Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04:54

3
دی
رفتارهای نوزاد در دو و نيم سالگی گام به گام با رشد كودك

رفتارهای نوزاد در دو و نيم سالگی گام به گام با رشد كودك

یكی از مهم‌ترین مسائلی كه والدین باید به آنها اهمیت دهند سلامت نوزاد و كودك است. كودكان، سرمایه‌های ارزشمندی هستند كه رشد و توسعه جامعه در گرو سلامت و توانمندی جسمی و روحی آنان است.

دكتر مهناز صلحی؛ دكترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت

 

 

یكی از مهم‌ترین مسائلی كه والدین باید به آنها اهمیت دهند سلامت نوزاد و كودك است. كودكان، سرمایه‌های ارزشمندی هستند كه رشد و توسعه جامعه در گرو سلامت و توانمندی جسمی و روحی آنان است. به معنای دیگر، توجه به سلامتی كودكان در واقع سرمایه‌گذاری برای آینده روشن جوامع بشری محسوب می‌شود چرا كه كودك امروز در واقع سرمایه اصلی برای توسعه جامعه فرداست. 

وضع بدن و حركات درشت

- تمام مهارت‌های حركتی به سرعت پیشرفت می‌كند با اطمینان از پله‌ها بالا می‌رود و با گرفتن نرده‌ها جفت پا روی یك پله پایین می‌آید. به خوبی می‌دود و به راحتی از وسایل بازی مهد كودك بالا می‌رود. 

- با مهارت اسباب ‌بازی‌های بزرگ را جلو و عقب می‌راند ولی ممكن است برای هدایت آنها در نزدیكی موانع، مشكل داشته باشد. 

- می‌تواند جفت پا از یك پله كوتاه بپرد. اگر به او نشان دهند می‌تواند روی نوك انگشتان پا بایستد. 

- توپ را با دست از سطح بدن مستقیم پرتاب می‌كند ولی به توپ‌های بزرگ به آرامی و کج ضربه می‌زند.  

بینایی و حركات ظریف

با استفاده از دست برتر برجی با بیش از هفت مكعب می‌سازد. جزئیات دقیق در كتاب‌های مصور را می‌شناسد. مداد را با دست برتر با كمك سه انگشت (بهتر از قبل) می‌گیرد. خط افقی، دایره و معمولاً اشكالی شبیه T و V را تقلید می‌كند. خودش را در تصاویری كه یكبار دیده تشخیص می‌دهد. 

شنوایی و گفتار

دویست لغت قابل شناسایی و یا بیشتر را به كار می‌گیرد، ولی نارسایی متعددی در تولید آوا و ساختار جمله نشان می‌دهد.اسم كامل خود را می‌داند. هنگام بازی با خود رسا و قابل فهم راجع به وقایع اطراف خود صحبت می‌كند. به پژواك گویی ادامه می‌دهد. دائماً سؤالاتی می‌پرسد كه با «چه» و یا «كی (چه کسی)» شروع می‌شود.

ضمایر «من»، «مرا»، «تو» را درست استفاده می‌كند. وقوع لكنت در هنگام اشتیاق عادی است. تعدادی از اشعار كودكانه را می‌خواند. از داستان‌های ساده و آشنایی كه از روی كتاب مصور برایش خوانده می‌شود، لذت می‌برد.
با عروسك‌های كوچك به طور معناداری بازی می‌كند و به بازی خود، گفتاری هوشیارانه و مداوم را می‌افزاید. 

رفتار اجتماعی و بازی

با مهارت با قاشق غذا می‌خورد و ممكن است از چنگال استفاده كند. هنگام دستشویی رفتن شلوارش را پایین می‌كشد، ولی به ندرت می‌تواند آن را بالا بكشد. ممكن است شب ادراری نداشته باشد ولی این مسئله كاملاً متغیر است. بی‌اندازه فعال، بی‌قرار و در برابر موانع مقاوم است.

درك كمی از خطرات موجود و به تعویق انداختن خواسته‌های زود گذرش دارد و توقع دارد خواسته‌هایش زود برآورده شود. هنگامی كه به مانعی برمی‌خورد، عصبانی می‌شود و به راحتی منصرف نمی‌شود. هنوز هم از نظر عاطفی خیلی وابسته به بزرگ‌ترهاست.

نقش طولانی‌تری را بازی می‌كند مانند خواباندن عروسك‌ها، شستن لباس، راندن اتومبیل، ولی مكرراً به بزرگ‌تر مورد علاقه‌اش استناد می‌كندو تمایل دارد با او این بازی‌ها را بكند. به بازی كودكان دیگر، با علاقه نگاه می‌كند، گاهی به مدت چند دقیقه با آنها همبازی می‌شود ولی هنوز درك كمی از مشاركت در اسباب‌بازی‌ها و جلب توجه بزرگ‌ترها دارد. 

 

برچسب ها: نوزاد، بینایی و حرکات نوزاد، شنوایی و گفتار نوزاد، رفتارهای اجتماعی و بازی نوزاد، سلامت نوزاد تعداد بازديد: 786 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز