Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 17:47

5
دی
گام به گام با رشد حركتی و اجتماعی كودك چهار‌سالگی

گام به گام  با رشد حركتی و اجتماعی كودك چهار‌سالگی

هنگامی كه با تمایلات و خواسته‌هایش مخالفت شود، به كلام گستاخانه با بزرگسالان و دعوا با همبازی‌هایش متوسل می‌شود. در رفتار و گفتارش حس شوخ طبعی را نشان می‌دهد.

دکتر مهناز صلحی؛ دكترای تخصصیآموزش بهداشت

 

 

کودکان گل های بوستان ما و آینده سازان کشورند. ملّتی در آینده موفق، سربلند، پیروز و سعادتمند خواهد بود که به نیازهای جسمی و روانی کودکان خود توجه بیش تری داشته باشد.امروزه روان شناسان اعتقاد دارند که برای رسیدن به مراحل بالاتر رشد باید پایه های اولیه رشد را جدی گرفت و اگر چنانچه اولین مراحل رشد به خوبی طی نشود، در مراحل بعدی کودک دچار اختلال خواهد شد. 

وضع بدن و حركات كلی

در حالی‌كه مانند بزرگ‌ترها فقط یك پا روی پله است، به تنهایی از پله‌ها بالا و پایین می‌رود یا می‌دود. حركات خود را از جمله چرخش در گوشه‌ها و رد كردن موانع، دویدن و یا جلو و عقب كشیدن را به خوبی كنترل می‌كند. از نردبان و درخت بالا می‌رود. می‌تواند روی نوك پا بایستد، راه برود و بدود.  با مهارت سه چرخه‌اش را می‌راند و می‌تواند پیچ‌های تند U شكل را به سادگی طی كند.

می‌تواند روی پای برتر سه تا پنج ثانیه بایستد و روی آن لی لی كند. اشیاء روی زمین را با خم كردن كمر و كشیده نگهداشتن زانوها مرتب می‌كند یا برمی‌دارد. چهارزانو می‌نشیند. در بازی‌ با توپ مهارت روزافزون نشان می‌دهد كه شامل انداختن ،گرفتن، زمین زدن پیاپی، شوت كردن و زدن توپ با چوبدستی است. 

بینایی و حركات ظریف

برج ده طبقه یا بیشتر می‌سازد و اگر بخواهد یا از او بخواهند چند پل سه طبقه می‌سازد. سه پلكان شش طبقه بعد از آموزش می‌سازد. باز كردن دست‌ها را تقلید می‌كند و انگشت شست را به نوبت روبروی هر انگشت در دست راست و چپ قرار می‌دهد.

مداد را می‌گیرد و از آن با كنترل خوب همانند بزرگسالان استفاده می‌كند. ضربدر و حروف V، H، T و O (در فارسی ا، د، ر) را رونویسی می‌كند. در هنگام نقاشی،آدمكی با سروتنه و معمولاً بازوها و انگشتان می‌كشد. در صورت درخواست یا به خودی خود خانه مشخصی را نقاشی می‌كند. قبل از اتمام تصاویر شروع به نامگذاری آنها می‌كند. تطبیق  و نامگذاری چهار رنگ اصلی را به درستی انجام می‌دهد. 

شنوایی و گفتار

گفتار از نظر دستور زبان درست و كاملاً قابل درك است. فقط تعداد كمی جایگزینی آوایی ناقص را نشان می‌دهد كه معمولاً شامل گروه‌های  r-l-w-y، P- th- f -s یا گروه صوتی k-t (برای مثال در زبان فارسی ت به جای ک) است. دائماً سؤالاتی با «چرا»؟ «چه وقت»؟ «چه طور»؟ و معانی كلمات را می‌پرسد.

به داستان‌های طولانی گوش می‌كند. خودش هم تلاش می‌كند داستان تعریف ‌كند،  بعضی اوقات واقعیات و رویا را قاطی می‌كند. طوطی‌وار تا بیست یا بیشتر می‌شمارد. شمارش اشیاء با صدای بلند و لمس مسئولانه هریک از آنها را به‌ترتیب تا چهار یا پنج شروع می‌كند. از شوخی و بازی با كلمات لذت می‌برد. چند‌ترانه كودكانه را بدرستی می‌خواند و یا تكرار می‌كند. 

رفتار اجتماعی و بازی

با قاشق و چنگال با مهارت غذا می‌خورد. دست‌هایش را می‌شوید و خشك می‌كند.  دندان‌هایش را مسواك می‌كند. به جز بند كفش، شال و دكمه‌های پشت، در بقیه موارد می‌تواند لباسش را در بیاورد و بپوشد. رفتار عمومی مستقل‌تری دارد و سخت خودرأی است.

هنگامی كه با تمایلات و خواسته‌هایش مخالفت شود، به كلام گستاخانه با بزرگسالان و دعوا با همبازی‌هایش متوسل می‌شود. در رفتار و گفتارش حس شوخ طبعی را نشان می‌دهد. بازی‌های نمایشی تخیلی و خودآرایی خیلی مورد علاقه اش است.

انجام بازی‌های زمینی بسیار پیچیده شده ولی از نظر ظاهر کمتر مرتب است. بیرون از خانه با هر وسیله در دسترس، ساختمان سازی می‌كند. به همراهی دیگر كودكان نیازمند است و همانند رفتارش با بزرگسالان با آنها متناوباً همكاری و درگیری دارد ولی نیاز به گفتگو با آنها را بیش از كتك كاری درك می‌كند و رعایت نوبت را همانند شراكت درك می‌كند. به خواهر یا برادر كوچكترش توجه می‌كند و برای همبازی‌هایش در پریشانی‌ها احساس همدردی می‌كند.زمان گذشته، حال، آینده را درك می‌كند. 

 

برچسب ها: حرکات کودک چهار ساله، بینایی کودک چهار ساله، گفتار کودک چهار ساله، شنوایی کودک چهار ساله، رفتار اجتماعی کودک چهار ساله تعداد بازديد: 787 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز