Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 11 مهر 1403 - 19:55

5
تیر
آیین رمضان در لبنان

آیین رمضان در لبنان

مردم لبنان، یك سنت بسیار دیرینه برای زمان افطار و سحر خود دارند. آن‌ها به هنگام سحر و افطار توپ شلیك می‌كنند تا زمان دقیق آن را برای مردم مشخص كنند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه آشپزباشی

 

 

آغاز ماه رمضان در لبنان، با سنتی به نام «سبتانه» همراه است. افراد زیادی، سعی می‌كنند با نگاه كردن به آسمان، ماه را ببینند و با رؤیت آن و اطمینان یافتن از چیزی كه دیده‌اند. ماه رمضان را شروع می‌كنند. مردم لبنان، به غذاهای ماه رمضان اهمیت زیادی می‌دهند و طی این ماه، غذاهای بسیار خوشمزه‌ای در سفره‌های خود می‌چینند.

آن‌ها افطاری و سحری خوردن را در این ماه تبدیل به خاطره‌انگیزترین روزهای زندگی‌شان می‌كنند. در این كشور نیز همانند بسیاری از كشورهای مسلمان‌نشین، مردم، روزه خود را با خوردن خرما، یك لیوان آب و زیتون باز می‌كنند و بعد كاسه‌ای سوپ می‌خورند. لبنانی‌ها، آبمیوه‌های خوش طعمی برای افطاری خود درست می‌كنند.

این آبمیوه‌ها، «جَلّاب» نام دارد و از انواع توت‌ها، تمشك و شاه‌توت تهیه می‌شوند. در برخی از شهرها، كودكان فانوس در دست‌ می‌گیرند، در خیابان‌ها به راه می‌افتند و به مردم شكلات و شیرینی می‌دهند. لبنانی‌ها، معمولاً تا سحر نمی‌خوابند و یا این‌كه آخر شب غذائی بعنوان سحری می‌خورند، در وعده سحری هم غذاهای سبك اما مغذی می‌خورند تا در طول روز احساس راحتی و البته سلامت بیش‌تری بكنند.

در افطار، ابتدا غذای بسیار مختصری می‌خورند مثل خرما و سوپ. بعد از آن نماز مغرب را می‌خوانند. سپس وعده كامل غذائی خود را می‌خورند. مردم لبنان، در این ماه در سفره‌هایشان بیش از حد نیاز غذاهای رنگی می‌چینند و به نوعی، اسراف هم می‌كنند. انواع گوشت‌ها، شیرینی‌ها و نان‌ها، نوشیدنی‌های گوارا- كه به آن‌ها جلاب می‌گویند- فَتوش (نوعی سالاد محلی) و ... در سفره‌های غذای این ماه دیده می‌شود.

شیرینی‌های سنتی این ماه شامل: شعیریه، كلاژ، قطایف، مدلوفه و... می‌باشد. مردم محله‌های خود را چراغانی می‌كنند، به دیدار یكدیگر می‌روند و مهمانی می‌گیرند.مردم لبنان، یك سنت بسیار دیرینه برای زمان افطار و سحر خود دارند. آن‌ها به هنگام سحر و افطار توپ شلیك می‌كنند تا زمان دقیق آن را برای مردم مشخص كنند. البته مدتی بود كه این سنت در لبنان رو به خاموشی می‌رفت، اما طی سال‌های اخیر دوباره این سنت احیا شده است.

همچنین افرادی به نام «سحراتی»، لباس‌های محلی به تن می‌كنند و مردم را برای خوردن سحری از خواب بیدار می‌كنند. استفاده از خرما و شوربا در سفره‌های سحری و افطاری مردم لبنان، بسیار ضروری است. با خوردن این دو غذا، معده خود را آماده پذیرش غذا می‌كنند. سنت شب‌نشینی تا سحر- كه «سهره» نام دارد- یك سنت بسیار قدیمی در میان مردم است. گروهی تا صبح به خواندن نماز و قرآن در مساجد می‌گذرانند، گروهی دیگر به خیابان‌ها و مراكز تفریحی می‌روند و عده‌ای هم در خانه‌هایشان، به تماشای تلویزیون، مهمان‌‌نوازی و مهمانی سپری می‌كنند.

50 درصد از مردم لبنان مسیحی هستند. لذا بسیاری از رستوران‌ها در طول روز برنامه سابق خود را ادامه می‌دهند. عیدفطر در لبنان همچون روز عید مسیحیان، با جشن و شادی سپری می‌شود و به آن «عیدالفطر» می‌گویند. بوستان‌ها و مراكز تفریحی، مملو از جمعیت می‌شود. در عیدفطر مردم آتش‌بازی می‌كنند، عیدی به كودكان می‌دهند و غذاهای محلی درست می‌‌كنند و به گردشگاه‌ها می‌روند. كودكان لباس‌های نو می‌پوشند.

والدین برای كودكان عیدی تهیه می‌كنند و عیدی‌ها را در اطراف تختخواب آن‌ها پنهان می‌كنند تا صبح به هنگام بیداری از خواب آن‌ها را پیدا كنند و خوشحال شوند. حلواهای ماه رمضان در كشور لبنان اهمیت بسیاری دارد. این حلواها (كتانه، كلاجه و نهش)، در روز عیدفطر در میان مردم پخش می‌شود. شور و شعف روزه‌داری با صدای سحرخوان- كه ابوحلبله نام دارد- شروع می‌شود و تا وقت اذان مغرب ادامه دارد.

سنت سحرخوانی، سال‌هاست كه در شهرهای بزرگ به فراموشی سپرده شده است، اما هنوز هم در روستاها و شهرهای كوچك حفظ شده است. عیدفطر- شامل سه روز است. آن‌ها در طول یك ماه برای عیدفطر و این سه روز جشن، برنامه‌ریزی می‌كنند، ولی گاهی تشریفات بسیار، برخی از مردم را دچار ناراحتی می‌كند.

بسیاری، دوست دارند كه این مراسم‌ها را ساده‌تر برگزار نمایند. آن‌ها مساجد را با چراغ‌‌های سبز و سفید، چراغانی می‌كنند. ماه رمضان در این كشور آداب و شرایط خاص خود را دارد و این ماه، كاملاً با ماه‌های دیگر سال فرق دارد.

 

برچسب ها: ماه رمضان در لبنان، افطار در لبنان، رمضان در لبنان، آداب ماه رمضان در لبنان، مردم لبنان و رمضان، مردم لبنان، سحری در لبنان تعداد بازديد: 585 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز