Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 18:46

6
دی
راهنمای خريد اسباب بازی كودكان نوپا

راهنمای خريد اسباب بازی كودكان نوپا

برای كودك قوانین بازی وضع كنید؛ مثلا اینكه نمی‌تواند اسباب‌بازی را با خود به داخل حمام ببرد (به‌عنوان مثال اسباب‌بازی‌های باتری‌دار) و یا استفاده غیر مناسب از اسباب‌بازی (مثلا استفاده از ماشین الكترونیكی به‌عنوان چوب بیس بال).

فریال عسگری؛ دانشجوی پزشكی، كارشناس صنایع غذایی

 

 

اطمینان از اینكه كودك نوپا با اسباب‌بازی بی‌خطر و مناسب سنش بازی كند، برای هر پدر و مادری یك چالش است. با وجود رنگ‌های سربی به كار رفته در اسباب‌بازی‌ها هیچ پدر و مادری نمی‌تواند آسوده خاطر باشد. برای اطمینان از اینكه كودك شما با ایمن‌ترین اسباب‌بازی ممكن بازی كند، مراحل زیر را دنبال كنید:

دستورات 

قبل از رفتن به اسباب‌بازی فروشی، به سن و علایق كودك خود توجه كنید. این موضوع دقیقاً مشخص می‌كند كه باید چه نوع اسباب‌بازی بخرید. در سال‌های اول، اسباب‌بازی‌ها به دلیل نیازهای در حال تغییر كودكان عمر كوتاه‌تری دارند. آنچه كه كودك در یك‌سالگی دوست دارد، ممكن است در دو سالگی از آن خسته شود. آیا كودك سه ساله شما با قطعات خانه‌سازی به خوبی بازی می‌كند و می‌تواند به خوبی بیشتر چیزها را بسازد؟ پس از آن كودك‌تان به اسباب‌بازی‌هایی بسیار سخت‌تر از كودكی كه دوست دارد نقاشی بكشید یا نقاشی را رنگ كنید، نیاز خواهد داشت.

قوانین بازی

برای كودك قوانین بازی وضع كنید؛ مثلا اینكه نمی‌تواند اسباب‌بازی را با خود به داخل حمام ببرد (به‌عنوان مثال اسباب‌بازی‌های باتری‌دار) و یا استفاده غیر مناسب از اسباب‌بازی (مثلا استفاده از ماشین الكترونیكی به‌عنوان چوب بیس بال). اسباب‌بازی‌ها را به صورت دوره‌ای بازرسی كنید. این چیزی است كه بسیاری از والدین آن ‌را فراموش می‌كنند. یك بررسی هفتگی یا ماهانه اسباب‌بازی كودك می‌تواند هر گونه خرابی و گم شدن قطعات را مشخص كند و به شما بفهماند كه آیا زمان كنار گذاشتن یا دورانداختن آن اسباب‌بازی فرا رسیده است یا خیر.

برچسب اسباب‌بازی‌ها را به دقت بخوانید

معمولاً روی این برچسب‌ها نوشته شده كه اسباب‌بازی برای چه سنی مناسب است و آنها در حكم راهنما هستند. به‌علاوه، ممكن است كودك شما به دلیل تجربه‌ای كه در گذشته كسب كرده توانایی قابل ملاحظه‌ای در بازی كردن صحیح با یك اسباب‌بازی از خود نشان دهد و شما سطح سنی مناسب برای آن اسباب‌بازی را نادیده بگیرید.

تمامی دستورات را به دقت بخوانید و برای اطمینان از اینكه هنگام استفاده، اسباب‌بازی را به درستی سر هم كرده‌اید، آن‌ را مجدداً بازرسی كنید. این دستورات معمولاً چگونگی بازی با اسباب‌بازی را توضیح می‌دهند و شما با خیال راحت می‌توانید كودك خود را با آن تنها بگذارید. هنگامی كه كودك با یك اسباب‌بازی جدید بازی می‌كند، او را زیر نظر داشته باشید. مراقب قطعاتی كه به آسانی می‌تواند آنها را جدا كند و در دهان خود بگذارد و یا قطعاتی كه اگر جدی‌تر با آنها بازی شود، می‌شكنند، باشید.

توصیه‌ها و احتیاط

بهترین كار، تهیه اسباب‌بازی‌هایی است كه كودك را خلاق و فعال می‌كنند و فقط مخصوص بازی كردن هستند. پیدا كردن اسباب‌بازی‌هایی با این قابلیت‌ها یك نكته كلیدی است. اگر هر گونه نگرانی در مورد امنیت و یا راه صحیح بازی با اسباب‌بازی‌ها وجود دارد، با خواهر و برادرها، پدر بزرگ‌ و مادر بزرگ و یا پرستار كودك در میان بگذارید. به خاطر داشته باشید هر اسباب‌بازی به نوبه خودش بی‌نظیر است و بهترین اسباب‌بازی وجود ندارد. پیدا كردن اسباب‌بازی كه دقیقاً با كودك مناسبت داشته باشد، یك‌كار مشكل و اشتباه است. كودكی یك اسباب‌بازی را دوست دارد؛

اما ممكن است كودك دیگر هرگز با آن اسباب‌بازی بازی نكند. احتمال خفگی یا افتادن و جراحت و حتی مرگ با اسباب‌بازی در كودكان چهار ساله و كوچك‌تر وجود دارد. برای كودكان كوچك‌تر از سه سال، بهتر است اسباب‌بازی‌ها قطعات قابل تعویض كمتری داشته باشند؛ زیرا در این گروه سنی بالاترین میزان خطر خفه شدن وجود دارد. همین‌طور این گروه سنی تقریباً هر چیزی به خصوص اسباب‌بازی را در دهان خود می‌گذارند. به خاطر داشته باشید بیشتر اسباب‌بازی‌ها ایمن هستند و مواد بازیافتی ندارند. تنها تعداد محدودی از آنها هر ساله بازیافت می‌گردند. مراقب اسباب‌بازی‌هایی كه به‌عنوان هدیه به كودك داده می‌شوند، باشید.

اگر اسباب‌بازی وجود دارد كه كودك شما مدت‌هاست با آن بازی نمی‌كند، اطمینان حاصل كنید كه این موضوع به دلیل كاهش علاقه كودك به اسباب‌بازی باشد و نه به دلیل مشكلات ایمنی. اگر نمی‌خواهید به كودك‌تان اجازه دهید با اسباب‌بازی خاصی بازی كند، آن را دور بیندازید.

 

برچسب ها: اسباب بازی، خرید اسباب بازی، اسباب بازی کودک نوپا، کودک نو پا، اسباب بازی مناسب تعداد بازديد: 878 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز