Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 12:24

18
آذر
كهير در كودكان | درمان كهير در كودكان

كهير در كودكان | درمان كهير در كودكان

در برخی موارد، علت کهیر گزیده شدن کودک توسط یک حشره و بروز حساسیت نسبت به آن از جانب پوست است.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 


کهیر به حالتی گفته می‌شود که پوست متورم و قرمز می‌شود. این حالت می‌تواند برای پوست هر قسمتی از بدن رخ دهد. همچنین اندازه کهیر می‌تواند بسیار ریز و شبیه یک جوش، و یا بزرگ و به هم متصل باشد. کهیرهای مستقل ممکن است از چند ساعت تا چند روز روی پوست باقی بمانند و گاه کهیرهای قدیمی با کهیرهای جدید جایگزین می‌شوند. کهیرهایی که کمتر از 6 هفته بر پوست می‌مانند، کهیر موقت نام دارند و کهیرهایی که بیش از 6هفته بر پوست می‌مانند کهیرهای دائم یا مزمن هستند.

علل کهیر

انواع مواد غذایی
مصرف دارویی خاص یا تزریق آن
تماس با حیوانات
گزیده شدن توسط حشره
در برخی موارد نیز علت کهیر حساسیت نیست. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
عفونت، از جمله سرماخوردگی
ورزش
استرس و ناراحتی روحی
قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب
تماس مستقیم پوست با سرما
تماس پوست با مواد شیمیایی
خاراندن پوست
فشار وارد کردن بر پوست بر اثر مواردی نظیر نشستن‌های طولانی مدت یا حمل کوله پشتی سنگین

درمان کهیر در کودکان

پس از اینکه مطمئن شدید علائم کهیر بر پوست فرزندتان ظاهر شده است، اولین گامی که می‌توانید برای درمان این اختلال پوستی بردارید، شناسایی علت است. پس از تشخیص علت، شما می‌توانید در جهت حذف آن اقدام و از وقوع دوباره کهیر پیشگیری کنید.

1– نگاه کنید ببینید آیا اثری مبنی بر گزیده شدن توسط یک حشره بر پوست فرزندتان هست یا خیر؟
در برخی موارد، علت کهیر گزیده شدن کودک توسط یک حشره و بروز حساسیت نسبت به آن از جانب پوست است. از جمله شایع‌ترین موارد، نیش زنبور است. در برخی موارد دیگر، کهیر ناشی از ‌تماس یک حیوان با پوست بدن کودک است. برای مثال، تماس با گربه در خیلی از افراد موجب بروز کهیر می‌شود، خصوصا اگر موهای گربه بلند باشد.

اگر کودک به حیوانی حساسیت داشته باشد، گاه حتی لازم نیست با آن حیوان تماس مستقیم داشته باشد، بلکه حضور در مکانی که آن حیوان در آن حضور داشته است نیز موجب بروز علائم حساسیت، از جمله کهیر می‌شود.

2– به غذاهایی که فرزندتان اخیرا مصرف کرده است توجه زیادی داشته باشید.
از جمله مواد غذایی شایع که موجب بروز کهیر می‌شوند می‌توان به لبنیات، تخم مرغ و بادام‌زمینی اشاره کرد. لازم نیست کودک حتما از این مواد بخورد. گاه همین که پوست کودک با این مواد یا آب یا روغن آنها تماس پیدا می‌کند، کهیر ظاهر می‌شود. آلرژی به بادام زمینی بسیار شایع است و در موارد حاد می‌تواند جان فرد را تهدید کند. لازم است که شما از مواد غذایی که فرزندتان مصرف می‌کند یا با آنها تماس دارد آگاه باشید تا در صورت بروز کهیر، بتوانید علت را به موقع تشخیص دهید.

3– بدانید که کهیر ممکن است به دلیل یک بیماری دیگر باشد.
 اگر فرزندتان سرماخورده است یا مبتلا به یک عفونت ویروسی دیگر شده است، ممکن است پوست او دچار کهیر شود. تب یا اسهال و استفراغ نیز یکی دیگر از علل ایجاد کهیر هستند. با بالا رفتن دمای بدن، کهیرها خیلی زود در قسمت‌های مختلف بدن ظاهر می‌شوند. اگر شما به دلیل بیمار بودن فرزندتان او را نزد پزشک برده‌اید و پزشک برای او دارویی تجویز می‌کند، ممکن است علت اصلی کهیر مصرف داروی تجویز شده باشد. برخی انواع آنتی بیوتیک از جمله عوامل شایع بروز کهیر هستند.

4– با دیدن علائم اولیه کهیر، به فرزندتان آنتی هسیتامین بدهید.
برای از بین رفتن کهیر به صورت خود به خود، صبر نکنید. با دیدن علائم کهیر، به کودک آنتی‌هسیتامین بدهید. اگر شما بیش از حد صبر کنید و دارویی به فرزندتان ندهید، ممکن است کهیرها بدتر شوند. البته در مورد آنتی هیستامین‌ها، باید به سن و میزان دارو توجه کنید. برای کاهش خارش و تورم، می‌توانید هر چهار الی شش ساعت یکبار یک قرص آنتی هسیتامین با دوز مناسب به کودک بدهید. اگر در این رابطه مطمئن نیستید، می‌توانید با پزشک فرزندنتان تماس بگیرید و از او راهنمایی بخواهید.

5– از آب ولرم برای کاهش سوزش، خارش و قرمزی استفاده کنید.
وان حمام را با آب ولرم پر کنید، و فرزندتان را در آب قرار دهید تا کهیرها تسکین یابند. بلغور در کاهش خارش و قرمزی کهیر تاثیر زیادی دارد. می‌توانید عصاره یا قرص آن را که در برخی داروخانه‌ها موجود است تهیه کنید و در آب حل کنید تا کهیرها زودتر التیام یابند. اجازه ندهید فرزندتان کهیرها را بخاراند زیرا اینکار موجب گسترش و تشدید وضعیت آنها می‌شود.

6– برای کاهش خارش، از پماد مخصوص استفاده کنید.
پمادی که حاوی عصاره آلوئه ورا یا هر ماده تسکین دهنده دیگری باشد می‌تواند به التیام خارش و سوزش کهیرها کمک کند. همچنین می‌توانید برای کاهش التهاب، تکه‌های یخ را بر کهیرها قرار دهید. یخ علاوه بر کاهش التهاب، سوزش و خارش کهیرها را نیز کاهش می‌دهد و از تکثیر و گسترش آنها جلوگیری می‌کند.

7– لباسی نخی و گشاد تن فرزندتان کنید.
کودکی که دچار کهیر شده است نباید لباس‌های تنگ، خصوصا با الیاف شیمیایی تن کند. لباس‌های تنگ و گرم موجب گسترش کهیر می‌شوند و کودک را ناراحت می‌کنند. بهتر است فرزندتان در زمانی که کهیر بر بدنش وجود دارد از لباس‌های گشاد و راحت استفاده کند که به بدنش نچسبد. همچنین بهتر است جنس لباس از نخ طبیعی باشد تا هوا به راحتی در آن جریان داشته باشد. این کار از تکثیر کهیرها جلوگیری کرده و از خارش و سوزش آنها می‌کاهد.

 

برچسب ها: کهیر کودک، علل کهیر، درمان کهیر، آنتی هسیتامین، پوست کودک تعداد بازديد: 7956 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز