Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 00:35

24
فروردین
جولان آبله مرغان در بهار (2)

جولان آبله مرغان در بهار (2)

 

درمان

یك ویروس باعث ایجاد بیماری آبله‌مرغان می‌شود پس پزشك نمی‌تواند آنتی‌بیوتیك به بیمار تجویز كند. اما زمانی كه زخم‌ها دچار عفونت شوند، مصرف آنتی‌بیوتیك لازم است. این مسأله بیشتر در میان كودكان شایع است زیرا اغلب زخم‌های خود را ناخن زده و تاول‌ها را می‌كنند.

برای بیمارانی كه وضعیت حاد دارند یك داروی ضدویروسی تجویز می‌شود تا از شدت عفونت بكاهد. این دارو «اسیك لاویر» نام دارد و عوارض آن جدی است و تا زمانی كه واقعاً نیاز نباشد استفاده از آن به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

كنار آمدن با بیماری

 از كمپرس سرد استفاده كنید و در چند روز نخست بیماری هر 3-4 ساعت یكبار كمپرس را عوض كرده یا اینكه كودك را به حمام ببرید تا با آب نسبتاً خنك دوش بگیرد. این‌كار به او كمك می‌‌كند تا خارش كمتری را احساس كند. با یك هوله نرم سطح بدنش را خشك كنید. دقت كنید هوله را روی بدنش نكشید و فقط آرام آرام آن را روی سطح بدن گذاشته و بردارید. 

از لوسیون كالامین (ضد خارش) استفاده كنید و به نواحی خارش‌دار بزنید. ولی روی پوست صورت استفاده نكنید. 

 غذاهایی برای كودك تهیه كنید كه خنك، نرم و ملایم هستند زیرا آبله‌مرغان در درون دهان نیز زخم‌هایی ایجاد می‌كند كه بلعیدن غذا و جویدن آن دشوار می‌شود. از دادن غذاهای اسیدی و پر نمك به كودك خودداری كنید. از پزشك‌تان راجع به استفاده از برخی كرم‌های كاهش‌دهنده درد سوال كنید. به طور مرتب به كودك خود استامینوفن بدهید تا احساس درد كمتری كند.

 هیچگاه از آسپرین برای كاهش درد و تب در كودكان استفاده نكنید زیرا آسپرین می‌تواند سندرم ریه را ایجاد نماید و این سندرم به نارسایی كبد و حتی مرگ كودك منجر می‌شود. تا جایی كه ممكن است كودك را تشویق كنید كه زخم‌های خود را نخراشد.

شاید این‌كار برای او دشوار باشد در صورت نیاز به دست‌هایش دستكش و یا جوراب كنید تا در حین خواب به طور ناخودآگاه این كار را انجام ندهد.

علائم خطر‌ناك در بیماری

 اغلب عفونت‌های مربوط به آبله‌مرغان نیاز به درمان و داروی پزشكی ندارند. اما در صورت بروز هرگونه مشكل با پزشك خود موضوع را در میان بگذارید، مثلاً اگر:

 كودكانی كه بیش از 4 روز پیاپی تب دارند و تب آنها بالای 8/38 درجه سانتیگراد است. كودكانی كه سرفه‌های شدید می‌كنند یا به مشكلات تنفسی دچار شده‌اند.  وقتی كه یكی از نواحی خارش‌دار به شدت زخم، متورم و بسیار قرمز شود.  وقتی كه كودك دچار سردرد شدید شود.  وقتی كه كودك بسیار خواب‌آلود باشد و به زور از خواب بیدار شود. 

وقتی كه كودك نتواند به نورهای روشن نگاه كند.  وقتی كه كودك به هنگام راه رفتن دچار مشكل شود. وقتی كه احساس می‌كنید كودك‌تان گیج و منگ شده است.  وقتی كه علائم بیماری در او بسیار شدید است و مرتباً استفراغ می‌كند. اگر چنانچه كودك شما به مدرسه و یا مهدكودك می‌رود و دچار این بیماری شده است، در همان نخستین روزهای تشخیص بیماری از نزدیك شدن او با دیگران جلوگیری كنید زیرا ویروس بیماری به شدت مسری بوده و سریع پخش می‌شود و دیگران را آلوده می‌كند.

«بیماری زونا» (Herpes zaster)

گاهی اوقات پس از طی شدن سیر بیماری آبله‌مرغان، ویروس آن در بدن به حالت خفته باقی می‌ماند و در نزدیكی سلول‌های اعصاب نزدیك نخاع جای می‌گیرد و بعد از سال‌ها بیدار می‌شود. این ویروس بیدار شده بیماری زونا را ایجاد می‌كند. بیماری زونا را به نام آبله‌مرغان بزرگسالان می‌شناسند. علائم این بیماری تاول‌های بسیار دردناك و قرمز است كه در همه‌جای بدن به وجود می‌آید.

تاول‌ها معمولا در یك امتداد روی نواحی خاصی پدیدار می‌شوند و در نواحی قفسه سینه و پشت كمر گستردگی بیشتری دارند. سایر علائم شامل تب، احساس ناخوشی، و حالت تهوع است. تشخیص بیماری تا زمانی كه تغییرات پوستی پدیدار شوند، بسیار سخت است.

علت‌های بروز بیماری زونا

ویروس این بیماری همان ویروس آبله‌مرغان است كه در نخاع به حالت خفته مانده بود. سایر عواملی كه افزایش‌دهنده خطر ابتلا به این بیماری هستند شامل:

 سن بالا، كاهش مقاومت بدن در اثر یك بیماری،  استفاده از برخی داروها كه باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن می‌شوند، استرس زیاد.

درمان

هیچ درمان خاصی برای بیماری وجود ندارد فقط می‌توان درد آن را تسكین داد. چون این بیماری مختص بزرگسالان است می‌توان از مسكن، آسپرین و استامینوفن برای تخفیف درد استفاده كرد. با مصرف ویتامین C دستگاه ایمنی بدن را تقویت كنید، برای بهبود تاول‌ها می‌توان از:

 داروی ضدویروسی استفاده كرد تا زخم‌ها و تاول‌ها سریع‌تر بهبود یابند.  از داروهای ضدالتهاب، داروهای ضددرد و كرم‌های پوستی نیز برای تسكین درد استفاده كنید. بیماری زونا و آبله‌مرغان در بسیاری جهات به هم شباهت دارند ولی فرق عمده‌ای كه دارند در این است كه بیماری آبله‌مرغان در مرحله اول زندگی فرد ایجاد می‌شود ولی بیماری زونا در دوره‌های بعدی یعنی در دهه‌های 4 به بعد.

هر چه سن بیمار به هنگام ابتلا به بیماری بیشتر باشد، درد بیشتری را متحمل می‌شود كه حتی با مسكن‌های قوی نیز تسكین نمی‌یابد. از مهم‌ترین نكات در جهت درمان بیماری، نوشیدن مایعات فراوان، استراحت زیاد و استفاده از داروهای تسكین‌دهنده درد است. لوسیون كالامین را روی تاول‌ها بزنید تا سریع‌تر بهبود یابند.

كمپرس سرد نیز مانع از رسیدن گرما به پوست می‌شود و از آسیب‌های بیشتر می‌كاهد. در صورتی كه تاول‌ها عفونی شده‌اند، روی آنها را با محلول آب اكسیژنه ضدعفونی كنید و یا اینكه با نظر پزشك از پمادهای آنتی‌بیوتیك استفاده كنید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- جولان آبله مرغان در بهار- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ویروس آبله مرغان، آنتی‌بیوتیك، لوسیون كالامین، اسیك لاویر، سندرم ریه، نارسایی كبد، مشكلات تنفسی، بیماری زونا، درمان زونا تعداد بازديد: 778 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز