Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 07:07

19
بهمن
جراح كودك كيست؟

جراح كودك كيست؟

در گذشته طبیب كسی بود كه از همه امراض انسان‌ها چه بزرگ و چه كوچك، چه زن ...

جراح كودك كيست؟

 

 

در گذشته طبیب كسی بود كه از همه امراض انسان‌ها چه بزرگ و چه كوچك، چه زن و چه مرد اطلاع داشته و هر مرضی را درمان می‌نمود. پیشرفت انسان در عصر حاضر، باعث ایجاد تغییرات شگرفت در تمامی زمینه‌های زندگی و از آن جمله در سلامت و بهداشت شده است به طوری كه در طب نیز رشته‌های تخصصی گوناگون براساس دستگاه‌های مختلف بدن، زنان، مردان و كودكان پدید آمده است كه نتیجه آن، تشخیص سریع‌تر بیماری، درمان صحیح‌تر، بهبود وضع بهداشت، ریشه كن شدن بسیاری از بیماری‌ها، افزایش طول عمر انسان‌ها و كاهش مرگ و میر می‌باشد. در كنار پیشرفت‌های تكنولوژیك، تغییر الگوی زندگی، شلوغی شهرها و مشكلات زیست‌محیطی، امراض جدیدی نیز پیدا شده‌اند و وضعی پیش آمده كه دیگر یك انسان قادر نخواهد بود در تمام رشته‌های پزشكی تبحر پیدا نموده و بتواند تمام بیماری‌ها را درمان نماید. در نتیجه رشته‌های تخصصی گوناگون به وجود آمده‌اند تا پزشكان با كسب تخصص در یك رشته قادر باشند با دقت كافی و اطلاعات وافی بیماری‌های آن رشته را تشخیص داده و درمان نمایند.

 

 

جراح كودكان

مادران و پدران، امروزه كودك بیمارشان را حتی در شهرهای كوچك، نزد طبیت متخصص كودكان می‌برند تا درمان شود و در شهرهای بزرگ، حتی به فوق تخصص‌های گوناگون رشته اطفال مراجعه می‌كنند. شاید خیلی از شما ندانید كه در كنار تمام این رشته‌های فوق تخصصی، رشته فوق تخصصی جراحی كودكان و نوزادان نیز وجود دارد كه پزشكان این رشته فقط بچه‌ها را تحت عمل جراحی قرار می‌دهند.

 

 

درمــان

ممكن است بسیاری از بیماری‌های كودكان مانند بالغین باشد و در نتیجه روش درمان جراحی آنها نیز مشابه است ولی قسمت اعظم بیماری‌های نوزادان و شیرخواران ناهنجاری‌های مادرزادی قابل اصلاح هستند كه بسیاری از پزشكان و حتی جراحان در طول تمام مدت فعالیت حرفه‌ای خود حتی یك‌بار نیز مشابه آن را ندیده‌اند چه برسد به اینكه جراحی كرده باشند. رشته جراحی كودكان سابقه‌ای 50 ساله دارد و در ایران نیز به همت تنی چند از اساتید این رشته در سال 1352 پایه‌گذاری شده و هم اكنون حدود 8 جراح فوق تخصص این رشته در سراسر ایران به درمان كودكان اشتغال دارند.

 

جراحی مینیـاتـوری

ممكن است بگویید كه جراحی بزرگ و كوچك ندارد و هر جراحی قادر است. نوزاد شیرخوار، كودك، نوجوان، بالغ، زنان و مردان مسن را عمل كند و بیماری‌های این افراد فرقی با هم ندارد ولی چنین نیست. انجام عمل جراحی بر روی یك نوزاد شیرخوار و یا یك كودك نوپا، یك عمل بسیار ظریف و مینیاتوری است كه بر روی موجودی انجام می‌شود كه 5 درصد وزن یك انسان بالغ را دارد. جراحان این رشته، گاه نوزادی را عمل می‌كنند كه تنها 5/1 كیلوگرم وزن دارد آیا این عمل جراحی با عملی كه بر روی یك انسان 70 كیلوگرمی انجام می‌شود، مشابه است؟

 

 

جراحان كودكان چه كسانی هستند؟

دانشجویان رشته پزشكی پس از 7 سال تحصیل در دانشكده پزشكی، به‌عنوان پزشك عمومی فارغ‌التحصیل می‌شوند و سپس به مدت 4 سال آموزش تئوری و عملی جراحی عمومی را پشت سر گذاشته و به عنوان متخصص جراحی عمومی شناخته می‌شوند این جوان جراح در صورت علاقه به رشته جراحی كودكان، در آزمون ورودی این رشته شركت نموده و در صورت پذیرفته شدن، به مدت 3 سال تحت آموزش‌های لازم قرار می‌گیرد و در انتها با شركت در امتحان فوق تخصص كه به صورت كتبی، شفاهی و عملی برگزار می‌شود پس از 14 سال تحصیل پزشكی، جراح فوق تخصص كودكان و نوزادان شناخته می‌شوند. كتابی كه منحصراً جراحی كودكان و نوزادان را شرح دهد، حدود 2500 صفحه است كه جراح كودكان باید قسمت اعظم آن را به خوبی بداند تا قادر به انجام عمل جراحی بر روی فرزندان شما باشد. این شرح مختصر، اطلاعاتی از جراحی كودكان و نوزادان و جراحان این رشته برای اطلاع مادران و پدران عزیز است تا بدانند كه اگر فرزندشان از بدو تولد تا سن 14 سالگی نیاز به عمل جراحی پیدا نمود به چه كسی مراجعه كنند. جای بسی خوشبختی است كه در حال حاضر به جز در موارد بسیار نادر، هیچ كودكی نیاز به اعزام به خارج از كشور برای انجام عمل جراحی ندارد.

 

 

برچسب ها: شیرخوار، زندگی آنلاین، جراح كودكان، جراح فوق تخصص كودكان تعداد بازديد: 690 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز