Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 09:02

23
شهریور
پنج ساعت تماشای تلويزيون در روز خطر ابتلا به آسم را در كودكان تشديد می كند

پنج ساعت تماشای تلويزيون در روز خطر ابتلا به آسم را در كودكان تشديد می كند

پزشكان هشدار دادند كودكاني كه روزانه بيش از پنج ساعت تلويزيون تماشا ...

پنج ساعت تماشای تلويزيون در روز خطر ابتلا به آسم را در كودكان تشديد می كند

 

 

پزشكان هشدار دادند كودكانی كه روزانه بیش از پنج ساعت تلویزیون تماشا می‌كنند به میزان قابل توجهی با خطر ابتلا به آسم مواجه هستند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دانشمندان دانشگاه كاتولیك در رم با اعلام نتایج تحقیقات خود خاطرنشان كردند: خطر ابتلا به آسم در كودكانی كه در روز به مدت طولانی تلویزیون تماشا می‌كنند در مقایسه با كودكانی كه تقریبا یك ساعت از وقت روزانه خود را مشغول تماشای تلویزیون می‌شوند، بیش از 50 درصد افزایش پیدا می‌كند.

نتایج این تحقیق در مجله پزشكی «همه‌گیرشناسی» به چاپ رسیده است.

دكتر گیوسیپ كوربو از محققان این پژوهش خاطرنشان كرد: ‌تحقیقات ما رابطه بین چاقی و آسم و احتمالا نمك را به عنوان بزرگ‌ترین خطر تهدیدكننده سلامتی تایید می‌كند.

وی افزود: چاقی، تماشای زیاد تلویزیون و مصرف نمك زیاد در رژیم غذایی باعث می‌شود كه كودكان شروع زندگی نامطلوب و ناسالمی داشته باشند.  چندی پیش نیز در تحقیقات دیگری معلوم شد كه زندگی كردن در خانه‌‌های نزدیك به خیابان‌های شلوغ و پرترافیك كه بارزترین مشخصه آنها آلودگی هوا است، خطر بروز آسم و انواع آلرژی‌‌ها را در كودكان افزایش می‌دهد.

این پژوهش بر روی نزدیك به 6 هزار كودك در مونیخ انجام گرفت و نشان داد كه كودكان ساكن خانه‌‌هایی در مسافت حدود 165 فوتی از یك خیابان اصلی، 50 درصد بیشتر در معرض ابتلا به آسم هستند.

آسم یك بیماری مزمن است كه مجاری تنفسی فرد را مبتلا می‌كند.  كلمه آسم از زبان یونانی گرفته شده و به معنی تنگی نفس است.

مجاری تنفسی لوله‌‌هایی هستند كه هوا را به درون ریه‌‌ها داخل كرده و یا از آنها خارج می‌كنند.

در این بیماری تنگی نفس به علت ورم مجاری تنفسی به وجود می‌آید و اگر این تورم درمان شود، تنگی نفس نیز برطرف خواهد شد.  در واقع تورم و التهاب مربوط به دیواره داخلی مجاری تنفسی است.

به گفته متخصصان؛ یكی از دلایل ورم در افراد مبتلا به آسم، آلرژی است.  التهاب این مجاری را بسیار حساس می‌كند و این مجاری نسبت به عوامل حساسیت‌زا یا تحریك‌كننده بیش از حد واكنش نشان می‌دهند.

افراد مبتلا به این بیماری از حملات یا دوره‌‌های شدیدی به هنگام وارد شدن هوا به داخل ریه‌‌ها و دشواری در تنفس رنج می‌برند.

این حمله‌‌ها شبیه كشیدن نفس عمیق در هوای به شدت سرد زمستان است.  در این حالت نفس كشیدن سخت شده و باعث بروز آسیب‌دیدگی می‌شود و ممكن است در نهایت به سرفه‌‌های شدید بینجامد.  به این ترتیب به همراه تنفس صدای خس خس یا سوت كشیدن از ریه‌‌ها شنیده می‌شود.

آسم قابل درمان نیست اما بیشتر افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند آن را كنترل كنند؛ به گونه‌ای كه تعداد دفعات حمله‌ها و شدت علائم آنها كاهش یافته و زندگی فعال‌تری داشته باشند.

به جز سرفه شدید و خس خس سینه از دیگر علائم این بیماری گرفتگی سینه، مشكل در تنفس به ویژه در شب و یا صبح زود است.  با كنترل محرك‌‌ها در واقع می‌توان آسم را تحت كنترل درآورد. به گفته محققان؛

نحوه زندگی، خصوصیات ژنتیکی را تغییر می‌دهد. تغییر کامل نحوه زندگی شامل رژیم غذایی بهتر و ورزش بیشتر نه تنها باعث کاهش وزن می‌شود، بلکه تغییرات سریع و جالبی در ژنتیک فرد ایجاد می کند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، تغییرات اساسی در نحوه زندگی فرد، مانند رژیم غذایی با میوه و سبزیجات فراوان، حبوبات، غذاهای گیاهی و مواد سبوس‌دار، ورزش منظم (مثلا نیم ساعت پیاده‌روی روزانه) و تمرینات کنترل استرس روزانه (مانند مدیتیشن)، باعث کاهش وزن افراد، کاهش فشارخون و به طور کلی بهبود وضعیت سلامت می‌شود.

 

برچسب ها: آلرژی، چاقی، آسم، زندگی آنلاین، تماشای تلويزيون، خس خس سینه تعداد بازديد: 654 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز