Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 05:23

31
فروردین
سلامت روده با حذف این سه خوراکی

سلامت روده با حذف این سه خوراکی

همه ما می‌دانیم که سلامت عمومی جسم و روح ما به مقدار زیادی به سلامت روده‌ها و سیستم گوارشی ما بستگی دارد. روده ناسالم می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های روانی و گوارشی باشد.

به قلم : دکترعالمه حریری فر؛ متخصص تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : همه ما می‌دانیم که سلامت عمومی جسم و روح ما به مقدار زیادی به سلامت روده‌ها و سیستم گوارشی ما بستگی دارد. روده ناسالم می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های روانی و گوارشی باشد. بنابراین مهم است که روده خود را برای حفظ سلامت کلی خود سالم و شاد نگهداریم. 

سلامت روده 

تحقیقات نشان داده است که سلامت ضعیف روده می‌تواند باعث چاقی، دیابت و حتی برخی از انواع سرطان شود.
گفته می‌شود سه خوراکی باعث می‌شوند سلامت روده‌ها دچار اختلال شود. اگر این سه خوراکی از رژیم غذایی روزانه ما حذف شوند، می‌توان گفت سلامت روده تا 42% بهبود می‌یابد. بد نیست که گاهی برای حفظ سلامتی بیشتر از خوراکی‌های مورد علاقه خود بگذریم و اندکی فداکاری کنیم.

بیشتربخوانید:

7هشدار بدن در مورد وضعیت سلامت روده‌ها

 

 

 




خوراکی‌های مضر برای سلامت روده

وضعیت سلامت روده ما با وجود باکتری‌های خوب و مفید روده و همچنین باکتری‌های مضر، ارتباط تنگاتنگی دارد. برای داشتن سلامت بیشتر، بهتر است کمک کنیم تا تعداد باکتری‌های مفید روده بیشتر شود. برای این کار باید به باکتری‌های خوب و مفید غذای بیشتر و بهتر برسانیم و با کم کردن غذای باکتری‌های مضر، از شر آن‌ها خلاص شویم.
 
در این مقاله به مرور این سه خوراکی می‌پردازیم که روزانه مصرف می‌کنیم بدون این‌که به این نکته توجه کنیم که مصرف روزانه آن‌ها به باکتری‌های خوب آسیب می‌رسانند و به رشد باکتری‌های بد روده کمک می‌کنند.

خوشبوکننده‌های دهان

شاید خیلی وقت‌ها، زمانی که حوصله‌مان سر می‌رود یا از روی عادت، یک قرص از این خوشمزه‌های معطر را دردهانمان می‌گذاریم، بدون اینکه حتی به عواقب آن بر سلامت روده‌مان فکر کنیم.
شیرین‌کننده‌ها و افزودنی‌هایی که به خوشبوکننده‌های دهان و آدامس‌های رنگارنگ اضافه می‌شوند، می‌توانند سلامت روده ما را خراب کنند. میزان قند موجود در یک تکه آدامس به تنهایی برای آسیب رساندن به باکتری‌های روده کافی است. همان‌طور که شکر تصفیه شده بزرگترین دشمن باکتری‌های خوب روده است.

الکل قند موجود در آدامس‌های بدون قند دارای کربوهیدرات FODMAP است که با گاز، نفخ و اسهال مرتبط است. FODMAP کربوهیدرات‌های با یک یا دو مولکول قندی و پلی اُل‌های قابل تخمیر است. بنابراین اگر شما جزء کسانی هستید که به مصرف این شیرینی‌های کوچک دوست داشتنی عادت دارید، توصیه می‌شود برای محافظت از سلامت روده خود، به سمت یک خوشبو کننده دهان بهتر و طبیعی بروید. شاید گزینه‌های زیر، جایگزین‌های مناسبی برایتان باشند. بد نیست امتحانشان کنید.
دانه رازیانه
جعفری
نعناع ارگانیک
آب

بیشتربخوانید:

پاپ کورن برای ما مفید است یا مضر؟

 

 

 

گوشت قرمز، جنجالی‌ترین خوراکی مضر برای سلامت روده

گوشت قرمز یکی از پر سر و صداترین مواد غذایی است که مصرف آن برای انسان با بحث‌های زیادی همراه است. بسیاری از مطالعات می‌گویند رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز با سرطان روده بزرگ، بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری‌ها ارتباط دارد. دلایل متعددی برای این ادعا وجود دارد، اما یک متهم اصلی برای این مشکلات، یک کربوهیدرات به نام N-glycolylneuraminic acid (Neu5Gc) است. گوشت قرمز منبع غنی کربوهیدرات Neu5Gc است. انسان‌ها نمی‌توانند این کربوهیدرات را به تنهایی تولید کنند، در طول تکامل در چندین میلیون سال پیش، انسان‌ها ژن‌هایی را که به تولید این ترکیب قندی کمک می‌کنند، از دست داده‌اند، در حالی که بیشتر پستانداران این قند را تولید می‌کنند.
وقتی گوشت قرمز می‌خوریم، سلول‌های بدن ما Neu5Gc را جذب می‌کنند، اما سیستم ایمنی بدن ما، آن را به عنوان یک تهدید خارجی می‌شناسد، بنابراین آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کند که باعث التهاب می‌شوند. این التهاب ناشی از گوشت قرمز، تنوع روده را کاهش می‌دهد. این مولکول‌های قند خارجی به ضعیف شدن سلامت روده منجر می‌شوند و ما را در معرض خطر بیماری‌های التهابی قرار می‌دهند.

 

 شیر

همه محصولات لبنی اثرات یکسانی بر سلامت روده ندارند. وقتی صحبت از ارتباط بین لبنیات و سلامت روده می‌شود، گفتن یک نتیجه قطعی و درست کمی سخت و پیچیده می‌شود. کفیر و ماست، لبنیات تخمیر شده محسوب می‌شوند و پروبیوتیک‌ها هستند که می‌توانند به حفظ تنوع ماکروبیوتیک سالم روده ما کمک کنند. اما از سوی دیگر چربی‌های اشباع شده مانند کره، خامه و بستنی می‌توانند بر سلامت روده تأثیر منفی بگذارند. در یک مطالعه نشان داده شد رژیم غذایی غربی سرشار از گوشت قرمز و پنیر، تنوع میکروبیوتای روده را کاهش می‌دهد. همچنین یک مطالعه نشان داد که کازئین ـ پروتئین موجود در شیر ـ می‌تواند التهاب روده را بدتر کند 

پس برای سلامت روده چه کنیم؟

لبنیات را به مقدار کم تا متوسط مصرف کنیم.
سعی کنیم محصولات لبنی تخمیر شده بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم.
از مصرف محصولات لبنی فرآوری شده پر از چربی‌های اشباع شده خودداری کنیم.
غذاهای پری‌بیوتیک مانند سیب، سیر، پیاز و ... و پروبیوتیک مانند ماست، کفیر، دوغ و ... بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم.
 
نتیجه آنکه؛ ترک غذای بد، سخت‌تر از شروع عادات سالم جدید است. پس متعهد باشیم و سعی کنیم این غذاها را از رژیم غذایی خود به حداقل برسانیم. سخت خواهد بود، اما ارزشش را دارد.

 بیشتربخوانید:

توصیه های تغذیه‌ای در مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر

 

 

 



 

برچسب ها: دکترعالمه حریری فر تعداد بازديد: 44 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز