Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 06:13

14
تیر
کودکان را به ورزش تشویق كنید (1)

کودکان را به ورزش تشویق كنید (1)

فعالیت بدنی در سنین کودکی باعث افزایش مقاومت بدن در دوران بزرگسالی می‌شود. کودکی که ورزش می‌کند در آینده کمتر دچار انواع بیماری‌ها می‌شود.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

در گذشته کودکان به طور طبیعی در طول روز فعالیت بدنی زیادی داشتند. دویدن و بازی کردن در محیط بیرون از خانه و بروز شیطنت‌های کودکانه باعث می‌شد بدن آنها در اوج سلامتی باقی بماند. اما در دو دهه اخیر، شرایط تغییر کرده است. بازی‌های رایانه ای و سایر سرگرمی‌های مشابه موجب سکونت کودک در یکجا و مانع فعالیت او شده‌اند.

دیگر کودکان مانند گذشته برای بازی، بازی‌های سنتی و پر تحرک را ترجیح نمی دهند و بیشتر وقت خود را در خانه و در اتاق خود سپری می‌کنند، بدون کوچک‌ترین فعالیت بدنی. از طرف دیگر، تحولات اجتماعی و افزایش خطرات گوناگون در محیط بیرون از خانه و افزایش مشغله والدین باعث شده است والدین رغبت کمتری به بازی فرزندشان در بیرون از خانه نشان دهند.

به همین خاطر والدین باید فرصت‌های دیگری را برای افزایش فعالیت فیزیکی فرزندانشان فراهم کنند. خصوصا اگر فرزند آنها جزء آن دسته از کودکانی است که غذاهای شیرین و پرچرب زیادی مصرف می‌کند.

فعالیت بدنی در سنین کودکی باعث افزایش مقاومت بدن در دوران بزرگسالی می‌شود. کودکی که ورزش می‌کند در آینده کمتر دچار انواع بیماری‌ها می‌شود. در کل می‌توان گفت فعالیت بدنی کودکان آثار و فواید متعددی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

خواب بهتر: کودکانی که ورزش می‌کنند و فعالیت بدنی زیادی دارند بهتر و راحت‌تر از سایر کودکان می‌خوابند. یکی از علل اصلی این موضوع، افزایش سلامت روانی کودک و بالا رفتن اعتماد به نفس اوست.

کاهش وزن: در بیست سال گذشته، چاقی و اضافه وزن یکی از مشکلات شایع میان کودکان بوده است که میزان شیوع آن روز به روز در حال افزایش است. همه کودکان، حتی کودکانی که دارای وضعیت جسمانی خاصی هستند، به فعالیت فیزیکی نیاز دارند. این فعالیت نه تنها به کاهش وزن آنها کمک می‌کند، بلکه سلامت روانی آنها را نیز افزایش می‌دهد.

ایجاد عادات خوب: فردی که از دوران کودکی ورزش می‌کند، به این کار عادت می‌کند و حتی در دوران بزرگسالی نیز به این روند ادامه خواهد داد. چنین فردی می‌تواند در آینده برای فرزندان خود نیز الگوی خوبی باشد همانطور که شما باید برای فرزندتان الگو سازی کنید.

اصلاح رفتار: تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که به طور مرتب ورزش می‌کنند و فعالیت بدنی زیادی دارند، رفتارهای بهتر و متعادل‌تری دارند. بازی کردن در محیط بیرون و تماس داشتن با طبیعت نه تنها به تخلیه انرژی کودک کمک می‌کند، بلکه استرس او را نیز کاهش می‌دهد. این موضوع برای کودکان بیش فعال از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مبارزه با بیماری‌ها: ورزش و فعالیت بدنی فشار خون را کاهش، کلسترول خوب (HDL) را افزایش و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت و سرطان را نیز کاهش می‌دهد. سپری کردن ساعاتی از روز در بیرون از خانه باعث می‌شود کودکان ویتامین D بیشتری دریافت کنند و استخوان‌های آنها تقویت شود.

با وجود همه فوایدی که برای ورزش و فعالیت بدنی کودکان ذکر شد، برخی کودکان دوست ندارند زیاد از خانه خارج شوند یا ورزشی را به طور تخصصی دنبال کنند. اما آیا این بدین معناست که چنین کودکانی نباید از فعالیت بدنی بهره‌مند شوند و به دلیل شخصیت خاصشان باید همیشه در خانه باشند؟ خیر! شما به عنوان پدر یا مادر می‌توانید نقش زیادی در تشویق فرزندتان به فعالیت داشته باشید.

همچنین می‌توانید با استفاده از راهکارهایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، به سلامت بدنی و روانی فرزندتان کمک کنید.

به دنبال فعالیت‌های متفاوت و جذاب باشید

همه کودکان دوست ندارند عضو باشگاه فوتبال، بسکتبال یا والیبال باشند. اما این بدین معنا نیست که آنها از فعالیت‌های دیگر لذت نخواهند برد. به دنبال ورزشی باشید که علاوه بر افزایش تحرک، به شادی و نشاط فرزندتان نیز کمک کند و برای او جذاب باشد. شنا، کوهنوردی و ورزش‌های رزمی نمونه‌هایی از این ورزش‌ها هستند.

توجه داشته باشید که مهمترین نکته در این رابطه علاقه‌ای است که فرزند شما به هر یک از این ورزش‌ها نشان می‌دهد. شاید شما ورزشی را برای فرزندتان مناسب بدانید اما او از آن خوشش نیاید و از آن لذت نبرد. پس باید به حرف او توجه کنید و از القای نظر خود به او بپرهیزید. همچنین زود خسته نشوید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- کودکان را به ورزش تشویق كنید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بازی کودکان، سلامتی کودکان، ورزش کردن کودکان، فعالیت بدنی کودکان، کودکان و ورزش، تحرک کودکان، سلامت روانی کودکان تعداد بازديد: 728 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز