Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 10:29

16
تیر
8 تا 9ماهگی

8 تا  9ماهگی

در اين مرحله، شخصيت كودك در حال رشد و شكوفايي و مهارت‌هاي فيزيكي او...

8 تا  9ماهگی

 

 

 در این مرحله، شخصیت كودك در حال رشد و شكوفایی و مهارت‌های فیزیكی او همچنان در حال پیشرفت است. وقتی كه چیزی را می‌خواهد، نظر خودش را بیان می‌كند و این نشان می‌دهد كه شخصیت مستقل او در حال شكل‌گیری است.

 

مهارت‌های اجتماعی و عاطفی

 كودك شما حالا دیگر دارای شخصیت است؛ با دوست داشتن‌ها و دوست نداشتن‌هایش چیزی را كه دوست ندارد، كنار زده و پرت می‌كند و بازی را كه دوست دارد، چند بار تكرار می‌كند. آگاهی او از خودش در حال رشد است و به همین ترتیب كم‌كم مدعی بسیاری چیزها می‌شود. از انجام كاری كه دوست ندارد، امتناع می‌ورزد یا وقتی كه دوست ندارد غذایی را بخورد، سرش را چند بار تكان می‌دهد. حافظه او كوتاه است و یك اسباب‌بازی سرگرم كننده می‌تواند دوباره توجهش را جلب كند. اگر از پوشیدن لباس بیشتر بدش بیاید، برای او یك آواز شاد بخوانید تا فراموش كند كه دوست نداشت لباس بیشتری بپوشد و حواسش به ترانه شما پرت شود. از این فرصت‌ها استفاده كنید و افكار كودك را به سمت آنچه می‌تواند انجام دهد، سوق دهید؛ نه آنچه كه نمی‌تواند.

 

 رشد فیزیكی

در 8-9 ماهگی او می‌تواند بدون كمك دیگران برای لحظات كوتاهی بنشیند و برای برداشتن چیزی از زمین خود را به سمت جلو خم كند. توقع نداشته باشید كه این كار را چندین بار در طول روز انجام دهد، تلاش فیزیكی برای حفظ تعادل او را خسته می‌كند؛ بنابراین با انجام هر كار جدیدی مدتی هم استراحت می‌كند.

 

 حركت سریع‌تر

وقتی كه كودكتان كشف می‌كند كه چگونه به اطراف خود حركت كند، حركت‌های خود را سرعت بیشتری می‌دهد. مرتباً باید مراقبش باشید و چشم از او برندارید تا مبادا خطری او را تهدید كند.

 

 كنترل دست

او كم‌كم عادت بردن هر چیز به سمت دهان را فراموش و سعی می‌كند از طریق دست‌هایش اشیا و وسایل را كشف كند و پی به ماهیت آنها ببرد. حركات دست‌هایش كنترل می‌شوند؛ مثلاً متوجه می‌شوید كه به آرامی صفحات كتابش را ورق می‌زند. او می‌تواند تكه‌های بسیار كوچك غذا را با دستش به سمت دهانش ببرد. برخی از وسایلش را به هم می‌كوبد و از این‌كار لذت می‌برد و سرگرم می‌شود.

 

 اشاره كردن

كودك شما در این ماه اشاره كردن را یاد می‌گیرد. این مرحله اهمیت بسیاری دارد. كنترل انگشتان دست او را قادر می‌كند تا كم‌كم با استفاده از شست و انگشت اشاره چیزهایی را بردارد. در ضمن با شما بهتر می‌تواند ارتباط برقرار كند و هر آنچه را كه از شما می‌خواهد، با اشاره نشان دهد. او را تشویق كنید این‌كار را بیشتر انجام دهد. كنارش بنشینید و با انگشت به برخی چیزها اشاره كنید و نام آنها را بلند بگویید.

 

 تشخیص كلمات

در پایان هشت ماهگی، كودك شما حدوداً

20 كلمه را می‌شناسد و با آنها آشنا است. خنده‌های او معنادارتر می‌شوند و می‌داند چه زمانی باید بخندد. وقتی كه آواز مورد علاقه‌اش را برایش می‌خوانید، سعی می‌كند شما را در برخی كلمات همراهی كند. حرف‌ها و كلمات نامفهوم او هر روز پیشرفت بیشتری می‌كنند و كم‌كم واضح‌تر می‌شوند. او روزبه‌روز به دایره لغاتش و همچنین با صداهای بیشتری آشنا می‌شود.

 

 احساس ناامیدی

وقتی كه كودك می‌خواهد چیزی را به دست آورد و نمی‌تواند، ناامید و دلسرد می‌شود و دیدن حالت ناامیدی او شما را متقاعد می‌كند تا هر آنچه را می‌خواهد، به دستش بدهید. اما بهتر است مقاومت كنید و به او زمان بیشتری بدهید تا آنچه را كه می‌خواهد، خودش به دست آورد و در این مدت خودتان نیز او را تحریك و تشویق كنید تا انگیزه بیشتری برای رسیدن به آن چیز داشته باشد.

 

 رفتار خوب

كودك شما حالا دیگر می‌تواند معنی «نه» را بفهمد و این كلمه را با چهره غیر خوشحال شما همراه می‌كند و این نه به معنای آن نیست كه او را از انجام كاری متوقف كنید، بلكه به این معنی است كه الان زمان یادگیری است. همان‌طور كه گفتیم، حافظه او بسیار كوتاه‌مدت است و هنوز این آمادگی را ندارد كه برخی كلمات ساده و صداها را چند بار تكرار كند. به هر حال او از دیدن لبخند شما بسیار خوشحال می‌شود. وقتی كه رفتار خوبی از او سر زد، او را تشویق كنید؛ مثلاً او را در آغوش بگیرید و ببوسید. با این‌كار ترغیب می‌شود تا كارهایی را انجام دهد كه باعث خوشحالی شما می‌شوند و همین طور به یادگیری رفتارهای خوب به او كمك می‌كند.

 

 

 نگاه كن چه كار می‌كنم!

او در مورد علت‌ها و معلول‌ها نیز بیشتر از قبل می‌داند. هر بار كه از روی تخت یا صندلی یكی از اسباب‌بازی‌هایش را به زمین می‌اندازد، شما خم می‌شوید و آن‌را برمی‌دارید، او باز هم این‌كار را تكرار می‌كند؛ چرا كه از آن لذت می‌برد.

 

 اسباب‌بازی‌های مناسب

اگركودك‌تان اسباب‌بازی دارد كه باید دكمه‌هایش را فشار دهد، او را تشویق كنید كه با دكمه‌ها بازی كند و آنها را فشار دهد. وقتی كه در آشپزخانه سرگرم انجام كارهای‌تان هستید، او می‌تواند با برخی از وسایل ساده آشپزخانه، مثل ظروف پلاستیكی، ماهی‌تابه، قاشق چوبی و ... بازی كند. ارگ یا پیانوی اسباب‌بازی و یا حتی گیتار برقی برای او در این مقطع سنی بسیار مفیدند؛ زیرا از صداهایی كه به یكباره تولید می‌شوند، لذت می‌برد و این صداها مهارت‌های شنیداری او را تقویت می‌كنند.

 

مهارت‌های زبانی و هوشی

سعی كنید هر كاری را كه انجام می‌دهید، برای فرزند خود توضیح و به او نشان دهید كه چكار می‌كنید تا فهم زبانی‌اش بیشتر شود.

 

 رشد مهارت‌های كودك

در این ماه كودك كم‌كم مشكلاتش را نشان می‌دهد و اینكه چگونه برخی از آنها را حل می‌كند. البته نباید فراموش كنید كه در این مورد حتماً به او كمك كنید. می‌توانید چند عدد بالش كوچك را زیر قفسه سینه‌اش بگذارید تا مهارت بیشتری در شروع حركت چهار دست و پا پیدا كند. از پشت بالش‌ها یك اسباب‌بازی نشانش بدهید تا تشویق شود از بالش‌ها رد شود و اسباب‌بازی را بردارد. او با موفق‌ شدن، احساس رضایت‌مندی می‌كند و علاوه بر آن، قدرت، تعادل و هماهنگی فیزیكی‌اش نیز بیشتر می‌شود. نوزاد خود را در چنین مواقعی تنها رها نكنید؛ چرا كه ممكن است تعادلش را از دست داده و دچار آسیب شود. بازی‌هایی مثل قایم موشك، گل یا پوچ كه مربوط به قایم كردن چیزی و بعد نشان دادن آن است، در این سنین به او چیزهای زیادی در مورد دنیای پیرامونش یاد می‌دهد.

مثلاً سر خود را با پتو بپوشانید و به او فرصتی بدهید تا پتو را بكشد و شما را ببیند یا پشت در پنهان شوید و یكی از دست‌های‌تان را از پشت در بیرون بیاورید و عروسكی را در دست بگیرید تا متوجه حضور شما در پشت در شود و به یكباره از پشت در بیرون آمده او را متعجب كنید. یك لگن را پر از آب كنید و با قاشق‌ها، فنجان‌ها و ظروف مختلف به كودكتان نشان دهید كه چگونه می‌توانید ظرف یا فنجان را از پُر كرده و آب آن را خالی كنید.

چنین بازی‌هایی به او كمك می‌كنند تا حركت دست‌ها را تمرین كند و هماهنگی بیشتری بین دست‌ها و چشم‌هایش به وجود آید. یادگیری شنیدن صداهای مختلف نیز مهارت‌های شنیداری‌اش را تقویت می‌كند. وقتی كه صدای ابزارآلات كودكانه موسیقی او را در می‌آورید، او تحریك می‌شود تا خودش نیز تلاش كند و صداهای زیبای دیگری را به وجود آورد. اگر مهارت‌های هماهنگی نوزاد شما هنوز بهبود نیافته و به اندازه كافی رشد نكرده است، نگران نباشید.

این مرحله از شنیدن صداها به او كمك زیادی خواهد كرد و خیلی زود خودش از صداهایی كه به وجود می‌آورد، لذت خواهد برد.

برچسب ها: اموزش گام به گام، 8 تا 9ماهگی تعداد بازديد: 536 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز