیار كوچك بعد از مدتی عفونی می‌شود و دردسرهای دیگری را به دنبال دارد بنابراین اینكار را با احتیاط و اعتماد به نفس بیشتری انجام دهید تا نوزادتان را دچار آسیب و ناراحتی ننمائید.
چگونه ناخن‌های نوزادم را كوتاه كنم بدون آنكه به آنها آسیب برسانم؟
آسان‌ترین و ساده‌‌ترین راه برای كوتاه كردن ناخن‌های نوزادتان مخصوصاً در نخستین روزهای پس از تولدش، این است كه فقط لبه‌های تیز آنها را بگیریم. این ناخن‌ها بسیار نرم هستند و می‌‌توانید این كار را به خوبی انجام دهید. از ناخن‌گیر مخصوص نوزادان استفاده كنید و به هنگام استفاده از ناخن‌گیر بسیار دقیق باشید. ناخن‌گیر را طوری در دست نگیرید كه با فشار دادن گوشت اطراف ناخن‌ها را نیز بگیرید. اگر به طور اتفاقی كمی از گوشت اطراف ناخن فرزندتان را نیز گرفتید، اصلا وحشت‌زده نشوید،. به خودتان مسلط باشید. یك تكه پارچه یا دستمال تمیز و نرم را روی بخش آسیب‌دیده قرار دهید و آنجا را كمی فشار دهید. خونریزی به سرعت قطع می‌شود. از چسب زخم استفاده نكنید.

كوتاه كردن ناخن‌های یك نوزاد معمولا در حضور یك بزرگ‌تر كه قبلا چنین تجربه‌ای داشته است، بسیار بهتر و راحت‌تر می‌شود. وجود او به شما كمك می‌كند تا هم با حوصله و دقت بیشتری این كار را انجام دهید و هم با كمك یكدیگر، دست‌ها و پاهای نوزاد را طوری نگاه دارید كه خیلی تقلا نكند و دست و پا نزند. بهترین زمان برای انجام این كار وقتی است كه نوزاد آرام‌تر است مثل زمانی‌كه تازه غذا خورده و یا خوابیده است. به هنگام كوتاه كردن ناخن‌ها به خاطر داشته باشید كه ناخن‌ها را به صورت صاف كوتاه نكنید، بلكه لبه‌های ناخن‌ها را نیز گرد كنید چرا كه لبه‌های گرفته نشده و گرد نشده باعث تیز ماندن ناخن‌ها می‌شود و نوزاد با این ناخن‌ها به راحتی پوست صورتش را چنگ می‌اندازد.

هرگز تلاش نكنید با دندان‌‌های خودتان، ناخن‌های نوزادتان را بجوید تا كوتاه شوند. اینكار باعث می‌شود میكروب‌ها از دهان شما به انگشتان و دست‌‌های فرزندتان منتقل شود و برخی عفونت‌ها به وجود آید. بهتر است وقتی كه نوزادتان در خواب است، ‌اقدام به اینكار نمایید. در اتاقی كه اینكار را انجام می‌دهید، نور كافی باشد تا بتوانید همه چیز را ببینید. به هنگام بیداری نوزاد كوتاه كردن ناخن‌ها بسیار دشوارتر می‌شود پس از یكی از اطرافیان خود كمك بگیرید تا او نیز دست‌های نوزاد را نگه دارد یا اینكه حواس نوزاد را پرت كند و شما به كار‌تان رسیدگی كنید.

اگر به هنگام كوتاه كردن ناخن‌ها دچار خونریزی شوند، چه باید كرد؟

این اتفاق برای بسیاری از والدین می‌افتد. انگشت آسیب دیده را زیر آب نسبتاً‌ خنك بگیرید و كمی دستمال یا پارچه تمیز دور آن بپیچید. كمی به قسمت مربوطه با انگشتان فشار بیاورید. به این ترتیب خونریزی خیلی سریع متوقف می‌شود.
آیا ممكن است ناخن‌های نوزاد من در گوشت و پوست او فرو بروند و رشد كنند؟

ناخن‌هایی كه در گوشت رشد می‌كنند، معمولاً مربوط به ناخن‌های بزرگ‌تر هستند. وقتی كه لبه‌های ناخن‌ها در قسمت داخلی پوست رشد می‌كنند و آن قسمت از پوست قرمز می‌شود و كمی هم متورم، در چنین مواردی نوزاد با گریه كردن و بی‌قراری احساس درد را نشان می‌دهد. شما می‌توانید از آب ولرم استفاده كنید و با آن احساس درد را در آن قسمت انگشت نوزادتان كاهش دهید. اگر درد نوزادتان خیلی زیاد است می‌توانید با مشاوره با پزشك به او استامینوفن بدهید. اگر به هنگام كوتاه كردن ناخن‌های نوزاد به گرد كردن لبه‌ها اهمیت دهید، هیچ‌گاه این مشكل پیش نمی‌آید و لبه‌های ناخن‌ها در گوشت اطراف آنها فرو نمی‌روند.

 

برچسب ها: نوزاد، بهداشت نوزاد، مراقبت های بهداشتی نوزاد، گرفتن ناخن نوزاد، نحوه مراقبتهای بهداشتی از نوزاد تعداد بازديد: 1263 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز