Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 04:54

30
شهریور
لزوم آموزش صحيح IVتراپی در اطفال

لزوم آموزش صحيح IVتراپی در اطفال

استفاده از روش‌هاي اجراي دارو به صورت داخل وريدي رو به افزايش است. دارو...

لزوم آموزش صحيح IVتراپی در اطفال

 

 

استفاده از روش‌های اجرای دارو به صورت داخل وریدی رو به افزایش است. داروهای وریدی سریعا اثر كرده و دارای مزایا و معایبی هستند. اگرچه داروهای وریدی به دلیل اثرات سریع سودمند هستند، اما واكنش‌های جانبی و اشتباهات دارویی می‌تواند بسیار جدی بوده و علائم تهدیدكننده زندگی را به دنبال داشته باشد.

در روش IVتراپی باید به سازگاری داروها و مواد تزریقی توجه خاص شود. كنترل دو نوبتی، چارت سازگاری داروها و... همیشه باید انجام گیرد و اثربخشی رگ مورد نظر نیز توسط پرستار كنترل گردد. واكنش‌های جانبی می‌توانند سریعا و یا متعاقب تزریق بروز نمایند كه پرستار باید در این زمینه هوشیار باشد. همچنین باید حساسیت‌های شناخته شده یا آلرژی‌های دارویی در بیمار را قبل از تجویز دارو مشخص نماید.

 

مزایای این روش عبارتند از:

1) رسیدن سریع دارو به سطح درمانی در خون

2) تیتر صحیح دارو در خون به دنبال جذب صحیح

3) قطع سریع در صورت بروز واكنش‌های جانبی

4) روش جایگزین تجویز خوراكی در بیماران بیهوش، NPO و...

 

 

معایب این روش به قرار زیر است:

1) احتمال ناسازگاری در هنگام مخلوط كردن دو دارو در یك سرنگ یا یك محلول

2) كم بودن عروق در دسترس

3) ایجاد واكنش‌های جانبی شدید به دلیل بالا بودن سطح خونی دارو

 

بنابراین در این روش بیشترین تلاش پرستار باید در جهت پیشگیری از بروز عوارض باشد. پرستار نقش مهمی در كنترل این‌گونه درمان دارد. گرچه بسیاری از اصول مربوط به بزرگسالان برای كودكان هم صدق می‌كند، بعضی از اختلافات مانند آماده كردن كودك و والدین، محاسبه سرعت، انتخاب ورید مناسب، وسیله و روش كار، روش‌های محافظت كودك و محل ورود سوزن را می‌بایست در IVتراپی كودكان در نظر قرار داد.

لذا پرستا باید بیشترین تلاش را در جهت پیشگیری از بروز عوارض در این روش به كار گیرد.

 

 

عوارض در اطفال

شروع و ادامه درمان وریدی با هر هدفی كه صورت بگیرد، با عوارضی همراه است. هماتوم، فلبیت، و اكستراوازیشن از عوارض عمده و گاه خطرناك درمان وریدی در گروه‌های سنی مختلف هستند. در این حالت از وظایف عمده پرستار شناسایی، پیشگیری و درمان این عوارض است. به اهمیت این موضوع و شیوع بسیار بالای آن در بخش‌های كودكان آگاهی پرستاران و افزایش سطح علمی آنان در این زمینه و آشنایی با راهكارهای علمی و معتبر برای مراقبت كیفی از كاتترهای وریدی محیطی از اهداف اولیه مراقبت پرستاری كودكان می‌باشد. بروز عوارض درمان وریدی علاوه بر آنكه می‌تواند مدت اقامت كودك و هزینه‌های درمانی در بیمارستان را افزایش دهد، می‌تواند با بیماریزایی همراه بوده و باعث عفونت‌های سیستمیك، شوك سپتیك و حتی مرگ شود.

 

مسائل حقوقی و مسئولیت پرستار در قبال بیمار

تهمینه ناجی، كارشناس پرستاری

گره‌های حقوقی صنفی، از آن دسته مشكلاتی است كه می‌تواند تاثیر منفی فراوانی بر عملكرد یك مجموعه داشته باشد در این میان آگاهی از چند و چون مباحث حقوقی می‌تواند به نحو چشمگیری راهگشا باشد.

محتوا: ایمنی برای تمام افراد، به خصوص برای بیماران اهمیت بسزایی دارد. نقش حفاظتی پرستار، مهم‌ترین نقش وی بوده و پرستار حفظ ایمنی بیمار را در برنامه مراقبتی، نسبت به سایر نیازهای وی در اولویت قرار می‌دهد.

ارائه توجهات كافی به منظور تامین ایمنی بیمار بخش جدایی‌ناپذیر از تمام اقدامات پرستاری و برنامه‌ریزی مراقبت پرستاری است.

بنابراین یك جنبه مهم در مراقبت پرستاری، كمك به بیمار در رعایت اصولی است كه او را از تاثیرات سوء محیطی حفظ كرده و قدرت‌ها و قابلیت‌های دفاع فیزیولوژیك وی را مورد حمایت قرار می‌دهد. در غیر این صورت قصور یا خطای پرستاری رخ می‌دهد.

این اصول شامل موارد ذیل می‌باشد: ارزیابی و ارزشیابی وضعیت سلامت، جمع‌آوری اطلاعات، آنالیز، ثبت و گزارش اطلاعات، تعریف و تعدیل اطلاعات، استفاده از تمام اطلاعات برای تعیین و ثبت مشكلات مراقبتی، تصمیم‌گیری مراقبتی، برقراری اهداف بلندمدت و كوتاه‌مدت، تنظیم اهداف واقعی و قابل سنجش. قصور نیز شامل بی‌مبالاتی، بی‌احتیاطی، عدم مهارت و عدم رعایت قوانین و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مقامات مسؤول است؛ لذا در اثر سهل‌انگاری، پرستار درگیر مسائل حقوقی و قانونی می‌شود.

امید است كلیه پرستاران نسبت به مسؤولیت‌های قانونی و حرفه‌ای خود آگاهی لازم را پیدا كرده و قانون را به عنوان عنصر اصلی و ابزار كار خود تلقی نمایند تا قادر باشند مشكلات حرفه‌ای، قانونی و یا اخلاقی را كه در حین كار با آن مواجه می‌شوند با اطمینان بیشتری حل نمایند.

برچسب ها: زندگی آنلاین، لزوم آموزش صحيح IVتراپی در اطفال تعداد بازديد: 553 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز