Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 07:01

29
اسفند
جعبه ای برای نجات جان کودک

جعبه ای برای نجات جان کودک

فضای کیف باید به حدی باشد که تمام اقلام مورد نیاز کمک‌های اولیه به راحتی در آن جا بگیرد. می‌توانید از نوع باریک آن خریداری کنید که جای کمی از چمدان یا کوله پشتی‌تان را اشغال کند.

نادیا زکالوند

 

فکر مسافرت رفتن با کودکان نوپا یا شیرخواران، گاهی اوقات والدین را نگران می‌کند.

اینکه سفر چگونه پیش خواهد رفت و چه کنند تا برای کوچولوهای نازنین‌شان، اتفاقی نیفتد.

برای سفر باید تمام وسایل ضروری کودکتان را همراه خود داشته باشید که یکی از این وسایل، جعبه کمک‌های اولیه است.

فرقی نمی‌کند به کجا سفر می‌کنید. داشتن جعبه کمک‌های اولیه بسیار حیاتی است و گاهی می‌تواند یک زندگی را نجات دهد.

این وسایل نه تنها برای کودکتان مفید است، بلکه برای دیگر اعضاء خانواده کارآیی خواهند داشت. می‌توانید جعبه کمک‌های اولیه را آماده خریداری کرده و یا اقلام آن را خودتان تهیه کنید.

در ادامه روش آماده سازی جعبه کمک‌های اولیه مناسب، توضیح داده شده است.

کیف کمک‌های اولیه

ابتدا کیف کمک‌های اولیه مسافرتی تهیه کنید. این کیف باید سبک وزن و ضدآب باشد.

فضای کیف باید به حدی باشد که تمام اقلام مورد نیاز کمک‌های اولیه به راحتی در آن جا بگیرد. می‌توانید از نوع باریک آن خریداری کنید که جای کمی از چمدان یا کوله پشتی‌تان را اشغال کند.

تجهیزات داخل کیف

باند در انواع مختلف: باند استریل چندکاره و بزرگ. باندهای بزرگ برای بستن زخم روی زانوان مناسب هستند.

باند مایع: برای زخم‌های جزئی روی پوست عالی است. اما به دلیل اینکه با کمی سوزش همراه است، برای کودکان بزرگتر استفاده شود.

ضدعفونی کننده: محلول‌های ضدعفونی کننده در مسافرت بسیار کارآمد هستند و به سرعت زخم‌های سطحی را ضدعفونی می‌کنند.

به ویژه زمانی که آب و صابون در دسترس ندارید. البته مراقب باشید از ضدعفونی کننده الکل دار استفاده نکنید که موجب سوزش دردناکی می‌شود. در ضمن این محلول‌ها برای زخم‌های باز مناسب نیستند.

 

ضدعفونی کننده‌های الکل دار برای دست و یا دستمال‌های مرطوب: با این ضدعفونی کننده‌ها پیش از بستن و پانسمان زخم و جراحتی، دست‌هایتان را ضدعفونی کنید.

پماد آنتی بیوتیک: این پمادها- مانند جنتامایسین و تتراسایکلین- برای ساییدگی‌های جزئی روی پوست، که معمولاً روی زانو و آرنج‌ها پیش می‌آید، مناسب هستند و از احتمال عفونت پیشگیری می‌کنند.

گاز یا تنزیب استریل در ابعاد مختلف: گاز پانسمان وقتی با جراحتی مواجه می‌شوید که نسبتاً دارای خونریزی است، بسیار مناسب است.

نوار یا چسب باند کشی: وقتی مچ پا یا دست دچار پیچ‌خوردگی می‌شود، این باند را در اطراف مفصل ببندید.

قیچی و موچین: این وسایل برای برش گاز و یا باندهای مختلف ضروری است.

آنتی‌هیستامین: داروی آنتی‌هیستامین برای زمانی مناسب است که کودک به نوعی غذا، نیش حشرات و تحریک کننده‌های دیگر، واکنش حساسیتی نشان می‌دهد.

نوعی آنتی‌هیستامین مانند دیفن هیدرامین در موارد حساسیت غذایی بسیار مفید خواهد بود.

البته برای استفاده از این دارو، پیش از سفر باید از پزشک اطفال روش استفاده از آن را بپرسید و مطابق با توصیه او، به کودک‌تان دارو بدهید.

قاشق اندازه‌گیری: هنگام دارو دادن به نوزاد و یا کودک نوپایتان، اندازه گیری مقدار آن بسیار ضروری است.

بهتر است قاشق اندازه‌گیری در جعبه کمک‌های اولیه، داشته باشید تا در مواقع لزوم بتوانید مقدار صحیح دارو را به کودک بدهید. قاشق‌های اندازه گیری در اندازه‌های مختلف وجود دارد.

مسکن و تب برها: احتمال تب کردن کودکان در مسافرت بسیار زیاد است و همراه داشتن داروهای مسکن و تب برها ضروری است.

بهتر است همراه خود استامینوفن و یا ایبوپروفن داشته باشید. معمولاً پزشکان اطفال، زمانی که تب به راحتی برطرف نمی‌شود، از این داروها استفاده می‌کنند.

با استفاده از راهنمای مصرف دارو، مقدار مناسبی دارو به کودک بدهید. درضمن همیشه داروی مناسب کودک- از نظر غلظت و مقدار آن - در جعبه کمک‌های اولیه همراه خود داشته باشید.

دماسنج: برای اندازه گیری درجه حرارت بدن کودک، لازم است. از طرفی کودکان نوپا هنوز تمام واکسن‌هایشان را دریافت نکرده‌اند. به همین دلیل باید تب‌های آنها را بسیار جدی بگیرید.

گاهی اوقات وقتی به صورت تلفنی از پزشک اطفال کمک می‌خواهید، او می‌خواهد دمای حرارت بدن کودک‌تان را بداند تا توصیه مناسبی ارائه دهد.

بنابراین وجود دماسنج لازم است. دماسنج‌های دیجیتال، راحت‌تر و دقیق‌تر از دماسنج‌های جیوه‌ای هستند، درضمن خواندن آنها راحت‌تر هم است.

شستشودهنده چشم: گاهی اوقات آشغال و یا خاک وارد چشم کودک می‌شود. می‌توانید با استفاده از فنجان و مایع شستشودهنده، چشم کودکان را تمیز کنید.

البته ممکن است چشم کودک در اینگونه مواقع پر از اشک شود و یا درد داشته باشد. نگران نباشید، نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. مشکل برطرف خواهد شد.

دستمال کاغذی: دستمال کاغذی، وسیله‌ای است که مدام به آن نیاز پیدا می‌کنید، به ویژه اگر کودکتان دچار واکنش‌های آلرژی باشد، شما دائم مجبور هستید اشک و یا آب بینی او را تمیز کنید.

ژل دندان شیرخواران: شیرخواران در حال دندان درآوردن، خارش و درد زیادی تجربه می‌کنند. اما استفاده از ژل دندانی می‌تواند، آن‌ها را آرام کند. بنابراین از این نوع ژل در دسترس داشته باشید.

داروهای ضدقولنج و بادشکن کودک: گاهی اوقات شیرخواران دچار نفخ و قولنج کودکی هستند که این وضعیت در مسافرت، شدید نیز می‌شود.

بهتر است همراه خود با نظر پزشک، داروی ضدقولنج و بادشکن مناسب داشته باشید.

البته یک سری داروهای گیاهی مانند زیره، بابونه، بادرنجبویه، اسطوخودوس، پونه و نعناع، وجود دارد که دمنوش‌های آن‌ها کار داروهای شیمیایی ضدقولنج و بادشکن را انجام می‌دهند.

پودر الکترولیت: کودکان معمولاً به اسهال و استفراغ مستعد هستند. بنابراین هنگام بیماری، تا رساندن آنها به مراکز بهداشتی، می‌توانید برای جلوگیری از کاهش آب بدن آنها، از این پودر استفاده کنید.

بدین ترتیب کمبود آب بدن‌شان جبران شده و دچار کم‌آبی نمی‌شوند. پودر الکترولیت ترکیبی از سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است.

سایر تجهیزات: از دیگر تجهیزات مورد نیاز جعبه کمک‌های اولیه می‌توان به دستکش لاتکس، پنبه، چسب زخم، نوار چسب پزشکی، پودر تالک (برای نوزاد یا هنگام استفاده از دستکش)، دستکش استرلیزه، پماد ایکتیول (برای باز کردن دمل و کورک)، کیسه آب گرم و یا کمپرس آب سرد اشاره کرد.

با داشتن تجهیزات کمک‌های اولیه می‌توانید با خیالی راحت‌تر شیرخوار و یا کودکان بزرگ‌تر خود را به مسافرت ببرید.

 

برچسب ها: مراقبت از کودک، سلامت کودک، جعبه کمک های اولیه، سلامت کودک در نوروز، کودک و عید نوروز، مسافرت با کودک، مراقبت از کودک در نوروز، کیف کمک های اولیه تعداد بازديد: 755 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز