Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 15:28

20
دی
تب درکودکان

تب درکودکان

دمای بدن فرزند شما در شرایط مختلف تغییر مي‌کند. در واقع مي‌توان گفت دمای...

تب درکودکان

 

 

دمای بدن فرزند شما در شرایط مختلف تغییر می‌کند. در واقع می‌توان گفت دمای بدن او به عوامل مختلفی از جمله سن، میزان فعالیت و ساعت روز بستگی دارد. دمای بدن نوزادان بیش از کودکان است و دمای بدن همه از اوایل بعد از ظهر تا غروب آفتاب به بیشترین حد و از نیمه‌های شب تا اوایل صبح به کمترین حد خود می‌رسد. معمولا دمای بین 2/37 تا 38 درجه سانتیگراد طبیعی است. دمای بالاتر را می‌توان تب به حساب آورد.

 

 

تب نشانه بیماری است

تب به تنهایی یک بیماری نیست. تب، نشانه یک بیماری است. در واقع، تب یک نشانه مثبت است، چرا که نشان می‌دهد بدن توانایی مقابله با عفونت‌ها را دارد. تب برخی عوامل ایمنی را در بدن، مانند سلول‌های سفید، تحریک می‌کند و از این طریق باعث نابودی میکروب‌ها و عفونت‌ها می‌شود.

تب در کمک به فرزند شما برای مبارزه با بیماری‌ها ضروری است، اما معمولا تب باعث ناراحتی کودکان می‌شود، چرا که علاوه بر ضربان قلب و ریتم تنفس، نیاز کودک به مایعات را نیز افزایش می‌دهد. تب معمولا به همراه بیماری‌های دستگاه تنفس مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی‌های شدید، گلو درد و گوش درد است. همچنین عفونت در ادرار و خون، تورم مغز و ستون فقرات و اکثر بیماری‌های ویروسی منجر به ایجاد تب می‌شوند.

 

تب و تشنج

در کودکان بین شش ماه تا پنج سال، گاه تب منجر به ایجاد تشنج می‌شود. در چنین حالتی، کودکان ابتدا ظاهری عجیب پیدا می‌کنند، سپس سفت شده و ناگهان منقبض می‌شوند. چشمان آنها نیز شروع می‌کند به چرخیدن. برای مدت کوتاهی توانایی پاسخ گویی را از دست می‌دهند. همچنین پوست بدنشان تیره‌تر از همیشه می‌شود.

کل این فرایند معمولا کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد و ممکن است در عرض چند ثانیه نیز از بین برود، اما این زمان برای یک پدر یا مادر وحشت زده بسیار طولانی‌تر به نظر می‌آید. معمولا تشنج به مغز و سیستم عصبی آسیبی نمی‌رساند و منجر به فلجی، عقب افتادگی ذهنی و یا مرگ نیز نمی‌شود. اما در صورت بروز چنین حالتی باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

اگر نوزادان زیر 6 ماه دچار چنین حمله ناگهانی شوند، 50 درصد احتمال دارد دوباره به چنین حالتی دچار شوند. این میزان برای کودکان بالای 1 سال 30 درصد است، اما معمولا تشنج فقط یکبار در یک روز (24 ساعت) اتفاق می‌افتد.

 

مشكلات مربوط به دمای بالای بدن

یک مشکل نادر اما بسیار جدی که ممکن است برای کودک در اثر تب به وجود بیاید، بیماری‌های مربوط به دمای بالای بدن است. این مشکل به دلیل عفونت‌های داخلی ایجاد نمی‌شود، بلکه علت اصلی آن حرارت خارجی است. مثلا ماندن بیش از حد زیر آفتاب در تابستان و یا ماندن در ماشین در بسته در تابستان. تنها گذاشتن کودکان در ماشین با در و پنجره‌های بسته تاکنون منجر به مرگ چندین کودک شده است. این حالت همچنین زمانی ممکن است اتفاق بیفتد که والدین در دمای گرم، بیش از حد لباس به کودک می‌پوشانند. در شرایط ذکر شده، دمای بدن به طرز خطرناکی افزایش می‌یابد. در این حالت، باید دمای بدن را سریعا به کمک یک دستمال خیس و خنک، پنکه و یا انتقال کودک به یک محیط خنک کاهش داد. بعد از کاهش دمای بدن کودک، باید او را سریعا به یک پزشک متخصص نشان داد. این حالت را نباید ساده پنداشت.

هرگاه احساس کردید فرزند شما تب دارد، حتما دمای بدن او را با دماسنج کنترل کنید. لمس کردن پوست او و استفاده از چسب‌های دماسنج دقیق نیست، مخصوصا زمانیکه کودک دچار لرز شده است.

 

 

برچسب ها: تب درکودکان، بیماری‌های ویروسی، عفونت‌های داخلی تعداد بازديد: 559 تعداد نظرات: 0

نظر شمابعد از تایید مدیر منتشر خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز