Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 08:47

13
بهمن
راهنمای خريد عينك آفتابی بچه‌گانه

راهنمای خريد عينك آفتابی بچه‌گانه

چشمان کودکان در مقابل نور آفتاب حساس‌تر است زیرا عدسی چشم کودکان ضعیف‌تر است و در مواجهه با نور عکس العمل کندتری دارد. در نتیجه نمی تواند به خوبی اشعه‌های مضر را فیلتر کند. این موضوع در مورد کودکانی که سن کمتری دارند شدیدتر است.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

عینک آفتابی ساخته شده است تا از چشمان ما در برابر نور آفتاب محافظت کند! حال با توجه به این نکته، ضرورت استفاده از عینک آفتابی برای کودکان بیشتر از بزرگسالان جلوه می‌کند. کودکان اوقات بیشتری را در خارج از خانه سپری می‌کنند. جالب است بدانید که تحقیقی در این زمینه صورت گرفته است که نشان می‌دهد نیمی از عمری که افراد در محیط خارج از خانه و در هوای آزاد سپری می‌کنند تا قبل از 18 سالگی است.

شاید صحت این نتایج از محیطی به محیط دیگر متفاوت باشد، اما آنچه برای ما روشن است، نیاز مبرم کودکان و نوجوانان به محافظت از چشمان خود در برابر اشعه‌های مضر آفتاب است. برخی اشعه‌های مضر خورشید نظیر اشعه فرابنفش می‌توانند به مرور زمان موجب بروز انواع بیماری‌های چشمی نظیر آب مروارید یا تخریب شبکیه چشم شوند.

چشمان کودکان در مقابل نور آفتاب حساس‌تر است زیرا عدسی چشم کودکان ضعیف‌تر است و در مواجهه با نور عکس العمل کندتری دارد. در نتیجه نمی تواند به خوبی اشعه‌های مضر را فیلتر کند. این موضوع در مورد کودکانی که سن کمتری دارند شدیدتر است. به همین دلیل از همان ابتدای کودکی باید در فکر یک عینک آفتابی مناسب برای فرزند خود باشید.

قدرت محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه فرا بنفش
کیفیت عینک‌های آفتابی را می‌توان با سنجش میزان محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه فرا بنفش بررسی کرد. عینک آفتابی مناسب باید از چشم‌های کودک 99 – 100 درصد محافظت کند. شاید شنیده باشید که برخی فروشنده‌ها ‌می‌گویند میزان محافظت عینک در برابر اشعه فرابنفش (UV) 400 است. این عدد بدین معناست که این عینک قادر به جلوگیری از ورود امواجی با طول 400 نانومتر است. در نتیجه این عینک می‌تواند از چشم‌ها حتی در برابر کوچکترین امواج نور نیز محافظت کند.

رنگ مناسب برای عینک آفتابی کودکان
شیشه عینک آفتابی باید بتواند مانع از عبور اشعه فرابنفش شود. این ویژگی نیز معمولا با رنگ عینک ارتباط زیادی ندارد، بدین معنا که لزوما هر عینک تیره رنگی نمی‌تواند کاملا اشعه فرابنفش را فیلتر کند. اما توصیه می‌شود از انتخاب عینک‌هایی که رنگ‌هایی فانتزی مانند صورتی یا آبی دارند نیز پرهیز شود. همچنین عینک‌های کم رنگ مناسب نیستند. معمولا عینک‌های مناسب در رنگ‌هایی نظیر قهوه‌ای یا مسی عرضه می‌شوند.

عینک آفتابی کودکان باید مقاوم‌تر باشد

کودکان می‌دوند، می‌پرند، زمین می‌خورند، با توپ بازی می‌کنند و... همه این فعالیت‌ها به نوعی خطر بالقوه محسوب می‌شوند. ورود هر گونه ضربه به عینک می‌تواند باعث شکستن و خرد شدن آن شود و به چشم آسیب‌هایی جدی وارد کند. در نتیجه، عینک آفتابی کودکان باید با این سبک زندگی مناسب و هماهنگ باشد.

به دنبال عینک‌هایی باشید که در برابر ضربه مقاوم بوده و اصطلاحا نشکن باشند. عینک‌های طلقی عموما مقاوم‌تر از عینک‌های شیشه‌ای هستند. قاب و دسته عینک نیز بهتر است نرم و انعطاف‌پذیر باشد تا به راحتی نشکند. همچنین اندازه عینک باید برای کودک کاملا مناسب باشد، به گونه ای که نه برای سر او کوچک باشد و نه بزرگ.

طرح مناسب عینک آفتابی کودکان
لازم نیست عینک آفتابی کودکان مدل یا طرح خاصی داشته باشد. در واقع شکل عینک آفتابی بستگی زیادی به سلیقه شما و فرزندتان دارد. البته در این میان، شکل صورت نیز تعیین کننده است. عینک‌های کودکان در انواع طرح‌ها مانند گرد، بیضی، مستطیل، مربع و ... در بازار موجودند. اما انتخاب شما هر یک از این شکل‌ها که بود، بهتر است نوع بزرگ آن را انتخاب کنید. هر چه عینک آفتابی کودک بزرگتر باشد، نور کمتری از بالا، پایین و کناره‌های عینک وارد چشم می‌شود. همچنین از پوست اطراف چشم‌ها نیز بهتر مراقبت می‌شود.

عینک را پیش از خرید خودتان آزمایش کنید
شیشه یا طلق عینک نباید دارای خش، برآمدگی یا انحنا باشد. در واقع شیشه یا طلق باید کاملا طبیعی باشند به گونه‌ای که عینک در دید فرد تغییری ایجاد نکند. اغلب مواقع بزرگسالان متوجه انحنای شیشه یا طلق عینک می‌شوند. بسیاری دچار سردرد یا سرگیجه می‌شوند و در نتیجه خیلی زود عینک را از چشمان خود بر می‌دارند. اما کودکان توانایی تشخیص چنین مواردی را ندارند. به همین دلیل شما باید پیش از خرید آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

عینک آفتابی کودکان اسباب بازی نیست
عینک آفتابی کودک اسباب بازی یا یک وسیله لوکس و فانتزی نیست. استفاده از عینک آفتابی به دلایلی که پیشتر به آنها اشاره شد برای کودکان کاملا ضرورت دارد. این عینک‌ها، عینک‌هایی واقعی و کاملا طبی هستند که در انتخاب آنها باید دقت لازم را به خرج داد. متاسفانه امروزه در بسیاری از نقاط جهان، عینک‌های آفتابی کودکان در مغازه‌های اسباب بازی فروشی یا سایر مغازه‌های فانتزی به فروش می‌رسند.

از خریدن چنین عینک‌هایی برای فرزندتان جدا پرهیز کنید. استفاده از عینک نامناسب و غیر استاندارد نه تنها برای چشمان فرزند شما هیچ سودی ندارد، بلکه در بسیاری موارد موجب وارد آمدن ضرر بیشتری نیز خواهد شد. اگر قصد خرید عینک آفتابی برای فرزندتان را دارید، به یک مغازه یا فروشگاه معتبر مراجعه کنید.

می‌توانید در اینباره از یک متخصص چشم کمک بگیرید. همچنین هنگام خرید حتما فرزندتان را ببرید تا او عینک‌های مختلف را امتحان کند. خرید عینکی که علاوه بر شما مورد قبول فرزندتان نیز باشد باعث می‌شود او میل بیشتری به استفاده از آن داشته باشد.

هرچند بالا بودن قیمت همیشه به معنای بالاتر بودن کیفیت نیست، اما عموما عینک‌های خوب قیمت بالاتری دارند. توجه داشته باشید که عینک‌های آفتابی از چشمان فرزند شما، یکی از مهمترین اعضای بدن محافظت خواهند کرد. در نتیجه پرداخت هزینه بیشتر می‌تواند سرمایه‌گذاری خوب و ارزشمندی باشد.

 

برچسب ها: مراقبت از چشم کودک، عینک آفتابی مناسب کودک، انتخاب عینک آفتابی کودک، آسیب آفتاب، عینک کودک تعداد بازديد: 913 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز