Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 06:19

18
مرداد
به‌حرفم گوش كن بچه (1)

به‌حرفم گوش كن بچه (1)

بخش اول- بخشی عمده‌ای از روانشناسی كودك و تربیت او، به چگونگی صحبت با كودكان مربوط است. با صحبت كردن با كودك‌تان و با روشی كه با او مكالمه می‌‌‌‌كنید به او آموزش می‌دهید كه چگونه با دیگران صحبت كند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

بخشی عمده‌ای از روانشناسی كودك و تربیت او، به چگونگی صحبت با كودكان مربوط است. با صحبت كردن با كودك‌تان و با روشی كه با او مكالمه می‌‌‌‌كنید به او آموزش می‌دهید كه چگونه با دیگران صحبت كند. در اینجا به نكات ریزی اشاره خواهیم كرد كه با رعایت آنها، به گونه‌ای بهتر و صحیح‌تر با كودك‌تان ارتباط برقرار خواهید كرد.

قبل از اینكه با كودك حرف بزنید، ابتدا با او ارتباط برقرار كنید. در چشمان فرزند خود نگاه كرده و با او ارتباط چشمی برقرار كنید. روش تمركز كردن را به او آموزش دهید. حالت چهره و حركات خود را به حالت تعجب و یا خوشحالی و ... تغییر دهید تا مطمئن شود به او توجه دارید. البته تماس چشمی آنقدر شدید و زیاد نباشد كه كودك تصور كند به جای توجه و تمركز سعی در كنترل او دارید.

توجه به كودك

قبل از اینكه با او صحبت كنید، او را صدا بزنید؛ مثلاً بگویید«عزیزم ممكنه لطفاً چند لحظه...»

مختصرگویی

از قانون یك جمله استفاده كرده و خواسته خود را كوتاه و قطعی، در یك جمله بیان كنید. هر چقدر بیشتر با كودكان صحبت كنید و حاشیه بروید، آنها كمتر به صحبت‌های شما گوش می‌دهند و به یك كودك حرف گوش‌نكن تبدیل می‌شوند. زیاد صحبت كردن یكی از رایج‌ترین ایرادها و مشكلاتی است كه والدین آن را نادیده می‌گیرند و كودك احساس می‌كند كه شما از حرفی كه می‌زنید، مطمئن نیستید.

ساده صحبت كنید

 آیا تا به حال دقت كرده‌اید كه كودكان چگونه با یكدیگر صحبت می‌كنند؟ از جملات كوتاه با كلمات ساده و یك‌بخشی استفاده كنید تا تأثیر بیشتری روی آنها بگذارد. از فرزندتان بخواهید درخواست شما را برای‌تان تكرار كند. اگر نتوانست این كار را انجام دهد، احتمالاً از كلمات پیچیده و یا بیش از حد طولانی استفاده كرده‌اید.

به كودك‌تان پیشنهاد بازی دهید

مثلاً می‌توانید به یك كودك دو سه ساله بگویید، لباس‌هایت را بپوش تا بیرون برویم و بازی كنیم. این پیشنهادی است كه او هرگز آن را رد نمی‌كند. او با این پیشنهادات وادار به حركت می‌شود و به خواسته شما عمل و به صحبت‌های شما گوش می‌كند.

مثبت باشید

به جای اینكه به كودك بگویید: «در خانه ندو» می‌توانید بگویید: «ما در داخل خانه راه می‌رویم و در خارج از منزل می‌‌توانیم بدویم و ورزش كنیم».

خواهش كنید

به جای اینكه از جملات دستوری استفاده كنید (مثل اینكه ساكت باش و بنشین)، می‌توانید از او خواهش كنید و جمله من می‌‌خواهم را به جملات خود بیفزایید؛ مثلاً «من می‌خواهم تو بنشینی و آرام باشی». این جملات تأثیر بیشتری روی كودك دارند و او احساس نمی‌كند كه شما دارید به او دستور می‌دهید.

از كلمه وقتی كه ... استفاده كنید؛ «من وقتی كه مسواك زدی، برایت داستان می‌خوانم». یا: «وقتی كه كارت تمام شد، می‌توانی تلویزیون تماشا كنی.» با این جملات علاوه بر اینكه خواسته خود را از كودك مطرح می‌كنید، به او حق انتخاب می‌‌دهید.

رفتار و گفتار

مثلاً اگر تمایل دارید كودك‌تان تلویزیون را خاموش كند تا در كنار شما شام بخورد، ابتدا به اتاق او بروید و كنار او بنشینید و چند دقیقه‌ای با او تلویزیون تماشا كنید؛ سپس هنگام پیام‌های بازرگانی با جدیت از او بخواهید كه تلویزیون را خاموش كند و با شما برای خوردن شام، بیاید.

 دادن حق انتخاب

در اكثر مواقع به او اجازه دهید كه حق انتخاب داشته باشد؛ مثلاً به او بگویید كه آیا دلت می‌خواهد اول لباس خوابت را بپوشی یا دندان‌هایت را مسواك بزنی و یا آیا دوست داری پیراهن قرمزت را بپوشی یا آبی را و... .

درك كردن كودكان

سطح درك كودك را در نظر بگیرد و كوتاه و ساده خواسته خود را بیان كنید. هر چقدر كودك شما كم‌سن‌تر باشد، باید از لغات ساده‌تر استفاده كنید...

 

 

برای خواندن بخش دوم- به‌حرفم گوش كن بچه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ارتباط با کودکان، تربیت کودکان، بازی با کودکان، توجه به کودک، ارتباط چشمی با کودکان، دادن حق انتخاب به کودکان، درك كردن كودكان تعداد بازديد: 590 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز