Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 19:20

28
تیر
شیوه تغذیه دركودكان سرطانی (2)

شیوه تغذیه دركودكان سرطانی (2)

بخش دوم- كودكانی كه مبتلا به سرطان هستند، نیاز به رژیم غذایی سالم و مناسبی دارند و شاید خانواده‌ها در چنین موقعیتی، به این مسأله كمتر اهمیت دهند.

 

 آب

آب مهم‌ترین ماده مورد نیاز بدن است. 75 درصد از وزن بدن همه ما را آب تشكیل می‌دهد و برای همه عملكردهای بدن از قبیل گوارش، دفع سموم، متعادل نگه‌داشتن دمای بدن و بسیاری چیزهای دیگر لازم است. كودكانی كه تحت مداوای بیماری سرطان هستند، معمولاً آب زیادی را  به دلیل استفراغ، اسهال و ننوشیدن آب كافی از دست می‌دهند؛ بنابراین نوشیدن آب و مایعات بیشتر برای آنها بسیار ضروری است.

برای جلوگیری از كم آبی بدن و پیشگیری از ایجاد یبوست، حتماً باید آب بیشتری نوشیده شود. اگر نمی‌دانید كه كودك‌تان چقدر باید آب بنوشد تا دچار كم‌آبی نشود، از پزشك یا متخصص تغذیه سوال كنید.

چند نكته برای غذا دادن به كودك بیمار

 با زیركی به او غذا بدهید: لازم است به این دسته از كودكان غذاهایی با حجم كم ولی در وعده‌های بیشتر داده شود تا میل و اشتهای آنها به غذا خوردن كم نشود.

 همیشه غذایی در دسترس باشد: مهم نیست صبحانه باشد، یك میان وعده غذایی، كمی‌ میوه و یا نوشیدنی، مهم این است كه همیشه چیزی برای خوردن وجود داشته باشد تا به محض نیاز به كودك بدهید؛ نه اینكه زمانی را به تهیه غذا اختصاص دهید و او اشتهایش را برای خوردن آن از دست بدهد.

 غذاهای بی‌طعم را امتحان كنید: اگر كودك شما به طعم‌ها و بوهای شدید حساسیت دارد و حالت تهوع می‌گیرد، بیشتر از غذاهایی استفاده كنید كه بدون‌طعم و مزه هستند؛ مثل نان، پاستا، برنج و ...

 قبل از غذا دادن، دمای آن را كنترل كنید: بیشتر افرادی كه تحت مداوای بیماری سرطان هستند، فقط غذاهایی را می‌خورند كه دمایی در حد دمای اتاق دارند؛ نه گرم‌تر و نه سردتر. بنابراین از دادن غذاهای خیلی گرم و یا خیلی سرد به آنها خودداری كنید.

 از غذاهای اسیدی صرف‌نظر كنید: معمولاً در مرحله درمان بیماری سرطان، كودك با انواع زخم‌های دهان و آفت روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین به هیچ‌وجه به او غذاهای اسیدی مثل آب پرتقال، آب لیمو و گوجه‌فرنگی ندهید.

 غذاهایی تهیه كنید كه بلعیدن آنها آسان‌تر است: اغلب كودكان در چنین مواقعی دچار مشكل در بلع غذاها می‌شوند؛ بنابراین خوردن غذاهای پوره‌ای، سوپ‌ها، غذاهای نرم و روان برای آنها آسان‌تر خواهد بود.

 به همراه غذا به آنها آب و مایعات ندهید: بین وعده‌های غذایی به كودك آب و مایعات بدهید، ولی در حین خوردن غذا نه. تا كودك احساس سیری نكند و اشتهایش به غذا خوردن از بین نرود.

 مراقب پخش و شیوع میكروب‌ها باشید: همیشه به خاطر داشته باشید كه دست‌های‌تان را قبل از غذا دادن به كودك بشویید؛ زیرا كودكان سرطانی بیشتر در معرض عفونت‌ها هستند. از دادن غذاهای نیم‌پز و خام به آنها اكیداً خودداری كنید.

اشتهای مضاعف

با آنكه اغلب كودكان تحت مداوا دچار كم اشتهایی می‌شوند و به شدت هم وزن كم می‌كنند، ولی آنهایی كه داروهای استروئید مصرف می‌كنند، برعكس اشتهای‌شان افزایش می‌یابد، آب بیشتری در بدن ذخیره می‌كنند و چاق‌تر می‌شوند. در چنین مواقعی باید میزان نمك را در غذاها بسیار محدود كنید و از دادن غذاهای آماده، غذاهای فرآوری شده و اسنك‌ها به آنها اكیداً اجتناب ورزید.

همچنین نوشابه و نوشیدنی شیرین بسیار كمی به آنها بدهید. كودكانی كه در این دوران تغذیه مناسبی داشته و بدن‌شان آب كافی دارد، راحت‌تر از دیگران بیماری و درمان‌های آن را تحمل كرده و برنامه دارویی خود را مرتب‌تر دنبال می‌كنند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- شیوه تغذیه دركودكان سرطانی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: پیشگیری از سرطان، درمان بیماری سرطان، تغذیه کودکان سرطانی، غذا خوردن کودکان سرطانی، حالت تهوع در کودکان سرطانی، اشتهای مضاعف تعداد بازديد: 547 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز