Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 15:55

18
مرداد
مراحل رشد گفتاری كودك (2)

مراحل رشد گفتاری كودك (2)

بخش دوم- پسر شما 2 ساله است و هنوز نمی‌تواند صحبت كند و فقط چند كلمه درهم و برهم ادا می‌كند و در مقایسه با همسالانش بسیار كمتر حرف می‌زند.

 

این موضوع را جدی بگیرید:  نمی‌تواند كلمات و یا عبارات را بیان كند و فقط صداهای كم و ضعیف را تقلید می‌كند.

 او باید توانایی گفتن و بیان جملات ساده را داشته باشد و نباید برای بیان یك جمله ساده، یك كلمه را چندین و چند بار تكرار كند.  كودكانی كه صدای گوشخراش و تودماغی دارند و نسبت به سن خود توانایی گفتار محاسب را ندارند، حتماً باید زیر نظر پزشك قرار بگیرند، گفتار كودك در سن 4 سالگی باید آنقدر پیشرفت كرده باشد كه حتی كسانی كه كودك را نمی‌شناسند به راحتی بتوانند متوجه منظور كودك بشوند و صحبت كودك قابل فهم باشد.

 تفاوت میان گفتار و زبان

اغلب گفتار و زبان با یكدیگر اشتباه گرفته می‌شود، هر چند تمایز بزرگی میان این دو وجود دارد:  گفتار، بیان كلامی زبان است و شامل بیان صداها و كلمات می‌شود. زبان بسیار گسترده‌تر است به معنای كل سیستم بیان و دریافت اطلاعات معنی‌دار می‌باشد و از طریق ارتباطات و كلامی و غیر شفاهی و نوشتاری فهم و درك می‌شود.

اگر چه مشكلات در گفتار و زبان متفاوت است ولی اغلب با هم همپوشانی دارند. كودكی كه با زبان مشكل دارد، قادر به تلفظ كلمات است ولی قادر به كنار هم قرار دادن دو كلمه نمی‌باشد ولی كودكی كه با گفتار مشكل دارد، درك و فهم برایش مشكل است ولی می‌تواند كلمات را بیان كند و حتی جمله بسازد.

علل تأخیر در گفتار و زبان كودك

خیلی دلایل می‌توانند موجب تأخیر در رشد گفتار و زبان كودك بشود. تأخیر در گفتار كودك می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. اگر پزشك تشخیص دهد كه كودك مشكل دارد برای او جلسات درمانی، مشخص می‌كند و به شما نیز آموزش می‌دهد كه برای بهبود مهارت‌های گفتاری و زبانی كودك‌تان، چگونه با او رفتار كنید و در اصل چگونه به او آموزش بدهید.

 چند راهنمایی كلی

حتی در دوران شیر خوارگی نیز زمان زیادی را با فرزندتان سپری كنید. با او صحبت كنید برای او آواز بخوانید و حركات، صداها و اشارات او را تقلید و تشویق كنید. از سن 6 ماهگی برای كودك كتاب بخوانید، از كتاب‌های تصویری استفاده كنید كه كودك جلب و تشویق شود و به آن توجه نشان بدهد.

در محلی از منزل بایستید و با ایجاد یك صدا (مثل دست زدن) توجه كودك را به خود جلب كنید و برای او دست تكان دهید. مطمئن باشید كه با درمان و رفتار مناسب، فرزند شما، قادر به برقراری ارتباط بیشتر، خواهد بود. دلیل اینكه بسیاری از كودكان با تأخیر در صحبت كردن مواجه می‌شوند، گاهی، مشكلات مادرزادی و مربوطه به نواحی از مغز می‌شود كه مسئول تولید گفتار هستند و كودك در استفاده و هماهنگی لب‌ها، زبان و فك در تولید اصوات گفتاری با مشكل مواجه می‌شود.

در این موارد گاهی كودك به دلیل عدم هماهنگی لب‌ها، زبان و فك، علاوه بر ناتوانی در گفتار دچار مشكلات تغذیه‌ای می‌شوند به‌گونه‌ای كه حتی نمی‌توانند به راحتی غذا بخورند. تأخیر در گفتار، گاهاً می‌تواند نشانه‌ای از یك بیماری خاص و یا تأخیر در رشد عمومی بدن باشد. مشكلات شنیداری كودك نیز گفتار و صحبت كردن كودك را به تعویق می‌اندازد و كودكانی كه مشكل شنوایی دارند دچار مشكل بیان و تقلید صدا و صحبت كردن نیز می‌شوند. عفونت گوش، به خصوص عفونت‌های مزمن می‌تواند بر توانایی شنیداری فرد تأثیر بگذارد. البته یك عفونت ساده گوش كه به خوبی و كامل درمان شود نمی‌تواند اثری بر روی گفتار فرد بگذارد.

تأثیر والدین در درمان

مانند بسیاری از مسائل دیگر، رشد زبان نیز تركیبی از طبیعت و پرورش و تربیت است. آرایش ژنتیكی، بخش‌ مهمی از تعیین هوش و رشد گفتار و زبان كودك است. با این حال مقدار زیادی از آن نیز به محیط‌زیست و زندگی كودك نیز مرتبط می‌شود.

اینكه آیا كودك در خانه و یا كودك به اندازه كافی تحریك می‌شود و به اندازه لازم مورد توجه قرار می‌گیرد و یا فرصت كافی برای تبادل ارتباطات در اختیار او قرار می‌گیرد و حتی عكس‌العمل والدین به رفتار كودك از جمله عواملی هستند كه بر رشد گفتار و زبان كودك تأثیر می‌گذارند.

 آسیب‌شناس و متخصص گفتار درمانی

اگر شما و یا پزشك عمومی كودك‌تان احساس می‌كنید كه كودك شما دچار یك مشكل كلامی است، مراجعه به یك متخصص گفتار و زبان درمانی بسیاری ضروری و مهم خواهد بود. البته اگر با توجه به ارزیابی پزشك مشخص شود كه هیچ مشكلی وجود ندارد، حداقل مزیت، رفع ترس و نگرانی شما خواهد بود.

پزشك با توجه به استانداردهای گفتاری، زبان و گفتار كودك را ارزیابی می‌كند و نقاط عطف در رشد گفتار و زبان كودك را جستجو می‌كند. پزشك موظف است، موضوعات زیر را ارزیابی كند:  كودك چه كلماتی را درك می‌كند (زبان پذیرای)  كودك چه كلماتی را می‌تواند ادا كند (زبان گویا) توانایی كودك در ارتباط بر قرار كردن به روش‌های دیگر همچون اشاره و یا تكان دادن سر  وضوح بیان و رشد صدا  وضعیت دهان- زبان كام در هنگام غذا خوردن و بلعیدن غذا.

 

 

برای خواندن بخش اول- مراحل رشد گفتاری كودك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ادا عبارات در کودکان، تفاوت میان گفتار و زبان، علل تأخیر در گفتار و زبان كودك، مهارت های گفتاری کودکان، مهارت های زبانی در کودکان، توانایی گفتار در کودکان تعداد بازديد: 542 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز