Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 18:26

3
دی
شیوهای سرگرم کردن کودکان در منزل

شیوهای سرگرم کردن کودکان در منزل

بازی فکری با کودکان راه فوق‌العاده‌ای برای گذراندن وقت با کودکان و داشتن فعالیتی جالب در داخل خانه است. امروزه بازی‌های فکری و جالب بسیاری است که می‌‌توانید برای چنین مواقعی تهیه کنید.

سمیرا سرایلو

 

 

درست کردن بیسکوئیت، شیرینی یا حتی غذا یکی از بهترین فعالیت‌های داخل خانه برای کودکان است! بازی و اجرای نمایش با عروسک‌های انگشتی بهترین راه سرگرمی کودکان است! همان‌طور که همه والدین می‌‌دانند، سرگرم کردن کودکان با فعالیت‌های جالب زمانی که هوا بارانی، خیلی سرد، یا حتی برای بازی بیرون از خانه زیادی گرم است، می‌‌تواند چالش بزرگی باشد. نترسید!

در اینجا چندین ایده عالی برای کنترل فضای داخل خانه و سرگرم نگه داشتن کودکان وقتی هوای بیرون اصلا خوب نیست ارائه می‌‌شود. با این ایده‌های جالب، می‌‌توانید هم کودکان را به تحرک و فعالیت وادارید و هم زمینه‌ خلاقیت و آموزش آنها را فراهم کنید! 

جعبه وسایل کاردستی‌تان را بیرون بیاورید

یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت قدرت تخیل کودکان استفاده از وسایل کاردستی و ساختن چیزهای جالب است. می‌‌توانید کاردستی را در مورد فصل‌های سال بسازید، کاردستی فصل بهار یا زمستان، یا چیز خاصی برای کادوی تولد یا عید و یا مناسبت‌های دیگر تهیه کنید. می‌‌توانید کودکان را تشویق کنید تا کاردستی‌های کودکانه‌ای به سلیقه و با ایده خودشان بسازند و بعد در گوشه و کنار خانه بگذارید تا به دوستان و خانواده و آشنایان نشان دهید. 

خوراکی‌های خوشمزه‌ای بپزید یا درست کنید

زمانی که هوا بارانی یا برفی است هیچ کاری جالب‌تر از پختن کلوچه و بیسکویت و شیرینی‌های خوشمزه نیست. یا می‌‌توانید اسموتی‌های سالم و خوشمزه یا اسنک‌های سالم و خوشمزه، یا حتی سالاد دست و پا کنید. مهم نیست که چی درست می‌‌کنید اما آشپزی با هم یکی از بهترین روش‌های گذراندن وقت با کودکان است. شما حتی می‌‌توانید اندازه‌گیری مواد تشکیل دهنده‌ چیزی که می‌‌خواهید درست کنید را به بازی ریاضی در آشپزخانه تبدیل کنید. و بهترین قسمتش این است که می‌‌توانید بنشینید و با هم از دست پخت‌تان بخورید و لذت ببرید. 

بازی فکری را فراموش نکنید 

بازی فکری با کودکان راه فوق‌العاده‌ای برای گذراندن وقت با کودکان و داشتن فعالیتی جالب در داخل خانه است. امروزه بازی‌های فکری و جالب بسیاری است که می‌‌توانید برای چنین مواقعی تهیه کنید. امروزه بازی‌های زیادی وجود دارد که علاوه بر سرگرمی، قدرت ذهنی کودکان را هم تقویت می‌‌کند. پنتاگو، فکر و بکر، شطرنج، مار و پله، مهره بازی از جمله این بازی‌ها است می‌‌توانید با توجه به سن کودک‌تان از این دسته از بازی‌ها انتخاب کنید. مهم نیست که چه بازی‌ای را انتخاب می‌‌کنید، خوراکی‌ای تهیه کنید و لحظه‌ای با این بازی آرام بگیرید و خوش بگذرانید! 

کتابی بخوانید

زمانی که هوای بیرون می‌‌طلبد که کودکان داخل خانه بمانند، خواندن یک کتاب خوب می‌‌تواند آنها را به سفرهای دور دست و حتی ماجراجویی هدایت کند، در حالی‌که در خانه گرم و نرم و صمیمی‌تان نشسته‌اید، می‌‌توانید از آموختن و شناخت چیزهای جدید شگفت‌زده شوید. اگر فرزندتان می‌‌تواند کتاب بخواند می‌‌توانید نوبتی مطالبی را بخوانید. یا می‌‌توانید سی دی کتابی را تهیه کنید و در حالی‌که روی مبل لم داده‌اید با هم به آن گوش دهید و از شنیدنش لذت ببرید. 
کار خلاق‌تری انجام دهید 

یک داستان بنویسید (از کودک‌تان بخواهد آن را بخواند یا جایی چاپ کنید) آهنگ و ترانه بسازید، یا با عروسک‌های انگشتی نمایش بدهید. کودکان می‌‌توانند از قدرت تخیل‌شان بهره ببرند تا بتوانند داستان بسازند و بعد کاری که آماده کرده اند را اجرا کنند. نه تنها این روشی عالی برای تشویق و تقویت خلاقیت آنها است بلکه به آنها کمک می‌‌کند تا یاد بگیرند کارشان را چطور به نحو احسن اجرا کنند و برنامه‌ریزی و حل مسئله را هم می‌‌آموزند. آنها ممکن است اصلا متوجه نشوند که چطور دارند مهارت‌های مهم و ضروری را کسب می‌‌کنند چون شدیداً سرگرم لذت بردن از کارشان هستند. 

بازی عکس «چیه»ی خودتان را بسازید

یک پازل جالب با استفاده از عکس‌ها و تصاویر بسازید، قسمتی از تصویر یا عکس را زیر چیزی مخفی کنید به طوری که فقط بخشی از آن پیدا باشد بعد طرف مقابل باید حدس بزند که این تصویر یا عکس متعلق به چیست. 
می‌‌توانید این تصاویر را از اینترنت پیدا کنید و پرینت بگیرید یا از پاورپوینت استفاده کنید (یا می‌‌توانید عکس‌ها را از مجله جدا کنید).

اگر فرزندتان کوچک است در تهیه این پازل می‌‌تواند به شما کمک کند، یا اگر کودک‌تان به سنی رسیده می‌‌تواند خودش این پروژه را انجام دهد. 

با (لگو) اسباب‌بازی‌های مخصوص خانه‌بازی، ساختمان بسازید

آیا لگوهای قدیمی زیادی در گوشه و کنار خانه دارید؟ تعدادی از آنها را بردارید و خانه بسازید! می‌‌توانید این کار را تبدیل به یک بازی و چالش کنید تا ببینید چه کسی ساختمانی رنگی‌تر، خلاقانه‌تر، عجیب‌تر، بزرگتر یا هرچه فکر می‌‌کنید بسازد. یا صحنه‌ای از یک «فیلم» و شخصیت‌های آن را بسازید و با استفاده از دوربین‌تان یک فیلم کوتاه از ماجراجویی‌های شخصیت‌های لگو بسازید. 

بازی بی حرکت ماندن را امتحان کنید

موزیکی بگذارید، فضایی از اتاق را در نظر بگیرید، و جست‌وخیز کنید. از فردی بخواهید تا موزیک را کنترل و بعد آن را قطع کند تا ببینید چه کسی سریع‌تر بی‌حرکت می‌‌شود (و کی دیرتر). افرادی که دیرتر بی حرکت شوند از بازی بیرون می‌‌روند. در آخر برنده می‌‌تواند جایزه‌ای بگیرد! 

بازی‌های بیرون از خانه را به بازی‌های داخل خانه تبدیل کنید

می توانید برخی از بازی‌های بیرون را برای کودکانی که مجبورند در خانه بمانند اجرا کنید. توپ بازی، بادکنک بازی، یا حتی گلف و والیبال و فوتبال را به صورت ایمن و مطمئن در صورتی که امکانش را دارید داخل خانه بازی کنید. و از برخی لوازم و اسباب بازی‌های داخل خانه استفاده کنید تا در ساختن بازی‌های جالب الهام بخش‌تان باشند.  

 

برچسب ها: سرگرم کردن کودکان در منزل، بازی با کودکان در منزل، سرگرمی کودک در خانه، خواندن کتاب برای کودک در خانه، بازی فکری برای کودک تعداد بازديد: 759 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز