Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 06:36

28
آبان
فواید و خواص درمانی گیاه پونه

فواید و خواص درمانی گیاه پونه

پونه گیاه کمیابی نیست و در غذاهای مختلف استفاده می شود و قرن هاست که این ادویه به عنوان گیاه دارویی کاربرد دارد، این گیاه انواع بیماری های عفونی را درمان می کند. یکی از بهترین راه های بهره از خاصیت درمانی پونه، نوشیدن یک فنجان چای پونه است.

چای پونه گلو درد، حتی گلو درد میکروبی را درمان و با ویروس و عفونت های بدن مبارزه می کند. آنتی اکسیدان موجود در این گیاه سیستم ایمنی را تقویت می کند و حاوی رزمارنیک اسید و تیمول است. مطالعات نشان داده ترکیبات موجود در پونه با سلول های سرطانی مبارزه می کند، همچنین این گیاه حاوی کوئرستین است که رشد سلول های سرطانی را کاهش و مرگ سلولی را بهبود می بخشد. برگ ها و گل های پونه و همچنین ساقه های آن می توانند جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی بیوتیک ها باشند. آزمایشات نشان داده است که عصاره پونه در مقابل ویروس تب خال، ویروس آنفولانزا، بیماری نیوکاسل و ویروس های مختلف دیگر فعال است. طبیعت این گیاه گرم و خشک است.

برخی از خواص دارویی پونه عبارتند از:

پونه جز گیاهان قاعده آور در زنان بوده، این گیاه باعث منقبض شدن رحم شده و به جریان قاعدگی کمک می‌ کند.

از خواص پونه، حذف و خروج گاز انباشته شده در روده است و همین امر این گیاه را به دارویی عالی برای نفخ تبدیل می‌ کند، همچنین این گیاه به دلیل دارا بودن خواص ضد اسپاسم برای تسکین درد های شکمی عالی می‌ باشد.

استفاده از پونه، عملکرد روده را تحریک کرده و ترشح صفرا را افزایش می‌ دهد.

این گیاه برای درمان ناراحتی معده مفید بوده، مشکلات هضم غذا مثل نفخ و اسهال را برطرف و باعث کاهش تورم دستگاه گوارش می‌ شود.

از دیگر خواص این گیاه، رفع ترشحات انباشته شده در ریه است و استفاده از آن برای درمان بیماری‌ های برونشیت و سرما خوردگی توصیه می‌ شود.

از گیاه پونه برای درمان سرما خوردگی، سرفه و عفونت سینه استفاده شده، به دلیل وجود منتول در آن به عنوان داروی خلط آور و احتقان آور محسوب می شود.

گیاه دارویی پونه، تعریق بدن را افزایش داده و به همین دلیل برای کاهش تب بسیار مفید است.

یکی از مهمترین خواص پونه، تاثیر بی حس کنندگی اعصاب می‌ باشد، از این رو برای درد ماهیچه و بیماری‌ هایی مانند رماتیسم و آرتروز بسیار مفید است.

استفاده از دمنوش پونه باعث تسکین و آرامش می شود.

گیاه پونه، مقدار اسید اوریک را کاهش می‌ دهد، بنابراین برای افراد دارای اوره بالا گزینه خوبی محسوب می شود.

پونه دارای ویژگی‌ های ضد عفونی کننده می‌ باشد، از این رو برای عفونت رحم، ادرار و کلیه بسیار مفید است.

استفاده از پونه برای تمیز نمودن زخم‌ ها و رفع عفونت‌ های زنانه بسیار موثر است.

درمان ناراحتی‌ های کبدی، اسهال خونی، ناراحتی‌ های عصبی و اختلالات گوارشی از دیگر خواص دارویی گیاه پونه است.

عصاره پونه در مقابل ویروس تب خال، ویروس آنفولانزا، بیماری نیوکاسل و ویروس‌ های مختلف دیگر فعال است.

جویدن پونه، در رفع بوی بد دهان موثر است و به دلیل دارا بودن ترکیبات ضد باکتریایی، دارویی فوق‌ العاده برای رفع عفونت‌ های تناسلی، ادراری و گلودرد های چرکین بوده و مانند آنتی‌ بیوتیک عمل می‌ کند.

برگ‌ ها و گل‌ های پونه و همچنین ساقه‌ های آن می‌ توانند جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی بیوتیک‌ ها باشند. این گیاه همچنین بادشکن، معرق، مدر و محرک نیز می‌ باشد.

پونه، مشکلات و ناراحتی‌ ‏های گوارشی را بر طرف و از ترش کردن معده جلوگیری می‌ کند و برای هضم غذا و بر طرف کردن سکسکه مفید است.

مصرف پونه همراه با ماست و دوغ، به دلیل داشتن کلسیم زیاد به خانم‌ های یائسه و افرادی که دچار پوکی استخوان هستند و همچنین کودکان در حال رشد توصیه می‌ شود.

دمنوش گیاهی پونه

دمنوش و چای گیاهی پونه را برای رفع مشکلات زیر و تحت نظر متخصص طب سنتی و بعد از بررسی وضعیت جسمی و داخلی فرد می توان استفاده کرد:

رفع افسردگی-آنفولانزا-شپش-زخم-آلرژی-سوختگی-خستگی-یبوست-قارچ-سرفه-سردرد-تورم غدد یا برونشیت-انگل-مشکلات گوارشی نفخ و گاز معده

دستور تهیه دمنوش و چای پونه:

برای تهیه یک فنجان دمنوش پونه، یک قاشق غذاخوری سر خالی از برگ یا گل پونه تازه و یا یک قاشق چایخوری برگ پونه خشک‌ شده را در چای صاف‌ کن درون یک لیوان ریخته و یک فنجان آب در حال جوش را روی آن بریزید.

اجازه دهید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد و به رنگ چای در بیاید.

اگر دوست داشتید، می‌ توانید آن را با نبات کمی شیرین کنید.

این دمنوش به طور معمول ۲ تا ۳ فنجان در روز استفاده می‌ شود و محدودیتی در طول درمان وجود ندارد.

 موارد منع مصرف پونه:

مصرف پونه باعث ازدیاد تعریق در بدن می‌ شود.

استفاده از آن در بعضی افراد باعث تشدید سردرد آن ها می‌ شود.

مصرف بیش از حد دمنوش پونه و پونه باعث مسمومیت می شود.

برچسب ها: طب سنتی، درمان آلرژی، مشکلات گوارشی، سردرد، طب گیاهی، داروهای گیاهی، برونشیت، نفخ معده، سرفه، رفع خستگی، دمنوش های گیاهی، پونه کوهی، پونه، خواص پونه، دمنوش پونه، مضرات پونه، متخصصان طب سنتی تعداد بازديد: 881 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز