Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 20:58

24
فروردین
جولان آبله مرغان در بهار (1)

جولان آبله مرغان در بهار (1)

آبله‌مرغان با جوش‌های قرمز پوستی كه خارش‌دار هستند بروز می‌كند. این جوش‌ها ابتدا در اطراف شكم و زیر آن پدیدار می‌شوند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

آبله‌مرغان یك بیماری شایع در میان كودكان است خصوصاً كودكان زیر 12 سال. آبله‌‌مرغان در كودكان خفیف‌تر بروز می‌كند و در بزرگسالان شدیدتر. علائم این بیماری عبارتند از: تب، درد شكم، احساس ناخوشی و نقطه‌های قرمز رنگ شبیه جوش كه شدیداً خارش‌دار هستند و كم‌كم به حالت تاول در می‌آیند و در همه‌جای بدن پدیدار می‌شوند این بیماری نشانه‌های آنفلوآنزا را نیز در خود دارد.

معمولاً این علائم خود به خود برطرف می‌شوند و نیازی به درمان ندارند، اما از آنجایی كه عفونت بسیار مسری است، كودك باید در خانه بماند تا تمام علائم بیماری از بین برود. آبله‌مرغان توسط نوعی ویروس به نام واریسلا زوستر (vzv) به وجود می‌آید و كودكان در 12-15 ماهگی‌شان با زدن واكسن  vzvاز این بیماری و ابتلا به آن محافظت می‌شوند.

مركز كنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه نموده است كه یك واكسن دیگر در 4-6 سالگی كودكان زده شود تا امكان ابتلا به این بیماری كمتر شود. در ضمن افراد بالای 13 سال كه تا به حال آبله‌مرغان نگرفته‌اند نیز واكسن آن را طی دو مرحله با دوز دو برابر و در فاصله 28 روز دریافت نمایند.

علائم

آبله‌مرغان با جوش‌های قرمز پوستی كه خارش‌دار هستند بروز می‌كند. این جوش‌ها ابتدا در اطراف شكم و زیر آن پدیدار می‌شوند سپس به تمام نقاط بدن منتقل می‌شوند مثل پوست سر، دهان، گوش‌ها و حتی اطراف دستگاه تناسلی. این نقاط قرمز در ابتدا ریز و كوچك هستند و به جوش شباهت دارند و یا حتی ممكن است آنها را با جای نیش پشه اشتباه بگیرید.

اما كم‌كم به تاول‌هایی تبدیل می‌شوند كه حاوی نوعی مایع شفاف هستند. كم‌كم دیواره تاول‌ها می‌تركد و مایع از آن خارج شده و در همان محل‌ها دلمه‌هایی به وجود می‌آید هر چند روز چند تاول جدید به وجود می‌آید و جای تاول‌های قبلی را می‌گیرد. عمر هر یك از تاول‌ها 2-4 روز است.

گاهی اوقات خارش آنقدر شدید می‌شود كه تبدیل به مشكل دیگری به نام اگزما (نوعی اختلال پوستی) می‌شود. برخی از كودكان احساس درد در ناحیه شكم، تب، گلودرد، سردرد و احساس بیماری و ناخوشی می‌كنند و 2 روز بعد این نقاط قرمز رنگ پدیدار می‌شوند.

این علائم تا چند روز با كودك هستند و ممكن است در این چند روز تب او بین 38-8/38 درجه سانتیگراد باشد و در برخی موارد نادر بالاتر هم می‌رود. علائم در كودكان كم‌سن و سال‌تر خفیف‌تر است. به طور كلی آبله‌مرغان بیماری شدیدی نیست اما روی برخی از نوزادان و كودكان و حتی بزرگسالان كه سیستم دفاعی ضعیفی دارند، حاد و مزمن می‌شود.

برخی از افراد به عفونت‌های باكتریایی حاد دچار می‌شوند و پوست، ریه، مفاصل و حتی مغزشان درگیر آن می‌شود. حتی كودكانی كه سیستم دفاعی معمولی دارند می‌توانند دچار دردسرهایی شوند. بعد از عفونت، ویروس vzv به حالت غیرفعال در سلول‌های عصبی نخاعی باقی می‌ماند.

جلو‌گیری از انتقال بیماری

آبله‌مرغان یك بیماری مسری است و از دو روز قبل از پدیدار شدن نقاط قرمز رنگ روی پوست تا زمانی كه تمام تاول‌ها از بین بروند، قابلیت سرایت دارد. در واقع كودك مبتلا را باید حداقل به مدت 1 هفته در قرنطینه قرار داد.

كودكان یك خانواده به سرعت بیماری را از یكدیگر می‌گیرند (البته اگر قبلاً بیماری را نگرفته باشند و یا واكسن آن را نزده باشند). برای جلوگیری از انتشار ویروس باید مرتباً دست‌های كودكان خود را بشویید خصوصاً قبل از خوردن خوراك و بعد از رفتن به دستشویی.

 آبله‌مرغان و بارداری

 خانم‌های باردار و تمام كسانی كه مشكل دستگاه ایمنی دارند نباید به هیچ‌وجه در مجاورت كسی كه به آبله‌مرغان دچار است باشند. اگر خانم باردار قبلا به آبله‌مرغان دچار نشده باشد و در بیست هفته نخست بارداری‌‌اش باشد، جنین بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد.

اگر در دوران وضع حمل و یا كمی قبل از آن به آبله مرغان دچار شود، خطرات بعدی نوزادش را تهدید خواهد كرد. اگر خانمی قبل از بارداری دچار آبله‌مرغان شود كودك او تا چند ماه اولیه بعد از تولدش از ابتلا به بیماری مصون خواهد بود، زیرا ایمنی مادر از طریق شیر و در دوران جنینی از طریق جفت به نوزادش نیز منتقل می‌شود.

افرادی كه بیشتر در معرض بیماری شدید هستند: نوزادانی كه مادرشان به هنگام زایمان دچار بیماری شده است، بیماران مبتلا به سرطان خون و ضعف ایمنی بدن و كودكانی كه در اثر مصرف برخی داروها دستگاه ایمنی بدنشان بسیار ضعیف است.

پیشگیری

 پزشكان به خانواده‌ها توصیه می‌كنند كه در 12-15 ماهگی نوزادان خود اقدام به دریافت واكسن آبله‌مرغان نمایند و یكبار دیگر این كار را در 4-6 سالگی انجام دهند. این واكسن‌ها 70- 85 درصد از ابتلا به بیماری و تا 95 درصد از بروز بیماری به صورت شدید و حاد جلوگیری می‌كنند.

حتی اگر كودكی كه به او واكسن آبله‌مرغان تزریق شده است، دچار ویروس آن شود، علائم آن را به صورت بسیار خفیف‌تر خواهد داشت...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- جولان آبله مرغان در بهار- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: علائم آبله مرغان، پیشگیری از آبله مرغان، درمان آبله مرغان، آبله‌مرغان، آبله‌‌مرغان در كودكان، جلو‌گیری از انتقال بیماری آبله مرغان، آبله‌مرغان و بارداری تعداد بازديد: 800 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز