Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - 04:56

4
خرداد
اینها در خواب راه می‌روند (1)

اینها در خواب راه می‌روند (1)

كودكان خوابگرد، در خواب حرف می‌زنند و از خواب می‌ترسند.

 تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

در علم روانشناسی، راه رفتن در خواب را خوابگردی می‌گویند كه عبارت است از اتفاقات ناخوشایندی كه در طول خواب روی می‌دهد. خوابگردی زمانی اتفاق می‌‌افتد كه فرد در حال خواب از تخت خود بلند شود و شروع به راه رفتن كند. حتی می‌تواند شامل یك سری از حركات پیچیده دیگر نیز باشد؛ مثل اینكه از خواب بلند شود و روی تخت بنشیند و با حالتی كاملاً گیج اطراف را تماشا كند و یا حتی شروع به دویدن و جیغ و فریاد كند!

گاهی اوقات دلیل این فرار و یا دویدن، خواب رویایی است كه فرد دیده است. آنها اغلب چشما‌نشان باز است؛ اما نگاهی كاملاً گیج و بی‌روح دارند و چیزی را نمی‌بینند.

حتی اگر با این افراد صحبت كنید، یا پاسخی نمی‌شنوید و یا پاسخ یك سوال ساده، زمان‌بر خواهد بود. گاهی اوقات آنها شروع به انجام كارهای روزانه مثل آشپزی، كتاب خواندن، تلویزیون روشن كردن و ... می‌كنند و گاه رفتارهایی عجیب، بی‌ادبانه و یا خشونت‌بار دارند؛ مثل ادرار كردن در سطل زباله، پرت كردن خود از پنجره و یا پرتاب اشیا و جابجایی آنها.

در موارد محدودی نیز دیده شده است كه شخص سوار ماشین شده و شروع به رانندگی می‌كند و حتی مسافت طولانی را طی می‌كند! بعضی از افراد خوابگرد هم رفتارهای جنسی زشتی انجام می‌دهند و یا شروع به غذا خوردن می‌كنند. بیدار كردن این افراد از خواب مشكل است و وقتی كه از خواب بیدار می‌شوند، كاملاً گیج هستند و چیزی را به یاد نمی‌آورند.

بزرگسالان ممكن است كمی از اتفاقات را به صورت جزیی و مبهم به یاد بیاورند؛ اما به ندرت تمام اتفاقات را به خاطر دارند. در بعضی موارد دیده شده كه فرد به شخصی كه سعی در بیدار كردن او دارد، حمله كرده است. معمولاً این افراد به طور ناگهانی بیدار شده و متوجه می‌شوند در جای نامناسبی هستند.

بعضی هم در طی این اتفاقات، اصلاً از خواب بیدار نمی‌شوند و در حالی كه خواب هستند، دوباره به رختخواب خود بازمی‌گردند! خوابگردی حتی در یك چرت روزانه نیز می‌تواند اتفاق بیفتد و یا در طول یك شب چند بار تكرار شود. این حالت بیماری نیست و كمتر دیده شده كه طی آن اتفاق ناگواری پیش بیاید.

تنها مشكل این است كه آرامش اطرفیان مختل می‌شود. كودكان خوابگرد، در خواب حرف می‌زنند و از خواب می‌ترسند. خوابگردی در كودكان (هم پسر و هم دختر) بسیار شایع است و از سنین خردسالی و كودكی، حتی از زمانی كه كودك تازه شروع به راه رفتن می‌كند، می‌تواند شروع شود.

میزان خوابگردی در كودكان بیش از 17 درصد است كه بیشتر كودكان 8 - 12 ساله را دربرمی‌گیرد. كمتر دیده شده است كه خوابگردی از سنین بزرگسالی شروع شود (معمولاً قبل از 17 سالگی شروع می‌شود) و فقط 4 درصد آنها خوابگرد هستند. بزرگسالان نسبت به كودكان رفتارهای تهاجمی و عجیب بیشتری نشان می‌دهند.

خوابگردی ریشه ژنتیك نیز دارد و اگر فقط یكی از والدین خوابگرد بوده باشد، فرزند او 45 درصد بیشتر امكان خوابگردی دارد و اگر پدر و مادر، هر دو خوابگرد بوده باشند، این احتمال به 60 درصد می‌رسد. این عارضه معمولاً از 30 ثانیه تا 30 دقیقه طول می‌كشد و تا قبل از 10 سالگی برطرف می‌شود.

علل

خوابگردی به دلایل مختلف زیر اتفاق می‌افتد: كم خوابی، پركاری تیروئید، سردردهای میگرنی، سكته مغزی، سرو صدا و نور، آسیب به سر، مسافرت، تب در كودكان، متورم شدن مغز، ورم معده، استرس جسمی و روحی، خوابیدن در مكان جدید، استفاده از بعضی داروها، استفاده از الكل و مواد توهم‌زا، هیپنوتیزم در خانم‌ها بارداری و عادت ماهیانه، خوابگردی را افزایش می‌دهد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- اینها در خواب راه می‌روند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خوابگردی در کودکان، علل خوابگردی در کودکان، هیپنوتیزم، راه رفتن در خواب کودکان، خوابگردی کودکان، خواب رویایی، کودکان و خوابگردی، کودکان خوابگرد تعداد بازديد: 646 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز