Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 05:54

25
اردیبهشت
درمان خودسرانه دل درد كودكان (1)

درمان خودسرانه دل درد كودكان (1)

میزان شیوع دل درد كودكان دختر و پسر به یك اندازه است.

تحریریه بهار زندگی

 

 

 

رییس انجمن گوارش كودكان ایران گفت: دل درد در كودكان 100 علت دارد و هر كدام از آنها روشهای متفاوتی برای درمان دارند بنابراین خانواده‌ها باید از درمان‌های خودسرانه كودكانشان پرهیز كنند زیرا ممكن است درمان غیر اصولی كودك را با مشكلات جدی‌تری روبه‌رو می‌كند.

غلامرضا خاتمی‌با بیان اینكه دل‌درد یكی از بیماری‌های شایع در كودكان است، اظهار داشت: میزان شیوع دل درد كودكان دختر و پسر به یك اندازه است. وی گفت: طحال، معده، روده، آپاندیس، مثانه، كلیه، كبد و كیسه صفرا جزء احشا شكم‌ است؛ در صورتی كه هر یك از این اعضا دچار مشكلی شوند، خود را به صورت دل‌درد نشان می‌دهند.

 بررسی دلایل دل درد در كودكان

وی درباره دلایل دل‌درد در كودكان گفت: دل درد در كودكان 100 علت دارد، در بعضی از موارد دل‌درد منشاء خارجی دارد، گاهی دل درد كودك به دلیل مشكلی است كه در مغز او به وجود آمده است؛ این مساله با استفراغ و درد پهلو همراه است؛ این دل‌درد نشانه‌ای از دل‌درد رفلاكسی است.

رییس انجمن گوارش و كبد كودكان ایران افزود: دل درد رفلاكسی منشاء خارجی شكمی‌دارد و به همین دلیل كودك احساس دل‌درد می‌كند.خاتمی‌اختلال در جذب مواد چربی و كربوهیدرات را از دیگر عوامل دل‌درد در كودكان دانست و اظهار داشت: زمانی كه كودك دچار «انواژیناسیون» شود (دیده شدن خون در مدفوع)، این مساله خود را به صورت دل‌درد ظاهر می‌كند؛ اختلال در جذب مواد جربی و كربوهیدرات باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: پیچ خوردگی روده یكی دیگر از عوامل ایجاد دل‌درد در كودكان به شمار می‌رود، این در حالی است كه دل‌درد كودك با اسهال همراه است كه به آن «اسهال عفونی » می‌گویند.

 انگل‌ها در بروز دل درد در كودكان نقش دارند

خاتمی‌ادامه داد: اگر دل‌درد كودك همراه با دفع مدفوع چرب بود این مساله به دلیل اختلال در جذب مواد چربی است همچنین اگر دل‌درد خود را به صورت مدفوع آبكی و پر سر و صدا نشان داد، این نوع از دل‌درد به دلیل اختلال در جذب مواد كربوهیدرات است.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران انجام جراحی را یكی دیگر از علت‌های دل‌درد در كودكان بیان كرد و اظهار داشت: كودكی كه تحت عمل جراحی قرار گرفته، ممكن است پس از مدتی دچار دل‌درد شود، در بررسی‌هایی كه انجام می‌شود علت این نوع از دل‌درد مربوط به چسبندگی‌هاست كه در ناحیه عمل شده به وجود آمده است.

وی در خصوص اینكه انگل‌ها می‌توانند موجب بروز دل‌درد در كودكان شوند، بیان داشت: انگل‌ها یكی دیگر از عوامل ایجاد دل‌درد در كودكان به شمار می‌رود، این در حالی است كه با انجام آزمایش‌ مدفوع، انگل و نوع آن تشخیص داده می‌شود و متناسب با آن داروهای ضد انگل برای كودك تجویز می‌شود؛ باید به این نكته توجه داشت كه استفاده زیاد از داروهای ضدانگل برای كودك ضرر دارد.

وی گفت: در بعضی از موارد دل‌درد كودكان به دلیل ضرباتی است كه به شكم وارد می‌شود، به طور مثال زمانی كه كودك در حال دوچرخه‌سواری است بر زمین بیفتد و دسته آن به شكم برخورد كند موجب بروز درد شكم شود.

 آپاندیس یكی دیگر از علل دل‌درد در كودكان

رییس انجمن گوارش و كبد كودكان ایران در خصوص اینكه یبوست می‌تواند موجب بروز دل‌درد در كودكان شود، افزود: یكی دیگر از علل دل‌درد در كودكان مربوط به بیماری یبوست است، این بیماری به دلیل عدم دفع مدفوع و انباشته شدن آن در روده‌هاست كه موجب دل‌درد در كودكان می‌شود ضمن اینكه یبوست بی‌اشتهایی، تغییر خلق و خوی و حتی منزوی شدن كودك را به وجود می‌آورد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- درمان خودسرانه دل درد كودكان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دل درد، گوارش کودکان، درمان غیر اصولی کودکان، دل درد کودکان، دلایل دل درد کودکان، انگل در کودکان، آپاندیس در کودکان تعداد بازديد: 1119 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز