Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 18:27

8
شهریور
آنچه باید در مورد وبا بدانید

آنچه باید در مورد وبا بدانید

حتما این روزها در مورد شیوع وبا در کشور شنیده‌اید و امروز که این مقاله در حال نگارش است، حدودا 30 مورد در کشور شناسایی شده است.

د‌‌‌کتر سارا طالبی پور نیکو -متخصص اطفال و نوزاد‌‌‌ان

اینستاگرام: Dr.talebipoor

 

تحریریه زندگی آنلاین : حتما این روزها در مورد شیوع وبا در کشور شنیده‌اید و امروز که این مقاله در حال نگارش است، حدودا 30 مورد در کشور شناسایی شده است.

با توجه به اهمیت موضوع، بر آن شدیم تا در این مورد نکاتی را ذکر کنیم تا بتوانید از وقوع بیماری جلوگیری کرده و در صورت وقوع هر چه سریع‌تر آن را شناسایی نموده و جهت درمان آن اقدام کنید. وبا یا التور یک بیماری اسهالی حاد می‌باشد که عامل این بیماری باکتری ویبریو کلره است و بیشتر در مناطق گرم و مرطوب و در تمام ماه‌های سال دیده می‌شود، گرچه شیوع آن درماه‌های بین اردیبهشت تا آبان بیشتر است.

 بیشتربخوانید:

خطرات وبا برای کودکان را جدی بگیرید

 

 

 

علائم بالینی بیماری وبا چیست؟

دفعات اسهال اغلب بسیار زیاد و غیر قابل شمارش و گاها جهنده است و با توجه به اینکه حجم اسهال زیاد است، مایع زیادی از بدن دفع شده و خیلی زود علائم کم‌آبی، مثل کاهش حجم ادرار، عطش و تشنگی شدید به آب ظاهر می‌شود و در اثر اختلالات الکترولیتی ایجاد شده، اسپاسم‌های عضلانی ساق پانیز خواهیم داشت. از دیگر علائم این بیماری استفر اغ‌های بدون حالت تهوع می‌باشد. بیمار اغلب تب ندارد. اسهال‌های این بیماری آبکی و شبیه آب برنج می‌باشد و فاقد خون و از اولین علائمی که مریض ممکن است به آن اشاره کند، احساس غل‌غل در شکم است. با اینکه 90 درصد موارد ممکن است به صورت بدون علامت یا خفیف باشد، ولی در سایر موارد به دلیل از دست دادن سریع مایعات بدن و اختلالات الکترولیتی بیمار بسیار سریع و در عرض چند ساعت وارد شوک شده و گاها اگر به داد بیمار نرسیم، بین 18 ساعت تا چند روز بیمار از بین می‌رود.

 

راه‌های انتقال بیماری چگونه است؟

بیماری می‌تواند به صورت مستقیم از طریق دست آلوده و یا تماس با مواد دفعی یا استفراغ‌های بیمار آلوده ایجاد شود و یا به صورت غیر مستقیم از طریق مصرف آب آلوده به مدفوع و یا حمام کردن یا شستشوی ظروف در آب آلوده و شستشوی سبزیجات و میوه‌جات با آب آلوده و یا یخ‌هایی که با آب‌های ناسالم تهیه شده‌اند و یا شستن سر شیشه کودکان با آب آلوده و یا تغذیه با بطری آلوده می‌تواند بیماری را منتقل کند. غذاهایی از قبیل تخم‌مرغ یا برنج پخته و یا شیری که خارج از یخچال نگهداری می‌شوند و گاها غذاهای دریایی خوب پخته نشده، مثل ماهی نیز می‌توانند عامل انتقال این بیماری باشند.

 بیشتربخوانید:

پیشگیری از وبا با رعایت نکات بهداشتی

 

 

 

 

  آیا بیماری وبا درمان دارد؟

درمان اصلی و اساسی وبا حفظ مایعات بدن است که از طریق سرم‌های خوراکی یا تزریقی قابل انجام است، چون در اثر ترشح سم در روده‌ها اسهال ایجاد می‌کند، لذا آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان وبا جایگاهی ندارند. در مورد سرم خوراکی‌های پودری یک ساشه را در 4 لیوان آب جوشانده شده حل کنید و آن را در یخچال بگذارید و سپس به ازای هر بار دفع مدفوع اسهالی 50 تا 70 سی‌سی از محلول را بنوشید. حواس‌تان باشد بعد 24 ساعت باقیمانده محلول را دور بریزید و محلول جدید درست کنید. ضمنا در حال حاضر به منظور سهولت خوردن سرم خوراکی‌ها برای اطفال فرم‌های طعم‌دار گوناگونی موجود است.

 

  راه‌هــای پیشگیری از بیماری وبـا یا سایر بیـماری‌هـــای اسهالی چیست؟

 از آب آشامیدنی سالم استفاده شود.

 در مناطقی که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله‌کشی وجود ندارد و از آب چاه، تانکرها، آب چشمه‌ها و ... استفاده می‌گردد (مثل مواقع حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله، سیل، جنگ و ...)، حتما قبل از مصرف، آب جوشانده و یا کلرزنی شود (استفاده از محلول کلر).

 از سبزیجات و میوه‌جات شسته شده و ضدعفونی شده استفاده گردد.

 قبل از تهیه غذا و توزیع غذا، قبل ازخوردن غذا، قبل از دادن شیر یا غذا به کودک حتما دست‌ها با آب و صابون شسته شود.

 بیشتربخوانید:

وبا از چه راه‌هایی منتقل می‌شود؟

 

 

 

 باید دست‌ها در موارد زیر با آب و صابون به طور کامل شسته شود:

 بعد از اجابت مزاج

 بعد از شستن و تمیز کردن کودک

 بعد از دست زدن به مواد غذایی خام نظیر سبزیجات، گوشت، ماهی و مرغ

 از مصرف غذاهای آماده و غیر بهداشتی مثل آب‌میوه، معجون، بستنی، ساندویچ و شیرموز خودداری گردد.

 از دســــت‌فـــــــروش‌ها (آب‌زرشک‌فروشی‌ها، گردوفروشی‌ها، بلال‌فروشی‌ها و ...) خرید نکنید.

 در آب رودخانه و جوی‌ها یا استخرهای آلوده شنا نکنید.

 دور نگهداشتن مواد غذایی از دسترس مگس و آلودگی‌های دیگر.

 عدم استفاده از یخ‌های غیر بهداشتی و تهیه شده در بیرون.

 جوشاندن آب به مدت یک دقیقه باعث از بین رفتن میکروب می‌شود.

 

  علائم کم‌آبی در کودکان چه مواردی است؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد:

 گودی زیر چشم‌ها

 عطش شدید به آب

 کاهش شدید یا قطع ادرار

 بی‌حالی یا بی‌قراری شدید

 فرو رفته شدن ملاج قدامی در شیر خوارانی که ملاج باز دارند.

 وقتی که پوست کودک را می‌کشیم، مدت زمانی طول می‌کشد تا پوست به حالت طبیعی برگردد.

 

 

برچسب ها: اسهال، حالت تهوع، بیماری ویروسی، آب آلوده، اسپاسم عضلانی، وبا، د‌‌‌کتر سارا طالبی پور نیکو، علائم وبا تعداد بازديد: 181 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز