Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - 23:02

21
تیر
گام به گام با رشد حركتی و اجتماعی كودك (1)

گام به گام با رشد حركتی و اجتماعی كودك (1)

با مهارت با قاشق غذا می‌خورد و ممكن است از چنگال استفاده كند. هنگام دستشویی رفتن شلوارش را پایین می‌كشد، ولی به ندرت می‌تواند آن را بالا بكشد.

دکتر مهنازصلحی؛ دكترای تخصصی آموزش بهداشت

 

 

بهترین روابطی است که بین دو انسان برقرار می‌شود و این روابط می‌تواند برای سالهای بعد، آموزنده باشد و یا الگویی برای شخصیت بعدی کودک و رابطه او با سایرین باشد. تقریبا همه مادران سعی دارند که رابطه آنان با فرزندانشان تا حد امکان مطلوب باشد.

در این رابطه فقط مادر دخالت ندارد، بلکه کودک نیز در این امر سهیم است. بنابراین لازم است بعضی از خصوصیات اخلاقی کودک را در سنین مختلف مورد مطالعه قرار دهیم. و هر چه قدر مادر در این خصوصیات آگاهی کاملتری داشته باشد، بهتر می‌تواند با او کنار بیاید، اگر بداند که با وجود همه کوششهای او، باز هم همه چیز آرام و بی دردسر نخواهد بود، در این صورت با مشکلات ، رابطه صحیحی برقرار خواهد ساخت .

وضع بدن و حركات درشت

تمام مهارت‌های حركتی به سرعت پیشرفت می‌كند با اطمینان از پله‌ها بالا می‌رود و با گرفتن نرده‌ها جفت پا روی یك پله پایین می‌آید. به خوبی می‌دود و به راحتی از وسایل بازی مهد كودك بالا می‌رود. با مهارت اسباب ‌بازی‌های بزرگ را جلو و عقب می‌راند ولی ممكن است برای هدایت آنها در نزدیكی موانع، مشكل داشته باشد.

می‌تواند جفت پا از یك پله كوتاه بپرد. اگر به او نشان دهند می‌تواند روی نوك انگشتان پا بایستد. توپ را با دست از سطح بدن مستقیم پرتاب می‌كند ولی به توپ‌های بزرگ به آرامی و کج ضربه می‌زند.

بینایی و حركات ظریف

با استفاده از دست برتر برجی با بیش از هفت مكعب می‌سازد. جزئیات دقیق در كتاب‌های مصور را می‌شناسد. مداد را با دست برتر با كمك سه انگشت (بهتر از قبل) می‌گیرد. خط افقی، دایره و معمولاً اشكالی شبیه T و V را تقلید می‌كند. خودش را در تصاویری كه یكبار دیده تشخیص می‌دهد.

شنوایی و گفتار

دویست لغت قابل شناسایی و یا بیشتر را به كار می‌گیرد، ولی نارسایی متعددی در تولید آوا و ساختار جمله نشان می‌دهد.اسم كامل خود را می‌داند. هنگام بازی با خود رسا و قابل فهم راجع به وقایع اطراف خود صحبت می‌كند. به پژواك گویی ادامه می‌دهد. دائماً سؤالاتی می‌پرسد كه با «چه» و یا «كی (چه کسی)» شروع می‌شود.

ضمایر «من»، «مرا»، «تو» را درست استفاده می‌كند. وقوع لكنت در هنگام اشتیاق عادی است. تعدادی از اشعار كودكانه را می‌خواند. از داستان‌های ساده و آشنایی كه از روی كتاب مصور برایش خوانده می‌شود، لذت می‌برد. با عروسك‌های كوچك به طور معناداری بازی می‌كند و به بازی خود، گفتاری هوشیارانه و مداوم را می‌افزاید.

رفتار اجتماعی و بازی

با مهارت با قاشق غذا می‌خورد و ممكن است از چنگال استفاده كند. هنگام دستشویی رفتن شلوارش را پایین می‌كشد، ولی به ندرت می‌تواند آن را بالا بكشد. ممكن است شب اداری نداشته باشد ولی این مسئله كاملاً متغیر است. بی‌اندازه فعال، بی‌قرار و در برابر موانع مقاوم است.

درك كمی از خطرات موجود و به تعویق انداختن خواسته‌های زود گذرش دارد و توقع دارد خواسته‌هایش زود برآورده شود. هنگامی كه به مانعی برمی‌خورد، عصبانی می‌شود و به راحتی منصرف نمی‌شود. هنوز هم از نظر عاطفی خیلی وابسته به بزرگترهاست.

نقش طولانی‌تری را بازی می‌كند مانند خواباندن عروسك‌ها، شستن لباس، راندن اتومبیل، ولی مكرراً به بزرگتر مورد علاقه‌اش استناد می‌كندو تمایل دارد با او این بازی‌ها را بكند. به بازی كودكان دیگر، با علاقه نگاه می‌كند، گاهی به مدت چند دقیقه با آنها همبازی می‌شود ولی هنوز درك كمی از مشاركت در اسباب‌بازی‌ها و جلب توجه بزرگ‌ترها دارد.

 وضع بدن و حركات كلی

به تنهایی با استفاده از پاهایش به طور متناوب از پله‌ها بالا می‌رود، با دو پا (جفت پا) روی یك پله پایین می‌آید و می‌تواند اسباب بازی بزرگ را حمل كند. معمولاً از پله آخر جفت پا می‌پرد.  از وسایل مهد كودك با چالاكی بالا می‌رود. می‌تواند در حالی كه می‌دود و اسباب بازی‌های بزرگ را عقب و جلو می‌كشد، در هنگام روبرو شدن با موانع و گوشه‌ها، بچرخد.

در ضمن كشیدن اسباب‌بازی‌های بزرگ با اطمینان به جلو، عقب و اطراف راه می‌رود. به وضوح اندازه و حركات بدن خود را در رابطه با اشیاء و فضای اطراف، تشخیص می‌دهد. با پدال زدن سه چرخه‌اش را می‌راند و می‌تواند آن را در اطراف گوشه‌ها هدایت كند.

می‌تواند روی نوك انگشتان پا بایستد و راه برود. اگر به او نشان دهند می‌تواند برای یك لحظه روی یكی از پاها (پای برتر) بایستد. می‌تواند چهار زانو بنشیند. می‌تواند توپ را به طرف مقابل پرتاب كند و توپ بزرگی را با دست‌هایش بگیرد. با پا به توپ محكم ضربه می‌زند و آن را شوت می‌كند.

 بینایی و حركات ظریف

حدود 3/5 سالگی با كمك دو دست برج نه یا ده مكعبی می‌سازد. با استفاده از مدل، یك یا تعداد بیشتری پل‌های سه مكعبی می‌سازد. مهره‌های چوبی را در بند كفش به نخ می‌كشد. با تقلید کردن می‌تواند دستش را مشت كند و انگشت شستش را به راست و چپ تكان دهد.

مداد را از نزدیك نوك با دست برتر، بین دو انگشت بزرگ و اشاره و شست می‌گیرد و با كنترل خوبی از آن استفاده می‌كند.  کشیدن دایره و حروف ,H V وT را رونویسی می‌كند (برای مثال در فارسی : ا-  ر - د). شکل ضربدر را تقلید می‌کند. آدمی با سر و معمولاً نشانه‌ای از یك یا دو بخش دیگر بدن نقاشی می‌كند...

 

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- گام به گام با رشد حركتی و اجتماعی كودك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شنوایی کودکان، رابطه کودک با مادر، خصوصیات اخلاقی کودک، مهارت‌های حركتی کودک، وضع بدن کودکان، بینایی در کودکان، حرکات ظریف کودکان تعداد بازديد: 652 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز